AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.692

Vad tycker ni om denna 750Li?

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Jag har en 525 iAT. Lilla flickan börjar bli stor och snart är jag ur kombi-världen :-)

Jag är splittrad mellan 5-serie och 7-serie! Vad tycker ni om den här
Länk

Har lite frågor:
Förbrukning på en sådan anges vara 1,14L/km. Stämmer detta i verkligheten? Kör själv väldigt normal (snittar 10 L/100km) med min 2,5L E39!

Servicekostnader om man vill serva bilen på BMW i Linköping?
Skatten kostar ca3200kr (min 3000kr) inte stor skillnad!

Är det värt pengarna??

MVH

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Jag har bara ägt en 7serie, e 750 e38. Det var några år sedan.

Dock längtar jag tillbaka till en 7a. Vill själv satsa på en 760 när mina kids blivit något större än vad de är nu. Dvs när man är av med barnvagnar osv.

Jag röstar på GO FOR IT!
Största skillnaden i ägarkostnader lär väl vara prisfallet på 7serien. Om du vill sälja den om ett par år.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bra bil, har själv en 06:a. Kanske är den något högt prissatt. Ser att den nog har ventilerade säten-borde vara lag på det.
Förbrukning, blandad körning brukar motsvarar egentligen landsvägskörning, dvs det är svårt att komma under 10L/100 km. Men ta förbrukningen på din 525:a, lägg till 2-3 L/100km.
Service och underhåll kostar en del, räkna åtminstone 10 kr/mil i snitt. Men Linköping vet jag inget om.
För mig är det värt pengarna.
förbrukning beror väldigt mycket på körsätt, som billigast har jag kört 0.93 på långkörning med min 750 och då gick det runt 90km/h. men snitt på runt 1.14 tycker jag stämmer rätt hyfsat, kan bli runt 1.2 ibland också.

men som tagge sa ovan också, förbrukning påverkar inte så mycket vad själva totalkostnaden blir, det som är kostar är ju avskrivningen på bilen.

men kan helt klart rekommendera 750, du kommer inte bli missnöjd.

Mvh
//Ulf
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Var på autopartner och provkörde bilen. Gick som f…n! Komforten är oslagbar.
Tyvärr, har bilen haft en ägare i tysklnad trots att den är s-såld. Jag får prisförslag imorgon eftersom deras datasystem var nere idag. Skicket var mkt fint. De har 2,95% ränta juli ut, vilket är schysst!

M-Power
Att den har haft en tysk ägare skulle jag bara se som en fördel. Tyskarna är generellt bättre på att ta hand om bilarna. Desstom är vägarna mycket bättre där i snitt. inget salt, inga gropar etc.

Mvh
//Ulf
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Det är säkert rätt du säger! Bilen gick c:a 1000mil i Tyskland. Den är servad kontinuerligt och tätt.
Håller dock med er att priset är ngt högtsatt.

M-Power
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
300000 pp du kan köpa en m5 e60 kombi för det priset. Den är klart fin men det är svårt bli av med den plus den går när i pris ganska mycket
Varifrån kommer idén om att tyskarna inte saltar sina vintervägar? Snarare saltas det mera där än i Sverige pga dubbförbud och sämre plogkapacitet. Utan salt skulle trafiken stå still vintertid. I Belgien tex sker all snöröjn. med salt. Dessutom så gynnar den högre temp. saltanvändn. En fördel är dock att vinterperioden är betydligt kortare i Tyskl. än i större delen av Sverige. En nackdel dock att bilarna kan vara sämre rostskyddsbehandlade. Tror dock att rosten inte är nått större problem med ditt tilltänkta objekt samt att största kostnaden ( somv anligt) när det gäller nyare stora bilar ligger i värdeminskningen. Lågt inköpspris är därför viktigt Lycka till med köpet av 7an. Du kommer alldeles säkert att trivas i den. mvh,
den ser ju kanonfin ut på bilderna och har en gedigen utrustningslista (som de flesta 750) så det är ju som ovan skrivs främst inköpspriset det gäller på. Som jämförelse hörde jag i veckan att ett inbytesvärde på en 730d -09 med motsvarande mil och utrustning låg på ca 450 tkr. Utifrån detta borde den här ligga närmare 250 tkr än 300 tkr tycker jag. En helt fantastisk bil ändå för de pengarna tycker jag. Strunta i förbrukningen, för söker du låg förbrukning så köper du inte en 7-a. Importerade -05 ett par 760 Li -04or, som var helt fantastiska. Lite klumpiga i kostymen ibland men ändå väldigt spänstiga. 05-orna och framåt har ju en snyggare och spänstigare kaross också.

