AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.206

Stendöda instrument - E39

Sida 2 av 2
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har min bil kvar fortfarande, men den har stått senaste året. Felet för sex år sedan har aldrig återkommit utan allt har fungerat klockrent i instrumentet.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för svaret. Då håller jag tummarna för att min kärra också sköter sig framöver. Peppar, peppar, ta i trä, den har funkat felfritt några gånger sedan gårdagens problem.

// Magnus

Jj
8
Jjoohhaann
525 tds- 93
Jag har problem med min 525 tds mätarna är stendöda i bilen, vad kan det va?
En E34 -93? Det förekommer att några kondensatorer inne på kombiinstrumentets kretskort åldras och läcker, varvid krypströmmar och oxid gör att diverse felfunktioner uppstår.
På vissa modeller, förmodligen tidigare än -93, sitter laddbara batterier för minnet i seviceindikatorn, dessa läcker också när de blir riktigt gamla med samma problem, sönderoxiderat kretskort osv.

FP
Jj
8
Jjoohhaann
525 tds- 93
Ja precis E34 93a, har läst det också men att dom då brukar konstra sig med mätarna och inte allt dött, några lampor lyser bara
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Mina mätare är inte döda men instrumentpanelen är svart, alla kontrollampor, blinkers och dioder lyser men inte bakrundsbelysningen för mätarna. Släcker jag halvljuset och slår på det igen så lyser det som det sk i en tiondelssekund sedan slocknar det. Samma sak gäller förknapparna för fönsterhissarna och låsknappen mellan sätena och de två oranga dioderna i taket.De lyser precis när jag slår på lyset eller tändningen men slocknar omgående! Dimmern för att dimma MID-Panel och pixlarna i instruemtklustret fungerar också som den ska.

Har bytt säkringar, resterat genom att plocka bort kablarna i batteriet etc, men felet kvarstår. Har läst att LCM kan spela en ett spratt men varför då bara belysningen i nyss nämnda saker. Allt annat fungerar!
-5 grader ute och instrumenthuset har slutat fungera

I E39 och andra modeller är all knappbelysning, instrumentbelysning osv kopplade till samma strömkälla som är reglerbar med dimmern på instrumentpanelen.
Kablaget till alla enheters belysning (lysdioder förutom i MID-panelen) är grå med röd rand, kabeln med denna färgen lätt att hitta i alla enheter som har belysning. Ganska säkert är strömkällan skyddad mot överström/kortslutningar ute i enheterna, förmodligen är det därför den bara flämtar till en kort stund.
Prova att sektionera bort enheter, lossa kontaktstycken med den grå/röda kabeln och se om, det känns som att felet beror på att någon enhet drar för mycket ström.

FP
Nu funkar allt som vanligt, hoppas de inte kommer tillbaka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.