AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.261

Biltemas automatlådeolja Big NO NO?

Sida 1 av 2
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har sett att Biltema har en autmatlådeolja som har klassningen dextron III. Samma som de flesta av BMW:s automalådeoljor.

Någon som har erfarenhet av den oljan?

Vet att Biltema köper upp överkapacitet av oljor (känner en gammal inköpschef för Biltema) Därför kan Biltema ibland har olika artikelnummer, men med samma etikett och klassning på t.ex. motorolja. Då är det helt enkelt två olika fabrikat som de har köpt upp överkapaciteten från.

När han var chef så köpte de upp Överkapacitet från Bla. Statoil.

Min filosofi är att så länge man har samma klassning eller bättre på oljan är det bara att köra på. O jag har kört med Biltema oljor i mina bilar. Motor, broms olja etc.

Men växellådsolja till automat börjar även jag att darra lite på manchetten då jag vet hur känsligt det kan vara för att få mjuka o fina växlingar.

Så frågan lyder vågar man köpa en "no name" Dextron III klassad olja till sin växellåda. (A5S 310Z / 5HP18). Har en grön skylt på min så egentligen skall jag har en Esso olja som endast går att få tag på hos BMW. Men Vet att folk har bytt till Castrol Transmax Z utan problem. BMW själva verka inte ha så stor koll tycker jag.

Lite kuriosa är att jag har haft kompisar som har jobbat på auktoriserade Volvo verkstäder, och där har det förekommit att de trycker in Biltema Oljor vid service. Stämplat o klart :-)

Jag bjuder på ett NO NO :-)

Se exempelvis vad molle325 har skrivit här: Länk

mvh/ Anders
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag skulle hälla i den, men byta lite oftare.

Jag hade en Citroen C5 förut som har en närbesläktad ZF-låda. Där ska det också vara Essooljan. Det sket min automatlågeguru i och hällde i billig ATF. Han gjorde en fullständig genomsköljning av lådan, så allt byttes. Dom hade gjort samma sak på ca 150 ZF-lådor senaste året utan en enda reklamation.

Konstaterade just att den bilen rullat 3000mil med ATF nu, utan några som helst problem. Dock så är det väl dags att göra en genomsköljning snart igen. 4000mil pratade verkstan om.

Ska snart byta på min 540 och då blir det ATF, var så säker...

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Inressant läsning MKN.

Då skulle man ju gärna få in molle325 i tråden om han vet varför lådor går sönder med oljor som är Dextron III klassade, men som inte går sönder med de oljor som föreslås här på forumet.

Jag tänkte egentligen inte byta olja helt då växellådan går som den skall.

Men jag bytte motor på bilen nyss och vid separation med växellådan så åkte momentomvandlaren med en bit med lite oljespill som följd. Kanske en 2-3 deciliter som max, men vill ändå kolla nivån.

Men ju mer man läser desto mer sugen blir man ju på att byta filter o olja samt rengöra magneterna för att ser om man kan få till en mjukare växling.

Jag lutar nu åt att köpa Pennzoil multi ATF. den skall ju tydligen fungera till min låda med grön plastplupp över påfyllnadslocket.

Tyvärr har molle325 lyst med sin frånvaro en längre tid så att han skulle dyka upp nu är nog inte så sannolikt. Han har tidigare arbetat proffessionellt med service av just ZF automatlådor. Han borde veta kan man tycka.

Visst, tiden går och det dyker upp nya oljor som kanhända är kompatibla, dock inget jag har kunskap om.

Se också under "Gör-det-själv", molle har författat fina instruktioner som berör byte/kontroll av olja i div ZF lådor.

En ZF rekommendationstabell: Länk

mvh/ Anders
Förmodligen exploderar bilen me biltema oljan ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om man gör en flush (totalbyte) av automatoljan så kan man på egen risk byta till annat märke, men ett "vanligt" byte med (eller utan) nertag av tråg + filterbyte är enbart ett delbyte av oljan - och att blanda olika oljor kan leda till problem längre fram:

Länk Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste en princip riva lådan för att få ut alla oljan dessutom har olika oljor olika friktionskoffecinter som är anpassade av tillverkaren för de lameller som finns i lådan och visst går det att byta till en annan olja med lika egenskaper MEN aldrig BLANDA !!! Att blanda en Dextron ATF med Essos Originalolja är att be om trubbel lika så med servostyrningsoljan Pentosin CH-11 och röd ATF utbytbara efter totaltömming och sköljning men INTE blandbara.
Helsyntet, delsyntet och ren mineral förkommer och när det gäller transmissionsoljor är det icke blandbara.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tackar för bra synpunkter.

Jag som var nära att fylla på lite med biltema oljan...Bentlys manual är väldigt generell och säger bara att oljan skall vara av dextron III typ.

Men då blir det nog att åka till Peugeot eller Citroen och inhandla lite Esso olja. Tänker inte göra flush. Bara filter och delfyllning så hoppas jag att lådan går lika bra som idag.

Tack o bock

/U
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En polare lämnade in sin E39 528 till någon lokal förståsigpåare för att byta olja i automaten då den börjat växla lite sämre. Förståsigpåaren hade i någon vanlig olja som skulle funka... Lådan växlade värdelöst och det slutade på BMW som fick skölja hela lådan och fylla på rätt olja, inte alls billigt men lådan blev bra efteråt som tur var.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bentleys manual är gjorda för Amerikanska bilar i första hand, och där har BMW GM automater dvs samma som lådor E39 dieslar och dessa är det Dextron III ATF olja i.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
hasso:

E39 dieslarnas GM-lådor ska väl ha Texaco ETL 7045E?: Länk Länk

Mvh
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tillåter mig lyfta lite här...

