|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag beställde en ny 320d Touring efter värdefulla råd och tips från er på detta forum :-). (i tråden: Länk ) Hursomhelst, jag fick min nya 320d den 31 maj och har bara hunnit köra ca 180 mil med den. Dock så har ett kopplingsproblem dykt upp. Då bilen är varm eller kall fungerar kopplingen utmärkt, men då bilen är "halvvarm" (dvs stått ett tag mellan körningarna) hugger/vibrerar kopplingen då man ska köra iväg från stillastående eller trafikljus. Tyvärr får jag ingen verkstadskoll förrän i slutet på juli. Frågar därför er om ni känner till problemet/orsaken med huggande koppling, samt om det "går till sig" eller vanligtvis fordrar kopplingsbyte? Mvh Erik i Västerås | |
|
Finns många inlägg om detta fabrikationsfel på utländska forum och här. Googla "clutch judder" och du har läsning resten av kvällen. Länk |
|
|
Sökte precis på "Koppling" på detta forum och såg inlägg ang. samma problem. Trist att det uppstår på en helt ny bil (efter ca 100 mil). Detta tar genast ner glädjen med att äga en ny BMW (och sänker all kvalitetskänsla). Hoppas dock att jag slipper en massa "skitsnack" på verkstaden att det ska vara så, samt att de åtgärdar (och får till) kopplingen omedelbart. Dock så var min BMW-handlare "väldigt ovetande samt frågande" då jag ringde och påtalade huggande koppling... |
|
Roffa1 |
Jag är tacksam för att jag till slut valde automatlåda efter att först ha läst om alla olycksdrabbade ägare till vagnar med manuell låda och huggande koppling. tycker det är löjligt svagt av BMW att fortfarande prångla ut en sådan bristfällig konstruktion som redan är totalt utdömd av flertalet missnöjda ägare. Det finns ju flera spaltmetrar att läsa om detta praktfiasko och eländet bara rullar på som om ingenting vore fel. Reklamera bilfan och kräv tillbaka köpesumman. |
Roffa1 |
En av hundratalet trådar: Länk |
|
Remo Utgå ifrån att BMW inte kan åtgärda problemen bestående om inga helt nya åtgärder finns nu. Efter två kopplingsbyten och ett svänghjul återkom felet igen på min bil efter ca 1000 mil. När garantin hade gått ut var svaret från en serviceregionchef -Finns inga planer på att åtgärda en beprövad konstruktion. Felet är nog delvis av annan art på 325i och förekommer mest på sommaren. Klimatförhållandena spelar in, fukt värme kyla. Lite slirande minskar vibrationerna i dragläget för stunden. Viktigaste frågan är väl ändå varför BMW inte klarar av eller struntar i att leverera en bra manuell kraftöverföring. Hur många bilmärken har samma problem på nästan nya bilar? BMWs automater fungerar kanonbra. Jag ska i alla fall byta till fullflödes CDV-ventil från Zeckhausen nu när garantin är slut. Tror inte det hjälper mot vibrationerna men lär göra kopplingen mer lättanvänd. |
|
|
@J-A Jag förstår hur du menar samt hoppas du har fel ang ej fungerande reparation :-) (men realistiskt låter det tyvärr tvärtom, precis som du säger). Dock så gissar jag att det säljs en j*kla massa 320d och att merparten av bilarna säkert är felfria. Vad som bekymrar mig mer är att problembilarna inte verkar blir bra trots åtgärder, och att BMW med tiden låter ägarna ta smällen (dvs då felet finns kvar/återkommer efter garantin). Att sedan vissa verkstäder verkar "skylla ifrån sig" om andra orsaker än kopplingsfel känns inte ett dugg seriöst, speciellt om detta är ett känt problem. Dock så tänker jag ge min BMW-handlare en chans att fixa till bilen, men återkommer felet så tänker jag försöka häva köpet. Om dessutom verkstaden tycker att min koppling är OK och att jag "svamlar", så kommer jag att såklart berätta åt alla blivande BMW-spekulanter om min kundupplevelse och varför man bör undvika märket (vad gäller 320d modellerna i alla fall). Kikade in min gamla "Köptips-tråd" och såg att någon redan där (lite kort) nämnde kopplingsproblem på 320d. Skriv gärna mer utförligt (för den ej BMW-insatte) då ni kommer med bra fakta, för då hade jag antagligen övervägt en automat istället för manuell. :-) |
|
|
Jag känner tre pers som kör nästan nya 4-cyl BMW diesel och samtliga känner av problemet. Givetvis tycker inte alla förare det är oacceptabelt och de försöker nog hitta ett körsätt som minskar problemet. 672 inlägg och pågående sedan 6 år kanske säger något? Länk |
|
|
