AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
64.365

Ny 320d - Huggande koppling?

Sida 8 av 8
@michieff - 1 och 3 är nog värst ja, men 2:an är också svår ibland.
2an är även svår att få i fastän bilen är varm?
@michieff - Ja, trögheten i lådan gäller oavsett varmkörd bil eller inte.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag har en 2011 320d med 4200 mil. Min bil har också trög/kärv växellåda, speciellt på 3:an. Även 4:an kan kärva lite vid uppväxling. Detta har jag frågat om i en tidigare tråd. Jag vill även minnas jag sett andra trådar här på forumet med liknande problem.

För att bäst växla upp till 3:an vid kall bil bör man släppa växelspaken och låta spaken själv leta/fjädra till sitt läge. Att manuellt föra spaken hela vägen ger bara kärvare/svårare uppväxling. Växla ner från 4:an till 3:an går dock aningen smidigare.

Problemet med trög 3:a visar sig t.ex i trafikljus, då man snabbt växlar förbi 1:an & 2:an, men sen behöver lite mera tid (dvs hinner saktar in) innan man får i 3:an.

Vid varm bil är växellådan relativt OK, dock ibland med viss tröghet kvar för uppväxling till 3:an.

Jag har vid flera tillfället påtalat detta vid BMW-service & önskat provkörning av bilen. Varje gång får jag svaret att växellådan är OK. Vid sista tillfället fanns det tydligen belägg att göra mer än provköra, dvs kolla upp växellådan bättre (bl.a länkage & oljenivå). Dock blev svaret åter igen efter kollen att växellådan är OK.

Bilen i övrigt är toppen. Sedan lär man sig leva med bristande koppling & växellåda.
Låter ju onekligen som att länkaget verkar suga i de där lådorna. Att det ska vara svårt att få i växlarna på bra olja och inga övriga defekter är ju under all kritik.
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Förklaringen som Remo kom med ovan är exakt vad jag också fått höra om mina "problem" med min 320d -09. Jag upplever också detta fenomen, men bara när bilen är kall. Redan efter någon minuts körning försvinner det, så jag tar det lugnt under denna minut. Byte är en rejält kostsam historia på omkring 15 000 kr.

Remos svar:

Fick precis en förklaring av en bekant som ägt många BMW.

Tydligen ska detta kopplingsproblem sitta i dubbelmassesvänghjulet. Orsaken ska vara att vulkningen mellan svänghjulen släpper. Därifrån ökar bara problemet med tiden (tills bilen ev blir okörbar).

Han förklarade att vulkningen kan (precis som på min bil) släppa tidigt, dvs trots ny bil. Å andra sidan sa han att när man får ett svänghjul som håller, så lär det hålla sin normala livstid. Fördelen med ett tidigt släpp (under garantitiden) var att man själv slipper stå för reparationskostnaderna.

Att bara byta lamell och/eller tryckplatta skulle dock bara avhjälpa (eller maskera) felet en kort tid. Det är alltså svänghjulsbyte som krävs, enligt den info jag fick.

Så nu återstår det att se hur min handlare löser detta. Förhoppningsvis är de seriösa och direkt byter det som krävs för att åtgärda problemet (dvs utan onödigt krångel för mig som kund).

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
Be
3
Berra30
BMW 520I -12
BMW 320D -06
Har inte läst alla inlägg, Men kan berätta kort om mitt kopplingsproblem. Bmw 320d -06.
Hade precis samma problem, men det visade sig vara läckande hydraulcylindrar, samt intern läckage mellan huvud och slav cylinder. Efter byte av samtliga delar så fungerar nu kopplingen perfekt.
Kan lämna en lägesrapport efter att jag monterat bort CDV-ventilen pga huggande koppling, som väldigt många verkar uppleva med 320-dieslarna.

Direkt efter att ingreppet gjordes, kändes inga somhelst hugg vid starter från stillastående. Det höll väl sådär någon månad och sedan återkom det igen.

Och det är olika mycket olika perioder - vissa dagar hugger bilen rejält och andra inte. Blir inte klok på det beteendet som inte tycks ha med väder, motorvärme, eller körda mil att göra.

Om man släpper iväg bilen på enbart tomgång, hugger den nästan aldrig, men om jag gasar det minsta så börjar det.
I morse var det riktigt ruskväder här i Kalmar, och blev varse att bilen/kopplingen högg rejält. Normalt sett inträffar detta bara när jag ska iväg från stillastående och använder lite gas, då aldrig om jag bara glider iväg på "tomgång"..dvs. utan att ge någon gas.

Men idag högg det även när jag bara släppte upp kopplingen och skulle låta bilen rulla iväg på lågvarv utan att ge gas. Verkar som problemet blev värre av regn/fukt?

Har någon hittills kommit till rätta med det här tydligen väldigt vanliga felet på BMW´s 320-serier?
Heej

Jag var inne och läste om huggande koppling.

Jag har en 320d kombi 2011 som har gett dessa symptomen och det är väldigt störande. Man blir nästan rädd för att köra så inte hela kitet rasar.

Bilen har gått ca 11000 mil. Är det något som täcks av Bmw eller är det bara att göra ett kopplingsbyte på ca 25000 kr?

Tack för ett svar !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.