På min gamla 530iAT byte/fyllde på olja som var avsedd för tunga fordon o maskiner o kan tillägga att jag kommer att göra om det!

Dessa oljor är en aning tjockare påverkas inte lika lätt av högre temperaturer men kan vara lite hårdare växlingar under vinter halvåret.

Swedol har e del bra oljor oxå - tror det är Agrols oljor.

BMW - Beroende Med Wilja
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Apropå den här tråden. Jag har hittat en olja som heter Q8 Auto 15 och ska vara kompatibel med den svindyra Esso-oljan BMW häller i lådorna. Den kostar 52 kr/liter på Swedol. Om man går in på OK/Q8:s hemsida så finns en oljeguide. Kollar man där så säger den att det ska vara Auto 15 på min bil. Nu finns det ju tydligen 5HP24 med antingen svart eller grön etikett om jag fattat det rätt?

För säkerhets skull mailade jag Q8:s smörjmedelsavdelning några gånger. Jag talade om att jag skulle göra ett delbyte, så jag undrade om oljan är blandbar med ESSO LT 71141, och talade specifikt om att lådan är en 5HP24 och har en grön etikett samt sitter i en BMW E39.
Jag fick ett svar där dom garanterade att deras Auto 15 ersätter ESSO LT 71141 fullt ut, och är blandbar med den. Jag kan utan att oroa mig hälla den i min låda, stod det.

Jag har sparat mailet utifall. Tänker nämligen byta i min låda nästa vecka.

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Peter_55 Intressant. detta kommer att följas med spänning :-)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag meddelar sen hur det artar sig. Oljan ligger i bilen och tid är bokad på min lokala verkstad. Det blir filterbyte också naturligtvis.
Troligtvis märker jag ingen skillnad, eftersom lådan redan uppför sig exemplariskt. Tyckte bara att det var läge ett göra det nu när bilen gått drygt 15000mil.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag fick ett byte gjort för ca. 14 dar sen nu. Lite drygt 5 liter lyckades rann ur lådan. Filter byttes också. Lådan kändes bra, både före och efter bytet. Igår gjordes ett till delbyte, den här gången bara oljan. Nästan 5 nya liter gick i.

Vi får väl se hur det går med lådan. Rasar den kommer jag aldrig att erkänna det..... eller, jo, naturligtvis kommer jag att berätta om det går åt fanders.

Jag roade mig med att lusläsa produktbladen för både Esso LT 71141 och Q8 Auto 15, och vad jag kan se så är dom ju i stort sett identiska. Det skiljer nån enstaka procent på nåt värde utom på flampunkten, som är lägre på Q8-oljan. Viskositet och densitet är ju så lika det kan bli.

Om jag nu har läst databladen rätt.

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej

Måste skriva lite ang olja o olja jag har ringt runt på några olika ställen och fick råd om att
byta olja på en närliggande verkstad fick bra pris för byte av olja i lådan och filter-
Slutade med att det blev skit av det.
Efter en hel del forskning så fick jag reda på att dom har andvänt en likvärdig olja som skulle motsvara Esso LT 71141 lådan började bete sig skitdåligt efter några dagar så jag ringde tillbaka och fick komma o lämna in bilen för kontroll men fick svar att det är rätt olja o rätt oljenivå dom började prata om att lådan har rullat en massa mil men jag tyckte att oljan är fel efter många samtal med oljeleverantören så fick jag dom att byta olja o andvända den rätta oljan från BMW. Han sa att kommer den att fungera bättre så har du vunnit en trisslott spydigt kan bara säga att efter bytet sköljning med den rätta oljan så är den som ny tänk noga vad du andvänder för olja för det kan bli skit av det jag fick en läxa och verkstaden o oljeleverantören med.

MVH
Fonzi
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Av ren nyfikenhet, är Q8 oljan väldigt mycket billigare än Esso oljan? Jag själv rätt prismedveten då jag handlar service- och reservdelar och gillar av princip inte att betala mer än jag behöver. Men med tanke på att man byter automatoljan så sällan så borde merkostnaden för att köpa "rätt" olja bli väldigt marginell. Detta med tanke på vad den alternativa kostnaden för ett växellåderas är....?

Mvh

Olle D
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Var det nån mer som vågade sig på ett byte till Q8 Auto 15, och hur verkar lådan må isåfall?

Jag har nu kört ca 150mil sen sist. Allt är bra. Eller rättare sagt, lådan känns bättre, det är bara svårt att sätta fingret på vilket sätt den gör det. Den känns helt enkelt fräschare och nyare. Växlar silkeslent när man kör lugnt, samtidigt som den är distinkt när man trampar på lite. Jäkligt svårt att förklara, och det kan ju vara inbillning från min sida också.
I början var jag helt paranoid och försökte hitta alla möjliga konstigheter med lådan, men efter nån vecka så släppte det och jag insåg att den är helt perfekt på alla sätt.
Man blir väl påverkad av att BMW skriver, att om man häller i något annat än Esso-oljan, så kommer lådan obönhörligen att totalhaverera omedelbart.

Vi får väl ser hur det ser ut om 1000mil eller så.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Peter_55

Mkt intressant info. Går i oljebytartankar själv, men blir väl till våren. Om din låda har hållit tills dess kommer jag nog att göra samma som du :-)

Håller tummarna :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.