AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.075

M3 3.0 -94 problem, avgasvärden, misständning mm.

Sida 2 av 2
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Ja enlight förra ägaren så har den gått igenom med supersprint systemet.. men det vettifan om det är hela sanningen ändå. tittar man på systemet så tycker jag att dom där "katalysatorerna" ser ut som tomma burkar, det tyckte dom även på bmw när dom kollade.. så det kanske är lika bra att ta det säkra före det osäkra och byta innan jag åker in på besiktningen för tredje gången.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kolla upp vilket du har här Länk
Borde även gå att avgöra ifall de är kattar eller inte beroende på hur varma dom blir!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Oj nu posta jag länka till 3.2:an men de borde se likadana ut. Här är länken för 3.0 Länk

De jag sett cirkulera på begagnatmarknaden är kattersättare, tror den modellen inte är gjord i rostfritt stål vilket även de borde va rätt lätt att kolla.
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Det är klart att har du inga kattar så är det en annan sak, men har förre ägaren bytt avgassystem varje år inför besiktningen?? Låter otroligt, om jag var du skulle jag i.a.f satsa på att täta systemet. Dina andra värden är ju inte skyhöga så med ett tätt system och en ordentlig varmkörning går den nog igenom :-)

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ja täta systemet så ska den nog gå igenom. Har du sen läckan före lambdorna lär du aldrig få igennom den utan att täta det.

Kör du dessutom med tomma burkar kan jag aldrig tänka mig att man får igenom en m3. Dem är ju redan jobbiga att få varma med original system.

///
Go
166
Goeras
F11 520d -11
besiktade om idag igen nyservad med orginalkattarna på och avgasläckan tätad.
Från dessa värden:
CO = 0,8 (0,5)
CO 2500 = 0,9 (0,3)
HC = 434 (100)
Lamba = 1,02 (0,97-1,03)

Till:
CO = 0,0 (0,5)
CO 2500 = 0,0 (0,3)
HC = 25 (100)
Lamba = 1,00 (0,97-1,03)

Drar alltså slutsatsen av att det där supersprint systemet som satt på bilen som föregående ägare sa att han besiktat med var kattersättare och kan omöjligt gått genom besiktningen tidigare.

Nu återstår bara att byta ventilkåpspackningen som ligger i garaget och väntar sen är det bara att gasa igen :-D
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Härligt att den gick igenom :D
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Medans jag ändå har en tråd igång här så kan jag ju passa på att ställa en fråga angående tändspolarna också.. när jag bytte tändstift på en 328 jag hade förut så liksom ploppade tändspolarna fast på stiften när man tröck dit dom.. det gjorde dom inte på M3an, inte på någon utav spolarna.
Ska det vara så eller är det nå tätningar eller liknande som är slut på tändspolarna?
Mr
17
MrFlow
M3 E36 Cab-97
Ett tips om tändstift.
Sök på artikelnumret på ebay.co.uk o njut av tändstift hem i lådan för 1/3 av priset som BMW och Mekonomen erbjuder.
Ex. 540kr inkl frakt för 6 stift till M3 E36 3.2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.