|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Köp hellre en frisk bil :) | |
|
Weelie: Jag har tänkt tanken väldigt många gånger, och det känns som att det alternativet snart ligger närmast till hands. Precis som du säger så är utbudet bra mycket större, och priserna är väldigt tilltalande. När det gäller försäkring så verkar det vara totalt lotto vad premien blir. Jag har kollat och jämfört försäkring ganska mycket sista tiden och flera gånger fått högre premie på svensksålda biler än på likvärdiga importbilar. Jag hittar verkligen ingen röd tråd när det gäller hur mycket det kostar att försäkra en bmw. Givetvis är priserna jämförda på samma bolag. Beträffande inbytesvärde så är det ingenting som skrämmer mig, jag räknar med att ha bilen ett antal år, och avverka ett par tusen mil så precis som du säger så kommer den inte vara speciellt attraktiv att ta som inbyte oavsett om den är importerad eller svensksåld. Enda egentliga anledningen till att jag inte åker och hämtar en själv är att jag inbillar mig att det är smidigare att köpa en här i sverige. More: Hittar jag en 335d med rätt utrustning till rätt pris så är det klart jag tar den över en 330d. |
|
| De importbilar jag har haft har det inte varit några skillnader på Försäkrignspremien mot en svensksåld, jag hade de på IF eller Moderna (fd Vesta). Enda skillnaden var att vid stöld skulle självrisken bli högre. En svensksåld har en självrisk vid stöld på 3000:- och en import enligt moderna och IF skulle det gå på 8000-10000:- om jag nu minns rätt. | |
| Med stöld menar jag om bilen skulle bli stulen. :) | |
|
Polobyxa: Vad du än gör, fundera inte ens på den typen av bilar som du länkar till. En 06 som gått 8600 mil, visst finns dom, men dom är i regel inte värda att importera för en firma som i sin tur ska tjäna pengar på affären. Importerar du själv av en aukt. BMW handlare är affären i princip riskfri. Importerade själv min bil för 3 år sedan och bilarna jag tittade på var alla över förväntan. |
|
|
Jag tackar återigen för era råd och erfarenheter, det är verkligen uppskattat. Har mer eller mindre gett upp bilen jag länkade till i första inlägget, men är fortfarande på jakt efter lämpliga objekt. Fick ett tips på en annan bil av en forumsmedlem igår, tyvärr ingen automat, så den går bort. Men även det var uppskattat, visar att det finns hjälpsamma personer där ute. :) |
|
|
Om smidig betyder "problem-minimerad affär" så är det enda rätta att kolla på Premium Selection BMW på mobile.de, i Tyskland är det straffbart att skruva mätare och att mörka karosskador: Länk Denna verkar ha det mesta av den utrustning du vill ha; panorama, sportstolar, NaviPro, 1 ägare - tyvärr inget M-paket: Länk Lite dyrare, men en 2008 + M-paket: Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72: Ja, det är väl ungefär min definition på smidig. ;) Visste inte att "Premium Selection" var ett sökalternativ på mobile.de, de tipset tackar jag för, kan visa sig väldigt värdefullt. Importera själv känns som att det ligger närmare och närmare till hands.... |
|
|
Köper du en "Premium Selection" får du dessutom ett års europagaranti. Om du går in på bmw.de gebrauchtwagenbörse kan du i princip skräddarsy en bil som du vill ha den. |
|
|
Satsa på en 335d, fy fan vad den går! Försök få till en facelift. 335d kan vara en av världens bästa bilar. |
|
|
En polare hade tunat sin gamla e46 330d och den gick som satan tyckte jag när jag satt i den. Det var mer som ett sug hela tiden när han accelererade än något vanligt turboknyck. Den vad god för runt närmare 700nm enligt honom. Vad han exakt hade gjort vet jag inte men bytta spridare och större turbo var det och annat avgasystem hela vägen. Något hade de gjort åt växellåda och koppling också så den skulle hålla. Jag kan bara tänka mig vad man kan göra med en 335d. Helt spontant känns det som för mycket kraft för egen del. Jag tycker vår 330i touring går lagom även om man alltid vill ha mer klös. |
|
|
Nu är jag tillbaka igen och bumpar min egen tråd lite istället för att starta en ny. Efter alla era råd och tankar så har jag nu intensifierat sökandet efter bil i tyskland. Har dock en fundering igen, när jag på mobile.de söker bilar som ingår i "Premium Selection" så har jag märkt att utbudet minskar relativt mycket om man även kryssar i rutan "Full Service History", som finns när man väljer detaljerad sökning. Nu till min fråga: Är det ens möjligt att det finns bilar i "Premium Selection" som saknar servicebok/servicehistorik? Eller tror ni det är så att handlarna bara har glömt att kryssa i alternativet att det finns servicebok/servicehistorik, och därför sorteras bilarna bort? Erfarenheter, tankar och synpunkter tack! |
|
|
Jag tror att de på nåt sätt missat att fylla i det. De kvalificerar inte till Premium Selection annars. ------- //Lövet |
|
|
Kolla på Autoscout också som jag personligen tycker är bättre än Mobile. Har handlat två bilar via autoscout själv. Glöm inte att bocka för "Tyskland" bara i rutan längts ned. Länk |
|
|
Tyvärr kan man inte söka på Premium Selection-bilar där, men man kan kryssa för nån slags "Begagnat fordon-garanti ". Angående "Full Service History" så tror jag som Lövet skriver också att de glömt att fylla i det... Mvh |
|
|
Det var min tanke också, att de glömt eller missat det. För de skulle kännas väldigt fel om en bil kan få "Premium Selection"-klassning utan fullständig servicehistorik. Är det förresten någon som vet vem som avgör om bilen kan klassas som det? Är det upp till varje enskild handlare att av göra om bilen uppfyller kraven, om man då bortser från de uppenbara så som ålder och miltal? Eller är det någon annan kontroll eller liknande som avgör hur klassningen blir? Jag har försökt att söka efter ett svar på detta, men antingen är det ingen som frågat förut, eller så är jag kass på att använda sökfunktionen. |
|
|
Premium Selection: Länk Mvh |
|
| Det där har jag sett. Nog är det bra flashigt alltid, men inte mycket konkret information tyvärr. | |
| Edit: Hittade en PDF som gav lite mer info om vad som ingår i en Premium Selection-inspektion. | |
| Ja måste bara uttala mig i detta. Import bilar kan vara riktigt fina, har haft många import bilar som har varit tok fräscha å absolut inga problem att bli av med.Å inga stora haverier å att de skulle vara dyrare å försäkra har ja inte heller upplevt. Tyskarna är generellt mer rädd om sina bilar än svenskarna, bättre vägar i tyskland, oftast mer utrustning på en import bil. Köpte min sista hos en BMW återförsäljare i sverige å ja blev då inte imponerad så ja tror att själv är bäste dräng. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.