|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om en bensinpump går väldigt långsamt innebär det något speciellt som att bränslenivån i cisternen är låg eller är det vanligtvis något annat fel. Skulle det innebära att nivån är låg så vill jag ju inte tanka vidare, man vill ju inte ha slatten i tanken sas. Har noterat det två ggr när jag har tankat hos Jet. Och aldrig när jag tankar på en bemannad bensinstation. | |
|
Åfn, det hör man ju ofta. Läge att avbryta tankningen om man är känslig då kanske. Så då har långsamheten inte med bränslenivån i cisternen att göra då? |
|
|
Jag har faktiskt varit med om att det tog slut i cisternen. Det var på 90-talet då jag tankade 98-oktan i min dåvarande Volvo 760 GLE-88. Jag blev lite paff och gick in till föreståndaren (Statoil i Sollentuna). Som svar fick jag att han hade ringt om leverens men tankbilen hade inte kommit ännu. Några problem om att jag fick dålig bensin upplevde jag ej. Men som sagt, traktorer från Hissingen (fast det stod i pappren att den var byggd i Kalmar) brukar ju inte vara så kräsna. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Sitter det inget bränslefilter i nyare BMW?! ;) | |
|
En annan fråga angående när man tankar. Om jag tankar så kör får jag ibland bara i 50 liter fast det går i 70, och pumpen slår ifrån och går inte att tanka mer även om jag tryck på betala i kassa. Verkar idiotiskt sen att min bmw är helt mongo och slår ifrån hela tiden är en annan sak, samma på farsans 7 serie, |
|
|
De är helt stört att de begränsar beloppet till 800 kr när de ska ta så mycket för bränslet. :-( Någonstans måste man ju ändå vilja sälja bränsle så man tycker ju att de borde se till att det går att tanka 70 liter. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kul kuriosa om 760:n waterlily. 1988 byggde jag faktiskt 760 bilar i kalmarfabriken, monterade motor,vxl och bakvagn. Var inget speciellt roligt jobb men pengar ville man ju ha. Lite urspårat men ändå. |
|
|
800kr-spärren gäller för all tankning på bankkort där automaten inte har kontinuerlig uppkoppling mot banken. Det gäller även för en del annan handel. Ett botemedel är att skaffa bensinkort hos berörd mack, då kan man tanka fullt så länge man inte överskrider kreditgränsen (om man inte har konto). Ett sätt att slippa att munstycket löser ut vid tankning E39 är att vrida munstycket så att slangen pekar "kl. 10". |
|
| 21 liter drygt. Dra kortet 4 gånger för att tanka fullt?! Då är det nog svårt att locka kunder. | |
|
JET? Finns det såna? (ha ha) Jag tankar på obemannade Preem o det blir samma pris men sällan några problem. Har tankat sist för nära 900 98okt! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Hålla handtaget klockan tio? Skulle snarare säga klockan åtta! Efter klockan nio så vänder man ju allt upp-och-ner? Funkade iaf vid senaste tankningen. |
|
| Ja, kl. 10 fungerar för mig även fast det näst intill är upp- och ner. Men bakåt nånstans måste man vrida munstycket på nästan alla pumpar när man tankar. | |
| måste se roligt ut när du tankar :) | |
| Det är inget jag tänkt på, men om det glädjer någon är jag lika glad ;) | |
|
Grabber: Jet och Preem håller väl ändå inte samma pris. Här i Västerås så ligger Preem alltid 8-9 öre över Jet priset. Det kanske är annorlunda i andra städer men så är det här. Bolagen ligger bredvid varandra på tunbytorp och det är kul att se hur dom följer varandra i höjning o sänkningar men Preem håller sig alltid lite högre i pris. |
|
|
Plingelinget i cisternernas luftrör är inget som har med nivån att göra. När du suger ut t.ex 50 liter bränsle så sugs motsvarande mängd luft ner i cisternen. Det sitter en liten flärp (backventil?) i toppen på luftrören inne i hatten, denna plingar lite ibland när luften sugs igenom. Att det varierar lite från gång till gång beror sannolikt på om det samtidigt tankas från flera pumpar eller inte. Även pumparnas flöde påverkar såklart men flödet i sig beror på pumpens inställning (och avtryckarens läge), knappast på nivån i cisternen. Håller med om att flödet ibland är lite väl långsamt, samt även att många pistolmunstycken slår från helt omotiverat. Att hålla munstycket i lite vinkel hjälper som sagt ibland, men på vissa pumpar är det ju helt problemfritt. Bilen är ju alltid densamma, medan pumparna är olika beroende på var man tankar, alltså ligger problematiken i pumparnas system, inte i min bil, helt logiskt... Även utsugningen av bensingaserna, som ligger lite till grund även för frånslaget, varierar högts betänkligt mellan olika pumpar. Flukta lite längs med tankhålet ner mot marken på bilen när du tankar, man ser tydligt bensinångorna som flödar ut i luften, fast de skall sugas tillbaka in i pumpen osv. Funkar väl så där kan man säga, möjligen undantaget de klumpiga modellerna med stora bälgmuffar som är tänkta att sluta tätt mot bilen och skita ner.. FP |
|
| Ja, exakt hur fungerar systemet som slår ifrån pumpen när det blir fullt i röret? | |
|
Mycket möjligt att det finns system som indikerar tom cistern. Fast mängden luft in blir ju samma som mängden bränsle ut oavsett hög eller låg nivå, eller hur? Det är mera sällan numera som man hör något pling, säkert beroende på olika typer av luftventiler kanske. Jag har för mig att det sitter ett membran som ljuder i luftrörets toppdel, det öppnar både när man fyller och tömmer cisternen. Vid fyllning brukar det rassla ordentligt, det är ju lite annat flöde då. Det kan ju mycket väl sitta ett helt separat nivålarm i cisternerna, men detta larmar ju via telefonlinan som servar kortläsarna osv, Finns ju knappast någon anledning att ringa i en klocka lokalt vid obemannade mackar. FP |
|
| Ja, det där plingandet i avluftningen har man ju hört lite varstans. Sitter kanske membranventiler som har lågt öppningstryck åt båda hållen, d.v.s. tömning och fyllning av cisternen, men som tätar mot vanlig avdunstning så att säga. Att de befinner sig nergrävda i jorden borde väl innebära hyfsat jämn temperatur och att inte gasvolymen ändras så mycket. Dom där gamla bälgtätningarna på bensinpumpar tror jag verkar vara helt borta nu. Var längesedan jag så någon. Kanske var för klumpigt och skitigt. | |
| Har råkat ut för rätt många långsamma bensinpumpar men snarare tycker jag att hastigheten beror på hur gammal pumpen är, vissa äldre pumpar med exempelvis trasig handtagspärr kan vara fruktansvärt långsamma. Sen är det kanske så att de bemannade mackarna vanligtvis har större omsättning och får därmed de nyare pumparna före de obemmande. | |
| Första gången jag la märke till det här var när dom öppnade en ny Jet mack där jag bor. Dom öppnade i skutet av maj, i september fick dom ordning på bensinpumparna då det gick ännu supp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.