AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.070

M3 3.0 -94 problem, avgasvärden, misständning mm.

Sida 1 av 2
Go
166
Goeras
F11 520d -11
då har jag efter många om och men inföskaffat en M3 till bra pris som verkade schysst med mycket dokumentation, servicebok, många slitdelar mm bytta och jag tycker den är väldigt välskött och går bra för att vara en långmilare (nästan 25000 mil)

men någon vecka innan det va dags för besiktning så började den missa lite på tomgång och låga varv upp till ca 2500-3000rpm ungefär.. på höga varv går den klockrent. ska även påpeka att jag tycker den missar mer å mer för varje gång jag åker med bilen, men den går fortfarande bra på högre varv.
den svajar inte på tomgången utan bara missar på någon cylinder ibland och man känner en viss bensinlukt av bilen.
åkte in på besiktningen och allt var helt okej tills dom tog avgasvärdena.
hög CO och HC, Lambavärdet var okej. värdena blev lite bättre på mer varv, värdena va som sämst på tomgång. kan återkomma med mer specifika värden senare när jag har besiktningspappret i handen. hade hällt i en flaska K-sprit på ca 15-20 liter bensin och varmkört bilen riktigt ordentligt innan besiktning.

Det sitter Supersprint system på inklusive kattar vilket tidigare ägaren har besiktat med 4 år i rad utan problem.
möjligen att jag tycks höra ett väldigt litet läckage längst fram vid grenröret som jag får ta och se över när jag får tillgång till lyft/smörjgrop.

ska även prova byta tändstiften till att börja med då förra ägaren även påpekade att det började bli dags.
ska vara Bosch Y5DDC vilket inte va det lättaste att få tag på.. slut hos både Meca och Mekonomens centrallager så jag beställde från Schmeidmann.se som hade 16st på lager. hoppas dom dyker upp i början av veckan.

sen har jag tänkt mig ett oljebyte med filter och kanske även en engineflusch?
Nåon som har en bra olja att rekomendera till en långmilad M3?

körde Carsoft 6.5 igår men det fungerade lite sisådär. den hittade inte ens på ABS'en vilket jag tycker den borde göra. men fick felmeddelande på Airbag och ZKE/ZVM.
jag han aldrig köra några single diagnoser då den drog ur batteriet fast jag hade laddare i som blev varm och la ner :-) dags för ett nytt batteri också antar jag.
har en tid hos BMW för att ta fram felkoder den 14e vilket jag hoppas går bättre eller om någon runt Falun har fungerande grejer och mer kunskap av tex. carsoft?

sen har den även börjat knaka/knarra när jag vrider på ratten, kanske bara är styrservooljan som är dålig eller någon styrled eller liknande?

Någon som har några bra ideer angående misständningen och avgasvärdena?
kanske är så enkelt som att stiften är slut eller om någon tändspole är på väg att ge upp.. bilen har ju trots allt rullat snart 25000 mil så det vore ju inte helt otroligt?

Tacksam för hjälp då jag får körförbud den 21a juli om jag inte får till avgasvärdena på bilen. drygt med att behöva göra en helt ny besiktning.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Hur går det med misständningen och avgasvärdena?

Lite nyfiken på vad du kommit fram till då jag troligen fått samma problem nu...
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Än så länge har jag tyvärr inte haft tid att göra så mycket alls.. väntar på tändstift (Bosch Y5DDC) som jag blev tvungen att beställa från schmeidmann.se för att det var slut överallt där jag kollade men jag har inte sett röken utav dom än tyvärr..
kollat gummibälgen mellan lmm och insug och den såg relativt nybytt ut, ska kolla nogrannare med startgas när jag får tid samt ta och rycka kabeln till lmm och se om den spökar något.

Har du kommit fram till något på din bil?

835
Besiktade igår jag med... hög HC, men CO och Lambavärdet var okej. Samma som för dig så blev värdena lite bättre på mer varv och värdena var som sämst på tomgång. Lyckades dock få HC precis under gränsvärdet så den vart godkänd, så ingen panik att fixa det av den anledningen, kanske inte min bil är lika illa däran som din, men vill att bilen ska gå rent.

Jag har hittils bytt "hylsorna" till tändspolarna (ventilkåpspackningen läckte tidigare så dom var full med olja (lika bra att byta och utesluta problem pga dessa) och bytt o-ringar, packningar och rengjort magnetventiler på vanos, nybytt motorolja Castrol EDGE 10w60 och filter, nytt luftfilter. Inget av detta har dock hjälp "misständningarna".

Men satan va mkt bättre bottendrag det blev i min M3 av nya o-ringar på magnetventilerna. Enkel och billig reparation som gav så mkt :)

Inväntar nya tändstift jag med då dom var slut överallt... (4000mil sedan dom byttes senast så det ska ändå göras oxå)

Har tid på verkstad nästa fredag (22/7) för att köra diagnos, men vad jag kunnat läsa mig till i gamla trådar på autopower lutar det åt att det kan vara luftmängdmätaren eller lambdasonder som spökar.

Ska bli intressant att höra vad du får fram på din diagnos.
835
Fick låna en dator med seriell anslutning idag så jag kunde köra min egen carsoft jag hade liggande, måste köpa mig en egen gammal bärbar...

Fick hur som helst fram felkod. DME / DDE, Status ERROR!, 13 Lambdasonde ?

