AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.670

Långsamma Bensinpumpar

Sida 2 av 2
Editerar mitt förra inlägg!
När den nya Jet stationen byggdes så var pumparna väldigt långsamma från start det tog 4 månader innan det var normalt flöde ur pumparna. Testade bara den pump som hade 98 oktan. Så i just det här fallet så berodde det inte på gamla pumpar.
Farten börjar gå ner i pumparna när det hamnar luft i systemet, vilket det gör när nivån börjar bli låg i cisternen. Personligen skulle jag sluta tanka då, inte för att det skulle hamna nån slatt bilen eftersom det är det ingen risk för, pumparna slår ifrån när det är ett par procent drivmedel kvar i cisternen. Men däremot räknar den luften och tar betalt för det... Det sker inte på alla ställena, men på en hel del.

folke : Det ska inte "rassla ordentligt" när man fyller på bensin idag då det ska vara ett slutet system mellan tankbilen och macken. Låter det ordentligt under lossningen så är det något som inte stämmer (bensinångor släpps ut i luften).

Waterlilly : Nog för att det inte är helt vanligt att mackar går tomma, men det händer regelbundet. Finns många mackar som kräver leverans varje dag för att inte gå tomma. Vissa klarar sig inte ens med en tankbil om dagen. :)

captainoats : Trycker du in munstycket helt i röret blockerar du för luften som ska ut och då slår pumpen ifrån. Nuförtiden finns det ofta en kant vid hålet där man kan "hänga" handtaget på och då funkar det fint.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har testat många sätt, tycker det är svårt

Har statoil tex en gräns på 800 kr ?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om pumpen delvis tar luft, det borde höras som nån slags väsande/porlande?
Jag är övertygad om att man tagit höjd för att ev. luft i sugledningen skulle mätas och debiteras som bränsle, katastrof vore det ju annars. Bl.a mäter man massan i bränslet, och man tar även hänsyn till temperaturen och kompenserar för denna, mm. Eftersom luft/gas kan komprimeras/volymförändras på ett helt annat sätt än vätskor så kommer pumpen att "tappa sugen" så snart luften kommer upp i en viss nivå.
För den som vill fördjupa sig i just mackens flödesmätare så finns här ett tillfälle:
Länk

FP
Det varierar på mackar, vissa mackar stänger av pumparna när det går tomt så det inte går tanka. Andra mackar låter pumparna vara igång så att det automatiskt funkar igen när leveransen från tankbilen kommit. Om då kunder ihärdigt försöker tanka (vilket de flesta gör, drar sitt kort åtskilliga gånger) så kommer man få betala för en del luft. Har vid ett flertal tillfällen sett kunder visa kvitton där den sammanlagda volymen överstiger bilens rimliga kapacitet. Fast jag tror inte det är så svårt att få ersättning för detta från bolaget...
Säkert är det så. Tekniskt nyfiken som man är, så är det lite intressant att veta hur flödesmätaren/debiteringen reagerar för luft i vätskan. Gäller ju även i andra sammanhang där man debiterar för vätskeflöden, hemma i vattenmätaren t.ex. Vid bl.a flygtankning brukar man ibland mäta genom att väga bränslet men processen funkar inte bra i alla sammanhang, den tar tid osv. Inte bara luft kan ställa till det, flödesmätning genom att mäta volymen diffar rätt bra beroende på temperaturen t.ex.

FP
Vet inte hur det brukar se ut på pumparna, men i tankbilens leveranssystem funkar det som så att det finns en sensor innan mätaren som känner av ifall det kommer luft. När det kommer luft så pausar den leveransen och låter luften passera genom en "backventil" förbi mätaren för att sedan fortsätta igen. Detta upprepas till det slutar komma luft förbi sensorn.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.