AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.041

Utvecklingen mot mindre motorer.

Sida 1 av 2
Vad tycker ni om BMW:s utveckling som går mot 4-cylindriga turbomotorer och att dom 6-cylindriga sakta fasas ut?
Som jag har fattat det så beror det på EU:s miljöregler där dom drar ett snitt över förbrukningen sett över hela modellprogrammet. Och det enda sättet eller det enkla sättet att klara dom är att införa 4-cylindriga turbomotorer.
Personligen så tycker jag att det är för jäkligt, visste att det skulle komma men inte på så bred front. Den enda fördelen jag ser förutom lägre förbrukning är att bilarna blir mer lättstyrda.

Och snart kommer dom 3-cylindriga...
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
VW har ju trecylindriga.. Ingen vacker sång ur de motorerna kan jag lova..

*suck*
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det som förvånar mig är att man redan har extremt snåla 6-cylindriga bensinmaskiner och ÄNDÅ byter ut dom mot 4-cylindriga. Det kommer skilja nån deciliter som mest.
Kundkretsen BMW 5-serie vänder sig till är inte så prisskännslig som t.ex Ford, Skoda, Hyundai kunder. Så whats the point?
Inget nytt fenomen. E30 hade sexor i sina 320 och 325 modeller medan M3 modellen hade en fyra. M3:an var så klart snabbare än sexorna men den var också bränslesnålare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men monterar som sin "Electronic sound generator" som ska ge kupén det smekande ljudet av en sexa, då köper jag mig en Nissan och ett X-box i stället....
Anders-72, jag håller med dig.
Jag slår vad om att denna "sound generator" kommer att låta bedrövligt (rent ut sagt). Nu är det status med miljö och den vågen rider BMW på (till vilket pris som helst). Men å andra sidan, vilket annat val har BMW om det skall säljas i volym?

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu kör man ju ner rutan lite ibland och lyssnar när man klämmer iväg uppåt 5-5500 rpm en fin sommardag. Då får folk se till att stänga rutorna i.st. ;) Om man vill balansera ut vibrationer o.s.v. med balansaxlar tror jag det blir svårt ändå att få dom tillräckligt snåla (transmissionsförluster o.s.v.) Så det blir nog en lite mer vibrerande maskin. Hoppas de ser till att bli ledande på turboregleringen och har bra aggregat som jobbar på brett register. Men BMW har väl tagit semester på turboladdade bensinare de senast snart 40 åren så de kan ju vara lite ringrostiga...
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Anders,har du varit i dvala dom sista 5-6 åren?För BMW har fått en hel del lovord och utnämningar för sina turbomaskiner. :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, jag vet att de fått 6-7 st "Engine of the year award" sedan ett antal år tillbaka. Kommer dock inte ihåg exakt vilka. En fyra förblir alltid en fyra, men i.o.f.s. är det väl gott att göra de bästa.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
turboskräp får jag nog av på jobbet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är bara att vänja sig. Blir säkert bra. Jag menar F1 ska ju gå över till turbo V6:or på 1,6-liter.
En gång i tiden hade F1 turbo. BMW hade på 80-talet sin M12 på 1,5L (som utvecklade upp mot 1300hk under kvalificieringen).

mvh/ Anders
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
turbo är väl okej så länge det inte strular. enligt min erfarenhet gör det just det. men bmw kanske lyckas bättre?
Det blir nog en "lagom" felfrekvens på turboaggregaten. Med allt mindre roterande massa och glesare effektpulser ökar vibrationerna markant. Boten är dubbelmassa svänghjul (vi har ju sett hur dessa håller). Nytt (kommande) är svänghjul med en pendel som skall dämpa vibrationer. Det blir bara fler komponenter som kan gå sönder.

mvh/ Anders
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
BMW har skapat sitt rykte genom sina sexor, och dess turbinliknande vibrationsfria gång, har mycket svårt att tro att ens dom klarar få en fyra att kännas likadant. Miljö i all ära, men ibland "typ nu" går det till överdrift, dagens motorer är rena och enligt mig mycket snåla i förh. till effekt, om man är nätt med högerfoten. Jag kommer förh.vis alltid att köra BMW, men dock ALDRIG med mindre än 6-cyl, framför mig...då byter jag hellre märke!!
Min åsikt...o den står jag för!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Ur
184
Urma
118d -08
Det är väl bra. Ta som exempel X1 28i som fått en överladdad fyra på två liter. Trots 13hk mindre än den gamla sexan så är den 1 sekund snabbare till hundra. Förbrukningen har sjunkit med 1,3dl/ mil och det bästa är att man har fullt vridmoment från 1250/ rpm!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tror inte vibrationerna kommer vara nått problem på dom nya motorerna. Den befintliga motorn i 320 e90 (150/170kh) har en mycket fin gångkultur redan idag.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Usch för 4cyl, BMW är duktiga men de utför inte mirakel vilket krävs för att kunna ersätta sexorna med mindre motorer. N46 som Marin nämner ovan har fått väldigt mycket beröm för sin fina gångkultur, men är trots det mil ifrån en sexa i uppträdandet. Går inte att jämföra på något vis.

Tråkigt när ett så stort skäl att köra BMW försvinner... :)

//Bjersér
2 cyl FIAT TwinAir har fått lovord, inkl motorljudet. Motorljudet har till stor del med med avgassystemets aerodynamik (eller frånvaro av det) att göra.
FIAT TwinAir...

Länk

Hmm, 2 cyl, knappast mjuk motorgång ;-)

mvh/ Anders
Man får hoppas att det finns nån stackars liten sexa kvar åt oss andra...
Varför inte återuppliva 2 liters sexan, borde ju gå att få ner förbrukningen på den med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.