|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Både och. Det finns knackreglering på kort (akut) och lång sikt (förenklat). Den på lång sikt försöker krypa till inställningen för 98 okt (eller vad motorn är mappad för som max) hela tiden så den ligger så att säga och letar gränsen. Med 98 okt och i övrigt frisk motor behöver den inte detektera knack utan ligger i maxläget hela tiden. Vid omstart av motorn smyger den lite extra mot 98 och reglerar ner igen. Därför kan motorn bli lite känsligare med lågt oktantal i vissa lägen. Detta är dock helt normalt så det är inte farligt med 95, det var inte så jag menade. Regleringen på kort sikt tar hand om tillfälliga händelser (som ej beror på bränslekvaliteten). |
|
|
marin849: Vem har sagt till dig att det fungerar så? I grund och botten är allt en matematisk formel (överföringsfunktion), där konstanter hämtas ur en lagrad struktur i motorstyrenheten minneskretsar och aktuella återkopplingsvärden tas från diverse olika sensorer. Att bilen är optimerad för 98 innebär ju enbart att motorstyrenheten initieras med konstanter anpassade för just det oktantalet varje gång bilen startas. Motorstyrenhetens knackdetektering är ett återkopplat reglersystem. Så när motorn startas jobbar motorstyrenheten med att justera ner svängningsrörelsen (tänk dig en sinuskruva) så amplituden blir så låg som möjligt. Nu har jag valt att förenkla förfarandet en aning, men det är enligt denna princip som knackdetekteringen fungerar. |
|
|
Det var bl.a. så vi gjorde i ett styrdon jag var insyltad i (att skilja på anpassning till aktuell bränslekvalitet och enskilda missar/knack pga plötslig lastväxling/lågt varv etc för att på så sätt minimera antalet "onödiga" tillbakadragningar av tändtidpunkten men utan att riskera skadligt knack, detta för att få maximal effektivitet). Men det finns naturligtvis ett antal olika reglerstrategier man kan ha. Inget av det du skriver står förresten i motsats till vad jag skrev. :) Åtminstone i de styrdon jag har insikt i kastar man inte bort adapteringen mellan varje start och börjar om från början som du antyder. Det du skriver om att justera ner svängningsrörelsen a la sinuskurva efter start låter mer som cylinderselektiv adaptering per cylinder för att få motorn att gå så jämnt som möjligt eller möjligen adaptering av parametrar till någon regulator, men varför skulle motorn svänga vid start? :) |
|
|
Vi får inte bortse från att de tester som gjorts är baserat på ren 95 oktan utan etanol och att V-power med en högre knacknivå tidigare var outspädd. Tester måste därmed göras om och etanol är inte en ingrediens som en bensinmotor är gjord för även om de tål det, mellan 5-10% av de uppgifter jag fått. Service, bränslepumpar och packningar är anpassade för ren bensin och jag tror knappast en bensinstation står för några utgifter för reprationer utan är bara glad för att kunna sälja bensin till en högre vinst. Sen kan de döda våra dåliga samveten med att bjuda på glass för att vi har minskat bensinförbrukningen (läs 5% etanol) medan etanolen i sig inte är bättre än något annat utan i just förbränningsfasen i miljösynpunkt. |
|
| Men oktantalet är ju detsamma för ren 95, 98 och V-power som för de förorenade varianterna? | |
|
marin849: Det jag åsyftade med svängningsrörelse var mer hur den återkopplade signalen från knackdetekteringssensorn ser ut. Jag har svårt att se att den skulle vara såpass linjär att ingen reglering av motorns bränsleadaption är nödvändig. När du skrev "Med 98 okt och i övrigt frisk motor behöver den inte detektera knack utan ligger i maxläget hela tiden." tolkar jag det som att det inte görs någon reglering utav knackdetekteringssystemet, vilket jag ifrågasätter. I och med att allt styr av kod baserat på ett imperativt programspråk är det alltid nödvändigt att läsa av signalerna och utföra reglering. Fast omvänt innebär ju ditt påstående att samma skulle råda för 95, dvs. att rätt mapp väljs ut och då behövs inga fortsatta regleringar eftersom att samma antagande kan användas om signalen varit inom intervallet för det bränsle som nu används en längre tid. Oavsett om motorn går på lägre oktantal och ständigt letar efter chansen att "öka" mappningen (gå från 95 till 98) så måste du förutsätta det motsatta vid omvända förhållanden. Att när som helst kan oktantalet sjunka fort och då måste systemet agera snabbt, således kontrolleras det efter situationer för reglering nedåt i oktantal. Jag köper ditt argument, men det känns mer korrekt på något som inte ska fungera på flera marknader med varierande kvalité på bränslet. =) Jag tror vi kan diskutera detta ganska länge och ingående men för allas trivsel ska vi nog inte första denna tråd genom att diskutera avancerade beräkningsmodeller, reglerteknik och signalsystem. =) |
