|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Märkligt att ingen har tagit upp detta i forumet redan så jag lägger upp länken för namninsamling för V-power utan 5% etanolblandning som st1 numera blandar den. Länk | |
|
Självklart missade jag källan: Länk |
|
|
Jag postade en länk till namninsamlingen i en v-powertråd igår men det är bra med en egen tråd i ämnet. Så hoppas att alla BMW-fantaster skriver på nu! |
|
| Det är ju nya EU-krav som på sikt tvingar alla drivmedelstillverkare att tillsätta etanol i all bensin. Hur ska en namninsamling, likt denna, ändra på det? | |
|
Vi får väl se hur det går får EU ;) Men fram tills dess att det är ett lagkrav kan man önska att V-power förblir orört och låta de med "tvivelaktigt miljöpatos" (Som Johan Rehborg så förnurligt formulerade det hela) tanka 95 oktan så länge. |
|
|
Tveksamt att det är pga kommande lagkrav som ST1 har spätt ut V-power med etanol i detta läget. Har nog snarare med annat att göra. T.ex ekonomisk vinning... Även om en namninsamling kanske inte har nån effekt så är det väl ändå ett ok sätt att komma med en liten protest på och visa vad man tycker om saken. |
|
| Den bästa protesten är självklart att handla 98-oktan någon annanstans. | |
|
Men på vilket sätt är V-power bättre? Den ger några extra hästkrafter liksom men kärran drar då mer har jag räknat när jag testade under en månad sommaren 2009. |
|
| Hur är statoils 98 oktan? Blandar de i etanol i den med? | |
|
Statoils 98 ska enligt deras produktblad vara 98.5 oktan och bör således inte vara blandad med etanol. Mina bilar har alltid gått bättre med V-power än med 95-oktan. Inte några bättre 0-100 tider att snacka om men jämnare och med en lägre förbrukning. Porschen drar 0.81 i blandad Stockholmstrafik och tung högerfot vilket jag anser är mycket bra för 260hk. Måste dock påpeka att jag ej mätt med miniräknare vid pumpen utan endast gått efter färddatorn. |
|
| EUs bränslekvalitet tillåter 10% etanol, inte kräver. Om det inte ändrat nyligen. | |
|
"Den bästa protesten är självklart att handla 98-oktan någon annanstans." Så är det såklart, jag slutade omedelbart att använda mig av Shell/ST1 när jag såg att V-power är förstört. |
|
| Hoppas försäljningen av V-power går ner riktigt ordentligt så kan de sitta där och fundera "Hm, undrar vad detta kan bero på...." | |
|
Jag har slutat i alla fall... Har i alla mina bilår alltid tankat på Shell, men börjar tröttna på att dom finns på färre och färre ställen i landet, det var ju V-power det som gjorde att man stannade kvar. Niklas Fransosen |
|
| Är V-power mer skonsamm för motorn? | |
| Inte nu längre ;) | |
|
Nu har jag frågat många bensinstationer, sedan jag läste denna tråd. De som säljer 98 oktan har alla numera 5 % etanol, man blir så j-a besviken... |
|
| Vilka BMW behöver den dyra V power eller annan 98 okt.?/ Placeboeffekt? | |
| 98 oktan är väl rekommenderat till en stor del av modellerna av BMW. | |
|
Under tekniska data i instruktionsboken står det om det KRÄVS 98 oktan för att uppnå specificerad maxeffekt. Alla dessa motorer kommer att gå bättre med 98 oktan då styrsystemet är anpassat för det och knacksensorerna behöver inte hela tiden ligga och reglera bort knacktendenser. Om det däremot står i instruktionsboken att max effekt uppnås med 95 oktan finns ingen som helst anledning att tanka 98 då motorn inte kan tillgodogöra sig det. |
|
| marin849: Oavsett bränsle ligger motorstyrenheten och reglerar bort knacktendenser. Ingen förbränning är 100-procentigt jämn. Så även om instruktionsboken specificerar 98, arbetar fortfarande systemet på precis samma sätt som om 95 skulle ha användts. Däremot har uppmättningen av maxeffekt gjorts vid användning av 98. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.