|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är med clubsport, borde det inte gå att minska cylindervolymen på en sexa istället? Visst, man kanske tappar några centiliter men det räcker ändå. En tvåliters sexa med turbo och något över 200hk skulle jag ta direkt. Dock så är detta en bisak för många personer hur många cylindrar bilen har. 320d och 520d är redan BMWs storsäljare och märken som Volkswagen och Audi spottar ur sig mestadels fyror. Antalet personer som "måste" ha en sexa är kanske helt enkelt för få. ------- //Lövet |
|
|
Med tanke på att det finns undersökningar som tyder på BMW 1-serie ägare (inte någon här hoppas jag) inte vet om de kör fram eller bakhjulsdrift är denna utveckling är knappast förvånande. Tvåliters sexa - Ja tack! mvh/ Anders |
|
|
Men vaf... Kunde Moto Guzzi tillverka en 0.5-liters V8 med 78 hk 1955 så måste det väl gå att göra en 1-liters V8 med ett par hundra hästar på 2000-talet! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Fler cylindrar = mer förluster är tyvärr anledningen till att cylindrarna ryker :( ------- //Lövet |
|
|
Just förlusterna har tyvärr fått alltför stora proportioner. Låg förbrukning, allt annat utan betydelse. Sett i ett någorlunda förnuftigt perspektiv kanske den extra förbrukning som en sexa tar kanske helt överskuggas av biläggandets andra kostnader. mvh/ Anders |
|
|
Ang. trecylindriga motorer tycker jag de låter mycket bättre än en fyra, särskilt när de varvas! En liten Smart trecyl t.e.x. påminner om en gammal porsche över 4000 rpm. :) En fyra har ju ingen sång, den bara bullrar. Jag ser hellre att BMW säljer ett antal småbilar eller vad som helst för att få ner sitt tillverkarsnitt (snacka om typisk politiker idioti att räkna på det sättet då t.ex. en tillverkare som bara säljer små skitbilar enkelt kommer ner i snitt trots gammal teknik) och behåller sexorna för de som önskar. |
|
|
Seriöst, lyssna när han stänger dörren på Fiaten.. låter som man slår igen bagageluckan på en Volvo 240 haha. Låt snåljåparna köpa sina rad4or. Samtidigt som dom bygger mindre motorer bygger dom ju större. Bmw har ju ett gäng V8, och V12 i sitt program också. Att en turbomotor ger bättre vrid och lägre förbrukning är ju ingen trollkonst direkt. |
|
|
jag trodde bmw började skrota sin v12 iom 750 fick en v8 med turbo och 50 för första gången inte avbildade volymen. Mina historiekunskaper sträcker sig dock inte så långt tillbaka då bilintresset har svalnat en del på senare år. Men drömen är fortfarande o få ha en v12a som vardagskryssare. eller om drömmen slår in en EB110 SS som go humörshöjare även om det kanske inte är en bmw ;) Sorry lite ot kanske |
|
|
Min högvarvs 4:a i 320si:n är magisk för att vara en fyra! Går mycket fint och silkesmjukt, men har udd och skönsång när man passerar 7400 rpm! Detta är dock en tävlingsmotor i grunden, med rätt hög förbrukning.... BMW CS #07491 |
|
| o_wimhed: 7-serien finns fortfarande med V12, fast numera heter den 760i och inte 750i | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.