|
| Korrigering: Det är inte alltid nödvändigt att utföra reglering, men det måste fortfarande göras beräkningar för att se om den återkopplade signalen ligger inom acceptansen för det utmappade intervallet. | |
|
AMET : Vilket bolag var det som sa det? Det är tillåtet med 5% etanol i 98 oktan, men vad jag vet har ingen ändrat till det än, precis som att det är tillåtet med 10% etanol i 95 oktan. Preem kör iaf utan etanol i 98 oktan. OKQ8 har ändrat sina produktblad och skriver nu att 98 oktan "kan" innehålla upp till 5% etanol. |
|
|
David har frågat Q8 och Statoil än så länge o de har ca 5% etanol i sina tankar. Men det roliga är att när jag frågade föreståndarna om det här så var de tvungna o gå in till kontoret för att ge ett svar på denna fråga.... de visste inte ??!! Men ska in till Preem imon också för att få ett svar på denna fråga. |
|
|
AMET : Länk "Standard 98-oktanig bensin. Innehåller ingen etanol" Det vore iaf konstigt om Preem har etanol i 98 tanken då det inte ska vara det enligt produktbladen och hemsidan. Jag vet iaf med säkerhet att det inte finns någon etanol i 98 cisternerna på Preem mackar i södra Sverige. Men det skiljer lite, Statoil har inte ökat från 5% till 7% RME i diesel, men Preem har gjort det. Men nuförtiden är det mer och mer sällsynt att föreståndarna på mackar har någon som helst koll på eller ansvar över cisternerna på mackarna. Desto mindre att dem faktiskt bryr sig om det överhuvudtaget. Beställningarna sköts ofta med pejlutrustning över internet av folk som sitter i tex Stockholm (eller för vissa bolag, i andra länder). Chansen är stor att föreståndaren har i minnet vad det stod i tidningarna i våras att etanolhalten i bensinen ska ändras till sommaren, vilket aldrig riktigt blev av. Du får nog bättre svar om du mailar bolagen. |
|
|
Chris87: Klart reglering alltid sker, men med 98 okt kan man ständigt ligga på eller mycket nära grundmappen och mycket lite regleringrepp behövs. Det är därför ingen förbättring sker med 110 oktan, om "maxläget" är mappat för 98. Omvänt skulle inte alls samma påstående råda då det inte finns någon mapp för 95 att välja. Man behöver inte förutsätta att oktantalet när som helst kan sjunka fort, det ändrar sig när man tankar och då är motorn normalt avstängd eller åtminstone på tomgång. Däremot kan man hastiget behöva knackreglera men då är det ju annat som lastväxling, lågt varv, hög temperatur etc. Och det vet man om i förväg med framkoppling i ett bra styrsystem. Det enklaste systemet har bara en grundmapp och EN adaptering/återkoppling av typen "vid över knack-gräns retardera x grader omedelbart och ställ sedan tillbaka x/y grader per varv". Systemet jag beskriver är ett snäpp smartare. |
|
|
David Stämmer bra att Preem inte använder ngn etanol i 98 oktanig. Det innebär för min del att endast tanka på Preem. |
|
| Kändes ju fint att fylla en tank till det facila priset 14.63 kr/liter när de jävlarna spätt ut skiten. Usch och tvi. | |
|
heltsonika: Reagerade på ett gammalt inlägg från dig. ;-) Du skrev "Porschen drar 0.81 i blandad Stockholmstrafik och tung högerfot vilket jag anser är mycket bra för 260hk." "mycket bra" är en hyfsad underdrift, det är ju helt fantastiskt. Seriöst? 0,81 i Stockholmstrafik med tung högerfot i en Porsche? Hur definierar du Stockholms trafik? Räknar du in körning i stadskärnan innaför tullarna samt körning i rusningstrafik? Eller annars är du väl svensk mästare i Eco driving. ;-) |
|
|
mats_epost: I'm legendary - You're not! ;) Helt ärligt har mätaren stigit i takt med att trafiken lättat till 0.95. Kan bero på en högre medelhastighet och friare utrymmen och eventuellt annan resväg. Tidigare pendlade jag mest Malmskillnadsgatan/Sveavägen, centralbron, gullmarsplan och ut på huddingevägen medan jag numer åker över Årsta-Essingeleden-E18 till Danderyd. Var precis på en liten resa nere i Europa och kom till Amsterdam på 3.5 tank. Då ingick farter i 250+ när trafiken tillät. På hemvägen tog vi det lite mer piano och åkte från Odense till Nyköping på en tank i regnet. Jag lägger inte allt för stor vikt på Eco-driving men jag har det alltid i bakhuvudet. Motorbromsar, planerar körningen och håller jämn gas vid cruising. Använder dock aldrig farthållare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.