När jag försöker tyda carsoft koden säger den "Oxygen Sensor #1" och kan det betyda att det bara är att byta nr 26 eller 28 på bilden? Länk

Någon som vet?
835
Någon som vet om "Oxygen Sensor #1" är den högra eller vänstra (nr 26 eller 28 på bilden?)... lika bra att beställa en och testa om den går bättre i så fall.
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Kan inte svaret på frågan, men om jag förstår det rätt så är det väl bara längden på sladden som skiljer, så jag skulle ta den som är 57cm lång istället för 36cm. Är den sen för lång så kan man väl dubbelvika den någonstans med en kattstrypare, eller har jag helt fel?
835
Visst kan jag köpa den längsta och betala ca 600:- mer än ev. nödvändigt, men då vet jag fortfarande inte vilken av dem som skall bytas...

Ingen som har koll på vilken lambdasond som är Nr1 resp Nr 2?
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Jaha, jag utgick bara från priset på realoem, där stod det att den kostade lika mycket, my bad ;(
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle byta båda, de gjorde i alla fall jag.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Det är troligen märkt, på brorsans 3,2:a står det en 1:a och 2:a på vardera kontakt. Minns inte hur det ser ut på 3,0:an.
835
Goeras: Blev det någon felsökning idag?
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Japp, hämtade ut bilen i eftermiddags.
inte en enda felkod hittade dom på så dom rekommenderade det gamla vanliga dvs. byta olja, filter å stift osv vilket jag även tänkt göra. fick äntligen hem tändstiften från schmeidmann.se så det blir till att göra en service i helgen samt kolla tändspolar, lmm och avgassystemet då. har även tänkt göra en engine flush i samband med olje bytet... någon som testat om det fungerar bra?

ska åka någonstans efter servicen och göra en avgasmätning, någon som vet något bra ställe i närheten av falun?
Go
166
Goeras
F11 520d -11
bytte tändstiften idag.. dom gamla stiften såg inte jättedåliga ut men dom såg ej heller riktigt bra ut.
upptäckte lite tråkigheter när jag bytte dom, 2 tändstiftsbrunnar var fulla i olja nästan ända upp till toppen på stiften och 2 var det något rött sotaktigt i nere i brunnarna och upp efter tändspolarna, såg ut nästan som tegelsten till färgen. ska söka igenom forumet lite vad det kan bero på. kanske någon som har en aning varifrån oljan och det röda sotet kommer ifrån?
kan det röda "sotet" vara en indikation på att tändspolarna är slut?

efter tändstiftsbytet tycker jag den går lite bättre på lågvarven igen, den känns inte riktigt lika trött längre (kanske bara är en inbillning) men tyvärr så misständer den fortfarande på tomgång så det är bara att leta vidare.

Provade även att rycka kontakten till lmm också. Bilen gick dåligt på tomgången precis då när man röck ur kontakten och när man stoppade tillbaks den, så den är väll isåfall bra antar jag?

Tänkte även dra ur kontakten till lambdasonderna men hittade inte på dom och hade tyvärr inte så mycket tid att leta. Tur man har semester nu så jag får leta vidare i veckan då jag även ska byta olja och filter..

sen får jag försöka med en nödlösning och prova besikta med några liter E85 i värsta fall så jag KANSKE med lite tur får den igenom besiktningen och kan felsöka vidare sen. någon som vet hur mycket man törs blanda utifall jag blir tvungen att försöka fuska igenom den?

Tacksam för all hjälp jag kan få då besiktningen löper ut nu på torsdag den 21/7
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Att du har olja i tändstift brunnarna tyder på en dålig ventilkåps packning. Byt ut den så kommer den gå bra på tomgång med ska du se. Stiften gillar inte direkt att bada i olja.

///
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Ja får åka iväg och köpa en ny packning och byta den så fort som möjligt.

Här även värdena jag fick på bilprovningen:
CO = 0,8 (0,5)
CO 2500 = 0,9 (0,3)
HC = 434 (100)
Lamba = 1,02 (0,97-1,03)
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Kanske dum fråga men du körde den riktigt varm innan mätnigen ? min behövde iaf upp i ca 100 grader på oljan innan den visade rätt värden
Go
166
Goeras
F11 520d -11
jodå, jag körde den riktigt varm men sen fick jag först vänta 10min innan jag kom in och sen tog han avgasprovet sist, han körde en vända och varvade lite men förmodligen inte tillräckligt.

men det känns ändå som att värdena var för dåliga för att endast bero på det.
nu är olja, filter och stift bytta. den gamla oljan var kolsvart så det va nog inte en dag för tidigt. kollade K&N filtret också och det såg fint ut, plockade även ut magnetvetnilerna i vanos och kollade lite och dom såg fräscha ut och lödningarna såg också fina ut.
Hittade dock en liten läcka i avgassystemet i skarven efter grenröret, så den packningen måste nog bytas annars ger väll lamdorna fel värden och ökar blandningen av bensin om den läcker där vilket borde kunna förklara en del angående avgasvärdena?

ska prova åka in och besikta imorron ändå får se hur värdena ser ut nu.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Gjorde en chansning idag och provade besikta efter servicen..
ungefär samma värden den här gången med.

blir att kasta på orginalsystemet får se om det hjälpter.
är det nån som vet någon bra BMW mek runt falun som även har tillgång till avgasmätning?
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Den borde väl gå igenom med kattarna? jag har singel racekat och 3" på min och vid första testet så var värdena runt 250 i hc då hade jag kört ca 4 mil och inte stängt av bilen men sen tog jag en sväng o brände på ordentligt så oljan var runt 100 105 grader så gick den igenom.
skarvstyckena till lamda sitter på vänster sida underbilen, ungefär där dörren är.
Packningen är ju en god ide att byta då lamdorna luras precis som du sa
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Du skriver att du har en läcka på avgassystemet, fixa till det så går nog bilen igenom för jag har för mig att man får höga HC värden av ett avgassytem som inte håller tätt. Och bilen hade ju gått igenom förr om åren skriver du ju med det avgassystemet som sitter på nu så varför byta???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.