Fick precis en förklaring av en bekant som ägt många BMW. Tydligen ska detta kopplingsproblem sitta i dubbelmassesvänghjulet. Orsaken ska vara att vulkningen mellan svänghjulen släpper. Därifrån ökar bara problemet med tiden (tills bilen ev blir okörbar). Han förklarade att vulkningen kan (precis som på min bil) släppa tidigt, dvs trots ny bil. Å andra sidan sa han att när man får ett svänghjul som håller, så lär det hålla sin normala livstid. Fördelen med ett tidigt släpp (under garantitiden) var att man själv slipper stå för reparationskostnaderna. Att bara byta lamell och/eller tryckplatta skulle dock bara avhjälpa (eller maskera) felet en kort tid. Det är alltså svänghjulsbyte som krävs, enligt den info jag fick. Så nu återstår det att se hur min handlare löser detta. Förhoppningsvis är de seriösa och direkt byter det som krävs för att åtgärda problemet (dvs utan onödigt krångel för mig som kund). |
|
|
Är en av dom som kämpat med detta problem gentemot BMW men gett upp. Har mjukvaruuppdateringen vilken höjer varvtalet lite vilket gjorde det lite bättre, men ibland hoppar den till så hårt att man nästan får tjuvstopp. Jag kan INTE påstå att hjälpen varit speciellt bra från BMW, har framförallt använt Novation i Uppsala men även dom verkar helt ovilliga att ta i problemet. Min bil har även problem med vibrationer (ungefär som obalans) från 110 km/t -> vilket man efter ett antal utredningar konstaterar stämmer (gjort 5 balanseringar samt köpt nya däck) men som man lämnar utan åtgärd, detta eftersom deras demobil som vi jämförde med också skakade kraftigt "så då ska det kanske vara så..." Efter ett tag orkar man inte mer utan kör vidare, man vet ju att man ändå ska byta bil inom 3 år så då orkar man inte bry sig. Men nästa bil blir nog ingen manuell e91 utan kanske en F11 med automat alternativt ett annat märke (det troligaste) |
|
|
När det nu verkar finns flera missnöjda BMW-ägare som lider av kopplingsproblem och där BMW visar svalt intresse att hjälpa/fixa till bilarna, är inte detta ett fall för konsumentverket eller Sverker på tv-programmet Plus? För jag får en känsla att de personer som köpt (”kvalitetsbilen”) BMW varken vill basunera ut sina problem med bilarna eller ev. dåligt bemötande hos verkstäder/återförsäljare, vilket endast företaget BMW tjänar på. Dvs ger man upp vinner BMW. Skulle det här slås upp större i media tror jag säkert BMW hade fått lite press på sig. Dock så har jag ingen aning om hur många som är drabbade, men spontant känns det som att merparten av bilarna borde vara mer eller mindre Ok. Annars gissar jag att det hade pratas mer om kopplingsproblem o.dyl. både till vardags bland bilintresserade samt på diverse forum. Men från ett forum som detta (med otroligt mycket kompetens) kanske en gemensam aktion mot BMW skulle få större genomslagskraft och ändra på saker. :-) Uppdatering om hur det går med mitt verkstadsbesök angående huggande koppling kommer den 20 juli. |
|
|
Majoriteten är tjänstebilsförare och de kan ju byta bilmärke efter tre år. Som jag tidigare skrev -Hur många andra bilmärken har kopplingsproblem vid normal användning? BMW Sverige och fabriken tar inte sitt ansvar, löser problemet och ersätter återförsäljaren för att åtgärda konstruktions-/fabrikationsfelet. Min verkstad var mycket hjälpsam under garantitiden. Kopplingsproblemen dök åter upp för tredje gången kort tid efter garantins utgång vid 2500 körda mil. Då var bara att acceptera att BMW inte kan åtgärda kopplingsvibrationerna i dragläget permanent. Inga modifierade komponenter finns. Hade jag haft konstanta problem med kopplingen hade jag skickat anmälan till ARN med ett opartiskt besiktningsintyg. |
|
|
Hej! 1-serie dieslarna har samma problem. Många har sålts som tjjänstebilar den sista tiden och kommer att gå ut snart dvs 3 år, 8000mil eller mer. Undrar hur andrahandsmarknaden blir när kvalitetsmärket BMW struntar i hållbarhet över tid. Intressant med en stänkare i dagspressen för att se företagets ansvar :) Toyota försökte mörka nå fel för ett tag sedan hur vart det där |
|
|
Tjena. Jag ska lämna in min 320d nu på onsdag 20/7 för kopplingskoll. Så jag får strax att få reda på hur snabba och villiga BMW är att avhjälpa problemet. Dock så får jag dåliga vibbar då både säljare och verkstad låtsas att de aldrig hört talas om något liknande då jag ringde in och påtalade problemet efter bara 100 mils körning. Här hade det varit bättre att direkt säga "vi känner till felet och fixar din bil". Hursomhelst, uppdatering i ärendet kommer efter verkstadsbesöket. Dock lär jag bråka tillbaka på BMW på alla sätt jag kan om de inte behandlar mig seriöst och fixar min bil snabbt och smidigt. |
|
|
Det är bra Remo, pressa dem så hårt du kan, jag har haft problem i snart 2 år med min koppling, de har bytt lamell en gång och installerat uppdateringen i mjukvaran, men jag upplever den inte som en lösning på problemet, möjligtvis en liten avhjälpare, men problemet dyker fortfarande upp mer eller mindre. Speciellt efter långkörning då man startar i trafikljus. Helst skulle jag vilja få bort uppdateringen med eftersom jag tycker man har sämre känsla i dragläget nu. Har funderingar på att ta upp ärendet igen, läste högre upp om vulkningen mellan dubbelmassesvänghjulen, och stämmer det att det kan bli bättre med ett nytt sådant så är det absolut värt att kämpa för. I övrigt går bilen kanon bara man kommit iväg...! /Christian |