/Anders
Tror nog du kan få den för 280', vilket jag tycker verkar vettigt .
Har haft min bil i 5 månader, och fortfarande är det ett rent nöje varje gång jag skall ut och köra... så slå till, tycker jag.
När det gäller förbrukning ligger min på 1.25 l/mil i snitt vid normal körning.
Förra helgens tur till Gbg (500km motorväg och ca 120 i snitt) låg jag på 1.05.
Veckans tur på 90-väg kom jag för första gången under litern, 0.95 (på totalt 140 km).
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Nu har jag gjort en väldigt vetenskaplig studie =)

Bränsleförbrukning baserad på angivna data, 18000 km/år och skatt.

530iA E60 3,0L bensin -------> 19 000 kr
535D E60 3,0L diesel -------> 22 000 kr
525iAT E39 2,5L bensin -------> 28 000 kr (min bil)

730D E65 3,0L diesel --------> 26 500 kr
745D E65 4,4L diesel --------> 33 000 kr
750Li E65 4,8L bensin --------> 33 500 kr

Skillnader finns ju. Jag har inte ens räknat in service, värdeminskning och inte heller inköpspris.

Man får utan tvekan en mkt bättre bil än en 5-serie, men priset verkar vara ganska högt. Om det blir aktuellt så får det nästan bli den svagaste motorn, dvs 730D. Hur kul är det med denna motor? Undermotoriserad?

Notera att om man bortser från service, värdeminskning och inköpspris, så är det billigare med 730D än min nuvarande 525:a!

MVH

M-Power
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hittade en trevlig länk!

Länk

Lycka till!

M-Power
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
730d är klart billigare, förnuftigare köp än 750i. Man kan inte säja att den är undermotoriserad. 231 Hkr och vrid ca 500 Nm räcker väldigt långt. Men den är ca 2 sek långsammare än 750i 0-100kph och gången är rätt rå (åt stortraktorhållet). Fast det hörs knappt inifrån bilen.
Omkörningar i landsvägsfart fungerar mycket bra i båda bilarna, V8-an är dock något kvickare om man trampar hårt på gasen. Du kan också lätt chipstrimma en 730d om du vill ha mer kraft.

Båda bilarna sliter rejält på framvagnsdelarna. Däckskostnaden är rätt hög med 19 tumshjul som de flesta tycks levereras med.

Det finns rätt bra utbud av båda varianterna så ge dig tid att kolla bilarna. Lyssna och känn efter. Många tycker att dieselknattret är mysigt, även om inte jag gör det.
7serien är bekvämare och rymligare än 5 serien, framför allt får du mer plats för armarna - 5serien känns trång (jag är ändå bara 178 cm lång och normalviktig)

Min 730d hade problem, som dock löstes med garanti och goodwill. Bytte turbo två gånger samt laddluftrör (före kylaren) en gång (möjligen pga felaktig turbomontering andra gången.
På slutet började den skramla i motorn mer än tidigare, så jag bytte in den mot en ett år äldre 750i när det tillfället kom. Det är jag fortfarande mycket nöjd med. Bilen går som en dröm och motorn gör sej påmind endast vid acceleration.

Tidigare hade jag en 740i (E38), med den kunde jag hålla högre snittfart än med 750i vid samma förbrukning dvs kunde ligga i 140 kph vid 1 l/mil. Med 750i (E65) får jag nöja mig med 120-125 km/h om den ska dra max 1 l/mil.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Ständigt dessa val man tvingas göra... :)

En väg att gå är att du tar reda på hur mycket du kan lägga på en bil. Tyvärr kommer som många redan skrivit värdeminskningen vara en stor och mycket osäker post. En annan är ifall någonting allvarligt skulle hända med bilen och det är inte lätt att veta.

Jag ser inte att du skrivit vad du tycker är viktigt med en bil och inte hur viktigt du tycker det är.

För min del så spelar förbrukningen inte någon roll. Jag skulle heller aldrig köra en diesel pga att dels är ljudet och vibrationerna helt otänkbara för mig. Särskilt i en 7 serie. Tänk att gå ut en morgon, uppleva en kallstart och... *ryyys* Eller gå ur bilen medan den är igång och behöva lyssna till... *aaaaah*. Dels tycker jag inte om effektkurvan på dieselmotorer. Inte ens i en 7a. Och utan att ha belägg för det i just det här specifika fallet så är det väl så att dieselmotorer är en bra bit dyrare ifall oturen skulle vara framme och ställa till det med något som inte borde gå sönder.

