|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick punktering och "lyckades" köra sönder mitt RFT däck idag! Körde ingen lång sträcka (Mariefred - Tumba) men däckfirman kunde inte laga det. Inte speciellt imponerad av RFT Om någon sitter på ett (eller 2) Michelin 255/35/18 däck. Köper direkt! (i Sthlm-området) | |
Roffa1 |
Satt hålet på sidan av däcket eller i slitbanan? |
| Det satt mitt på slitbanan så det borde gått att laga (dessutom med taknke på kort sträcka/lungt kört) | |
Roffa1 |
I instruktionsboken står det tydligt att man kan köra ett visst antal mil med punkterat däck i en viss hastighet. Om detta ej fungerar så skulle då jag reklamera RFT däcket. Var det ett normalstort punkahål typ: spik/skruv? varför gick detta i så fall ej att laga, eller var det pga av att verkstaden ej ville laga RFT däcket. (eller vart däcket sönderslitet under färden) Är det bara ett vanligt punkahål i slitbanan så räcker det med att sätta dit en själv-vulkande plugg. Finns utmärkta lagningssatser hos Biltema o Jula. |
| Jag fick punktering på RFT som jag hade, slitbana där också och då fick jag köpa nya (ej RFT). Jag tyckte det var obehagligt att köra snabbare än 70, 80 med punkterade RFT. | |
|
Japp det var ett "normalstort" hål från spik/skruv. Ringde verkstaden direkt och det kunde laga det, förutsatt att hålet satt på slitbanan. De tog loss däcket och gummi hade släppt på insidan och de kunde inte laga det. Detta hände trots max 4-5 mil och max 80 km/h! Ska iväg med bilen på fre, när semestern startar, så jag har lite panik att få detta fixat. Nu kanske e läge att byta upp sig till beg 19`` med däck, som jag funderat på:) |
|
| Man får inte inte laga RFT enligt tillverkarna... | |
|
Tänkte just säga det, BMW säger blankt nej, undras just vad som händer om man är inblandad i en olycka med ett lagat RFT däck om dom nu är så noggranna. |
|
|
RFT innebär inte att däcket ska gå att laga, utan enbart att det ska gå att köra på när det är punkterat (därav namnet RFT = Run Flat Tyre). Hela finessen är att däckets sidor är förstärkta så att det inte ska kollapsa som ett vanligt däck, vilket blir helt platt vid punktering. Sen är det väl klart att däcket tar stryk ju längre du kör på det eftersom att du skada däcksidan och gummit brister.l |
|
| Så inte nog med att däcken är dyra, får man ett spikhål är det bara att kasta skiten och köpa nytt? Värsta jävla skitdäcket jag hört tror jag. | |
|
Vet en som lagat ett RFT däck(spik)... Inga problem. Men visst, kör man flera mil med ett punkterat RFT då skadas kanske stommen och man är tvungen att byta. Mvh Janne. |
|
|
Japmax: Har du kört runt på ett punkterat däck är däckstommen skadad och att då laga punkteringen och köra vidare på ett däck med skadad stomme kan inte anses som trafiksäkert. Det går alldeles utmärkt att plugga ett RFT däck förutsatt att det inte körts runt på när det varit punkterat. |
|
|
BMW med RFT-däck har väl inget reservhjul? Isåfall blir det ju svindyrt att köra punktering oavsätt. När jag får punktering stannar jag och byter hjul, sen kör jag till mojjen och han lagar däcket. I mina öron låter RFT-däck skit, stannar du och byter hjul fyller det ingen funktion. Kör du på däcket är det kasserat. Fördelen är alltså att man KAN köra på det punkterat. Men gör man det blir det svindyrt. Brukar inte dom där däcken föra en massa ljud också? |
|
| Oljudet har blivit bättre, men de är jättetunga. Det gör att bränsle förbrukningen ökar. Sen så RFT-däck är ingenting som är unikt för BMW. Jag tror Porsche började med de mycket tidigare än BMW. | |
|
Grodan: Har Porsche RFT på samtliga modeller? |
|
|
Nu sitter det två nya bakdäck på. Blev RTF igen! Jag lyssnar tydligen inte på kritiken :) Nu har man åtminstone "reservdäck" på lager, om man får punka igen! |
|
|
Clubsport: Det vet jag faktiskt inte. |
|
|
Provade en 911 GTS för en månad sen, där satt det inte på RFT vad jag minns. |
|
| Var det en ny bil? | |
| Däck som är godkända av Porsche har en speciell N-märkning, jag har inte sett att det finns RFT med den märkningen och jag har inte heller sett nån ny Porsche med RFT monterade. Men det är väl mycket möjligt att jag har missat det bara... Du kan väl länka till lite info om Porsche och RFT Grodan? | |
|
GE: "Bridgestone har varit en pionjär inom RFT-teknologi sedan 1986 då Porsche 959 förseddes med RFT-däck. Sedan dess har företaget utvecklat och förfinat teknologin. Bland de bilar som orginalmonteras med däcken finns bland andraBMW Z4 (left) och BMW 5-serien som samtliga bär däck med Bridgestones vinnande F1-teknologi - Potenza RE050 (RFT-versionen)" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.