AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.332

Letar efter 330d E91, vad har ni för råd och synpunkter om denna?

Sida 1 av 4
Po
33
Polobyxa
325dAT -08 Alpinvit M-sport
Tjena

Är en ganska "longtime lurker" och har läst ganska mycket på detta forum men har inte skrivit något förrän nu.
För att göra en lång historia kort så är numera Saaben såld och jag letar RIKTIG bil.

Jag letar nu efter en E91 330d eller 335d. Mest 330d känns de som. Prisklass 250k plus-minus 20k. Helst minus.

Har sonderat terrängen ganska noggrant under senaste månaderna och har sett en del intressanta objekt passera, men eftersom behovet tidigare inte varit lika stort har det inte blivit någon affär.

Nu har jag hittat en 330d -06, importerad. Tycker den verkar intressant, men eftersom jag inte har ägt en BMW förut så är jag lite osäker.
Så nu skulle jag vilja ha lite synpunkter på detta objekt: Länk

Verkar ha allt jag är ute efter (Automat, M-sport, Navi, Läder) och är i en exteriör/interiör-kombination som jag inte har något emot. Sen vet jag inte om jag har missat någon utrustning som kan vara trevlig att ha som den inte har.

Hur tycker ni priset är? Rimligt?
Miltalet? Rimligt? Har enligt firman endast en tidigare brukare och fullständig servicebok.

Jag är öppen för alla synpunkter och åsikter, så shoot! Hellre att ni talar om för mig vad som kan vara fel och vad man ska se upp med än att man åker på smällar efter ett ev. köp. Jag tål. ;)

Hoppas på all hjälp jag kan få.

Mvh Johan
Roffa1
Läsvärd info: Länk
Po
33
Polobyxa
Jahaja, där var det ju ganska blandad kompott...

Hade sökt lite på dom innan med blandat resultat, precis som i länken du gav mig, som jag dock inte sett förut.

Känns ju lite sådär.
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Skämtfirma, jag hade avstått den. Tyvärr.
Po
33
Polobyxa
Tack för svaret iaf, även om det inte var vad jag hade hoppats på. ;)
Bättre att saker kommer fram nu innan ett ev. köp än efter.

Största problemet för mig är att jag bor inte direkt i närheten, annars hade jag åkt dit och kollat in både bilen och firman lite närmare.
Roffa1
De fem senaste (positiva) recensionerna är säkerligen lämnade av företagets ägare, det framgår ju ganska så tydligt. Bitvis exakt samma text och budskap.

Personligen så skulle jag avstå från köp av aktuell 330d. (ingen rök utan eld;-)

Polobyxa: Hoppas du vet om att importare är dyrare att försäkra, dessutom vägrar vissa auktoriserade BMW handlare att ta dem i inbyte. Satsa istället på en Svensksåld BMW och slipp alla trista överraskningar.
Po
33
Polobyxa
Roffa1: Tänkte precis det samma när det gällde recensionerna. "Copy - Byta ställe jag har åkt från för att hämta bilen -Paste" typ.

Jag har redan kollat skatt och försäkring på den, så det skulle inte bli några överraskningar. Att de inte var lika uppskattade i inbyte visste jag däremot inte, men jag har iofs inte bytt in en bil tidigare i mitt liv heller. Alla jag har ägt tidigare har jag sålt privat innan jag skaffat en ny.

Men jag tackar för och uppskattar verkligen er input så här långt, just nu känns det som jag får fortsätta leta objekt. Just nu känns utbudet vääääldigt tunt.
Roffa1
Måste det absolut vara en diesel Touring? såg att det kommit ut på Blocket en fräsch svart E90 330i-07 med 8000 mil någonting på mätaren. Pris 180.000:- onekligen rätt peng;-)
Po
33
Polobyxa
Inte absolut, men väldigt mycket hemskt gärna :)

Touring av den anledningen att jag haft sedan de senaste 6 åren och varit så trött varje gång man ska ha in något som är större än en skokartong, vilket leder till att man får fälla ner hela biljäveln, alternativt hyra ett släp om det är skostorlek 43 eller större.
Behöver mer plats för golfklubborna (och om madamen får bestämma, för barnvagn). ;)

Främsta anledningen till att jag vill ha en diesel är att jag kör relativt mycket, 4-4500 mil/år.
Roffa1
Ok, du får väl hålla koll på marknaden, till slut så dyker nog rätt bil upp;-)
325D och 330D är exakt samma motor så att du vet om det =)
Po
33
Polobyxa
325d är definitivt ett tänkbart alternativ, men verkar som att utbudet på sådana är ännu klenare än på 330d tyvärr.
Roffa1
Exakt samma motor? menar du motorblocket då...
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
05-08 skiljde sig, spridare, insug. 09- skall även detta vara det samma men uppenbarligen en annan map.
2009 fick 330d den uppdaterade motorn på 245hk medan 325d hade kvar den äldre på 197hk, så det är inte "samma" motor. Däremot är motorn på 204hk, som nu finns i 325d, i grund och botten samma motor som 330d:ns på 245hk .
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den "äldre" 325d-motorn med 197Hk är på 3 liters slagvolym och kan lätt ge 250-260Hk med lite trim.

Mvh
Po
33
Polobyxa
Ok gubbar, nu kan vi väl lämna diskutionen om vilken motor som kom när och sitter var osv?

Jag vill inte verka otrevlig men nu var det inte dessa frågor jag ville ha svar på.

Finns det någon annan som har någon åsikt eller egen erfarenhet av denna firma eller den aktuella bilen som inte har yttrat sig än? I så fall vore jag väldigt tacksam om ni gjorde det nu. =)

De hävdar att alla orginalpapper finns på bilen och att de själva har hämtat hem den från Deutschland, något de enligt egen utsago ofta gör.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ta med nyckeln till en BMW-handlare, där finns det en dosa som man stoppar in nyckeln och får fram data på bilen, vad som har gjorts, vad som skall göras och hur många mil bilen har gått etc.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Importbilar från den "gyllene triangeln" (E-tuna - Örebro - Köping) gör man nog bäst i att kolla mycket noggrant, läsvärt om firman och lite historik:

Länk Länk Länk
We
159
Weelie
435D GC-15
Varför inte importera själv. Euron är låg, utbudet i Tyskland är enormt jämfört med Sverige. Handlar du av en aukt. BMW handlare kan du lita på miltal och historik. En del försäkringsbolag har högre premier för importbilar men långt ifrån alla. Du får sämre i inbyte för en importbil, det är sant, men om du importerar en 06-07 och äger den några år och den har ca 20000 mil på mätaren så är den inte speciellt attraktiv som inbytesbil i allafall.
Men har du all historik är enda ägaren efter import så är den inte speciellt svårsåld.
Köp 335d, en av de sjukaste bilarna jag har kört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.