AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.202

Första bilderna på F30

Sida 12 av 53
Landar på 65000 när jag specar och då har jag barat tagit det nödvändigaste. Blir nog 25000 till innan bilen är beställd. Klart man måste ha twitter i bilen i köerna...
Bra att hastighetsmätare fortfarande är standardutrustning.

Gillar inte inredningen. Bättre än budget-e90:an givetvis, men lite väl komplicerad på något sätt och massa olika designidéer hit och dit.

Ratten ser så uppblåst ut att man tror den kommer att spricka när som helst.

Hade hoppats de hade skulle göra sig av med den där fula "böjen" på C-stolpen som visserligen gör att vuxna ryms i baksätet (inte för att sådana sitter där så ofta) men som gör att hela bilen blir lite för hög och bullig. Kupén blir dock säkert snygg. Touring-modellen kan också bli riktigt snygg. Hoppas också de kläcker ur sig en kombikupé (a la A5) snart och inte en till grotesk "GT".

Den här "lines"-idén känns som en produkt av någon gubbkommitté. I kombination med paketen blir det bara rörigt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
svenska prislistan
Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
dfallman > jo, men det hade ju faktiskt varit bättre om tex läder eller ett ok ljudpaket var standard istället för hastighetsmätare. Om man nu var tvungen att vara lite selektiv ang vad som ska ingå och inte. Hastigheten får man ju lätt upp i sin smarta telefon.
Dörröppningshandtag? Njaa..finns ju fönsterhissar.
Skämt åsido så är det trevligt att utrustningsnivån höjs med modellskiftet.
Och +1 på att designlinjerna är påkommet av en marknadsförare som egentligen skulle arbeta med lattemaskiner.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Är det någon som har en uppfattning om vad kommande m-sportpaketet kan tänkas kosta?

För utgående trean kostade det knappt 40' medan det kostar drygt 50' för F10/11.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bakdelen ser verkligen lyckat ut, speciellt baklyktorna. Fronten kommer jag nog gilla först när jag sett bilen "live".
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Dfallman. Har du något emot Hofmeister-Knick? Det är ju klassiskt
men va fan har sexorna tagit vägen?
Måste man gå upp över en 328 nu om man vill ha den fantastiska sexan?
Finns 6an kvar alls förresten utan turbo då?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, endast 335i är sexcylindrig till en början.. Och alternativ utan turbo finns således inte.
Kan inte säga annat än att jag tycker det är för jävligt. Bmw är ju uppbyggt kring raka sugmotor 6or tappar de dem kan man ju lika gärna köpa något annat. Det är som o köpa en mustang utan 8a ju.. fuck it then.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vi som interagerar på forum är alla mer eller mindre entusiaster som bryr oss om cylinderantal, gångkultur, historia etc. Jag vågar dock påstå att de flesta BMW-kunderna inte bryr sig om hur många cylindrar motorn har. Kunderna köper en premiumprodukt med prestanda, känsla, design och ett starkt varumärke. Rätta mig gärna, men visst är överlägset vanligaste motoralternativet i treserien en fyrcylindrig diesel!
Det ser man ju på alla stentrista 320d som rullar omkring därute...

Misstänker förövrigt att den här nya böjda fronten suger åt sig stenskott..
Tycker att BMW gjort en rejäl miss som inte har Active Protection som standard.
Det pkt innehåller ju självklarheter som bör vara standard på en premiumbil, och förmodligen finns dom grejerna som standard hos dom flesta billigare märkena.
För hur många köpare kryssare i det pkt för 3400 kr? Inte jag iaf..
Tror inte någon billigare bil erbjuder motsvarigheten till "Active Protection" som standard. Mercedes erbjuder "Pre Safe" för 3.800:- vilket ligger mycket nära "Active Protection". Kan dock tycka att man borde baka in detta i standardutrustningen - just för att MB inte gör det.

Spännande det här med turbofyror med bättre prestanda än vanliga sexor. Jag gillar verkligen de icke överladdade sexorna, men har inget emot en överladdad sådan.

Om man väljer en fyrcylindig 328i (just namnet 328 är kanske är lite av en hädelse på en fyrcylindrig bil med tanke på den otroliga 328an!) kan man snart få den med sexcylindrigt ljud vilket är otroligt illusoriskt, men kanske lite larvigt för vissa. 328an går annars så tyst att man knappast hör motorn alls om man inte varvar ur den rejält.

Jag är lite fundersam om 335i (har ej kört den på vägen) får mer däcksljud på svenska vägar. Det kommer fler överladdade sexor med högre effekt/vridmoment samt lägre förbrukning, men 335i räcker långt.

Återförsäljarna tror jag får sina första F30 i slutet av januari/början av februari, 3-4 st per återförsäljare. Det lär bli trångt vid presentationen. Beställningar i massor kommer redan in tydligen från hela världen.
Njuren
När släpps bilen? När tror ni touringen är aktuell?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ska på premiär visning av F30 nu på torsdag.

Ska bli intressant....
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Klart intressant med konslat motorljud. Känns väldigt futuristiskt, fast det kanske ger tillräckligt naturtroget ljud?

332: vilken effekt/vridmoment kommer förutom 306/400 för turbosexan? Hur pass tillförlitlig är infon du har tillgång till?
Om jag minns rätt kommer en 332i på ca 280hk och en 340i på ca 370hk. Vridmomentet blir en förbättring när det gäller jämförelsen 335i och 340i. 332i blir givetvis inriktad på att få ner förbrukningen jämfört med 335i medan 340i får betydligt mer prestanda till samma, eller till och med något lägre förbrukning. Elektrisk överladdning ska delvis svara för förbättringarna. Motorerna som alla lär bli på 3 liter kommer i alla modeller utom möjligen 1-serien även om detta vore möjligt.

Dessa uppgifter ska givetvis tas med en nypa salt, man kan ändra sig flera gånger om. Vad som påverkar är dieselsexornas utveckling samt hur snabbt man avvecklar V8orna. Kundebeteendet spelar givetvis roll, men trenden mot färre cylindrar och mindre slagvolymer kombinerad med högre effekter och lägre förbrukning står sig, inte bara för BMW.

Kul blir ju att man kommer kunna få sin 320d EDE att låta som en V8! Med ett bra bottenvrid blir det rätt övertygande, men lite löjligt enligt vissa. Med volymen uppvriden uppstår en kraftig fartkänsla vilket ju är meningen. Om man tröttnar på V8-ljudet kan man slå över till 6-cylindrigt ljud, eller V10-ljud vrålande medan den 4-cylindriga dieselmotorn jobbar på sparlåga. De flesta föredrar kanske tystnad på vägen till jobbet.
Nu har jag nog missat något... Menar ni att BMW ska förse bilarna med fejkade motorljud??
första annonserna på F30 finns ute nu på Blocket, men det har ni säkert redan sett..
Länk

Länk

Länk

Norrköping som är först ut, men de var väl först ut även med M5 F10.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.