Servicekostnaderna är inte heller något som jag tycker är avskräckande. Visst, det är 8 tändstift och mycket olja, men hur stor skillnad gör det egentligen per år? Däck (jag har 21-tums 255 fram och 295 bak) fick jag för 10 000. Vitt, på en vanlig däckfirma och de var nya Conti Sport Contact 3. Lite flyt med priset just när jag skulle ha, men ändå. Din kostnad beror mycket på hur länge du tänkt ha bilen.

En anna kostnad som kan skilja mycket är försäkring. Kolla och jämför för dina olika alternativ.

Sammanfattningsvis: Jämför alla förutsägbara kostnader (skatt, försäkring, bränsle och till viss del service). Överlägg och försök komma fram till hur nöjd du kommer att vara med de olika alternativen förutsatt kostnaderna. Sedan måste du ta in tankar om värdeminskning och de olika buffertar du behöver för oförudsedda utgifter.

Det blev långt och tyvärr antagligen utan att tillföra något du inte visste... :I
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Man blir glad när man läser er kloka och förnuftiga ord.
Vad jag vill ha är helst en stark motor, bekvämt åk, rikligt med utrustning.
Jag har aldrig haft en dieselbil förut. Jag har kört däremot dieseldrivna bilar. Vridmoment ger en muskelös känsla, men kanske segare än bensinare.

Jag är 177cm lång och har normal form, men börjar känna att 5 serie börjar bli ngt för liten.
Det som jag kan tycka lite störande är faktiskt att 7 serien lite "för gubbig" form- och storleksmässigt. Är 31 år, men känner mig inte så gammal trots mina gubbiga behov :-)

Jag kommer att ta mig mkt tid för att fundera. Dessutom vill jag provköra flera exemplar för att få övertygelse över vilken serie jag ska ha!

Pengar spelar roll men dock inte det viktigaste för mig annars hade jag köpt Renault clio!!!
Flera input är välkomna!

Mvh

M-Power
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
7-serien är gubbig, bara att acceptera. :) E65an går ju inte alls att köra med så att det blir roligt på det viset. Alltså svänga, men det är ju inte det som är grejen heller. Ibland måste/vill man kompromissa, men hur kul kommer du tycka att en 5-serie är? Med tanke på körglädje då. Inte ens en M5a upplevs av alla vara spänstig på det viset.

7-serien är en kanonbil. Särskilt om man kör lite längre. Du får väl sänka den, på med spinners, lysrör under och vinge så ser den inte så gubbig ut längre... :D
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Ang service i Linköping kan jag rekommendera hackefors bil.
Farsan hämtade sin 730d 07a efter att ha gjort en "vehicle check" byte av belägg fram och mikrofilter. tror det kostade ca 5k.

// Johan
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
motorsport5
Jag ogillar inte utseendet på 7-serie, snarare tvärtom. Jag ogillar däremot strakt alla lull som unga killar gör min sina små bilar, lysrör, gigantiska vingar, nakna motiv, och avgasrör som är större än hjulen!

Jag svänger sällan snabbt i min trogna kombi, däremot gillar jag att fara iväg och köra om smidigt och raskt. Att ligga på E4:an som en kung har jag inget heller något emot. Jag är fullt medveten om att M3 är den ultimata lekbilen vilket man får kanske ha på somrarna om man skaffar sig en 7-serie.

Det är precis som du säger, vassa val vi får göra!

M-Power
Visa användare
3
astrotech
760i 2004
Jag kan verkligen rekomendera en 7-serie. Äger en 760i 2004. Jag var lite tveksam först med allt man hört om bränsleförbukning. Men det hela hänger på körstilen. Gasar man så dricker den soppa men med normal körstil så kan man köra förvånadsvärt snålt. Jag har som lägst åkt på 0,87 men då var jag extremt lättfotad. Snitt under landsvägskörning ligger på 0,93. Blandad körning 1,2. Köper du en 7-serie får du en underbar bli att färdas långt med. Stadig på vägen och mycket tyst. Söker du en kör glad bil så ärnog en 5-serie att rekommendera.

//Jörgen

Skicket på följande bil är jag mycket nyfiken på. Någon i Halmstadstrakten? Länk

Mvh Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.