|
Roffa1 |
Remo: Efter tre misslyckade försök att åtgärda kopplingen, så har du rätt att häva köpet. Sätt åt dem med allt som står till buds. |
|
Här kommer en uppdatering: Jag lämnade in bilen kl 7 igår för koll. Ville att verkstaden skulle ringa upp under felsökning så jag får feedback om vad som händer (eftersom man lämnar in bilen till en "kundmottagare" som inte har en aning om bilens fel). Dessutom behövde jag planera dagen då jag rest in från V-ås till Sthlm. Dock gick halva dagen utan återkoppling från BMW. När klockan närmade sig 14 ringde jag själv upp och frågade status. Fick besked att "de håller på att avsluta min bil men hittade inget fel". Blev såklart arg eftersom BMW tydligen tror jag stiger upp kl 5 på morgonen och åker dit och klagar på en ny bil som bara gått ca 200 mil bara för att jävlas. Blev även irriterad på att de gjort en felsökning och inte återkopplat till mig via tfn som jag önskade, vilket de speciellt borde gjort då de inte hittar nämnda fel (så att jag kan förklara bättre). Åter i butiken (arg och besviken över bortkastad dag) vill jag prata med tekniken om varför han inte hittat felet. Teknikern ville istället prata om hur man ska köra bil och hantera gas och koppling, än hur han felsökt bilen. Han ville inte heller lyssna på mig när jag personligen ville beskriva när kopplingshuggen uppstår. Då flyger såklart alla säkringar på mig. Jag bad BMW ta tillbaka skitbilen, för jag ville inte ha den. Då tyckte peronalen BMW att jag skulle gå ut så jag inte skrämde iväg deras kunder. ;-) Jag nämner även att detta är ett känt fel som är väl omdiskuterat på diverse BMW-forum, men då kontrar personalen med att "det snackas så mycket skit på forum". Det skulle betyda att jag och alla andra med liknande upplevelser ljuger.... :P Efter lite bråkande fick jag prata med en annan (trevlig) tekniker. Han behöll bilen till idag för en grundligare provkörning samt skulle därefter demontera växellådan för att bättre kolla upp svänghjul, lamell osv. Så just nu har jag inte hört något mer från Bavaria Sthlm. Jag hoppas dock de provkör min BMW varsamt trots att jag var fly förbannad på dom igår ;-). Lite spontant får jag tanken att de vill förhala kopplingsfix så länge som möjligt. Kanske just för det Roffa1 skriver om återköp om inte felet avhjälps på 3 gånger. Dock tror jag konsumentköplagen säger att återköp gäller om samma fel uppstår 2 ggr under garantitiden, alternativ att 3 st olika fel uppstår. Men storyn lär fortsätta... Och butiken i fråga är Bavaria Stockholm i Solna. |
|
Roffa1 |
Remo: Lika bra att du redan nu gör klart för BMW att du kommer kräva återköp om felet ej åtgärdas för gott. Som jag ser det så har de väl alla redan försuttit en chans att frivilligt åtgärda detta välkända fabrikationsfel. (som de själva aldrig tidigare har hört talas om;-)) Tycker det är för jävligt synd att alla ni drabbade ej går samman i grupp och gör en gemensam anmälan till BMW. |
|
Jepp, det blir att göra precis som du säger. Dvs kräva återköp om inte bilen blir helt Ok. Sedan kommer jag även att kolla av intresset här för en gemensam aktion i detta ärende. Vet dock ej hur många drabbabde det finns här som vill få "upprättelse"? Jag kommer dessutom kontakta SVT Plus med hänvisning till både denna tråd samt google-träffar man får på sökningen: BMW cluth jidder. Vet ej om detta leder till någonting, men jag tänker i alla fall försöka... |
|
Roffa1 |
Remo: Vänd dig direkt till "Vi Bilägares" redaktionschef: Tommy Wahlström, en riktigt trevlig kille som kommer att ställa upp helhjärtat för dig. Han hjälper dig att sätta press på de ansvariga. Eller så slår de istället upp ett helsides-reportage om problematiken med din huggande koppling och hur omfattande detta fel är bland övriga BMW ägare. (hänvisa till detta forum) Av någon konstig anledning så brukar det hända saker "väldigt snabbt" när Vi Bilägare är inblandade i ett pågående reklamationsärende;-) Du kan maila över storyn hit: tommy.wahlstrom@vibilagare.se |
|
Kanon :-) Stort tack för tipsen :-) Vet att vissa tidningar (förr i tiden i alla fall) varit så annonstyrda att de inte vågat hänga ut tillverkare pga rädsla att förlora annonsintäkter. Men förhoppningsvis är inte Vi Bilägare inte i den sitsen :-). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.