AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
64.364

Ny 320d - Huggande koppling?

Sida 7 av 8
J-A

Förstår, då är jag inte ensam alltså :)

Det som funkar är att inte försöka ge så mycket gas utan väldigt försiktigt och mjukt koppla men det är fan inte lätt med folk i bilen och start i uppförsbacke. Då får man ofta gubbslira. Älskar bilen i övrigt så detta kommer nog inte få mig att sälja den, men ja man tror ju inte att allt är som det ska.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är CDV-ventilen bytt/modifierad/borttagen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Prova att köra en EDE så får ni ett annat perspektiv på detta med tjuvstopp. Ganska jobbig bil i tät stillastående stadstrafik. Sexans växel har jag använt en gång, det var när jag hämtade bilen 50 mil hemifrån.
Vill bara tillägga - jag har aldrig fått tjuvstopp pga kopplingshuggen, men jag får öka varvtalet en aning för få jämn gång.
Vid rödljus på plan mark går det bra att bara släppa upp kopplingen o låta bilen gå iväg på tomgång, då bilen inte hugger.
Precis, upplever samma sak. Plan mark är oftast inga som helt problem.
Jag har samma problem med en 09a 320d att kopplingen hugger. Kan känna vibrationer i växelspaken ibland också. Jag upplever att det blir värre om man kört bilen varm och tex stannat och handla och sedan startar den igen och åker iväg. Alltså när man startar bilen när den är varm. Då hugger den ofta mer.. Jag brukar som någon beskrev ovan bara rulla iväg utan att gasa då den är rätt stark ändå. Men det är fruktansvärt irriterande i köer när det är lite uppförsbacke, det spelar ofta ingen roll hur mycket man gasar.. Min har inte gått 10.000mil ännu, är detta något dom fixar på goodwill? ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag upprepar frågan:
Är CDV-ventilen åtgärdad?

Den är en källa till huggande kopplingar och allmänt dålig känsla i kopplingen - ett rent mysterium att BMW har monterat den ondsinta tingesten alls...

Mvh
Johan B

@Johan B - jag har inte kollat detta med CDV-ventilen. Är det en kostsam historia på verkstad att få den justerad/bytt?

Här är en förklarande bild på det hela i alla fall:
Länk
"Best of all, your passengers will stop making fun of your driving skills." haha!! true story!
J-
534
J-A
325i T -08
Har bytt CDV-ventilen. Kopplingen blir mer lätthantering men vibrationerna försvinner inte. BMW tar inte i en CDV-ventil...

Ganska lätt att byta själv. Luftningen tog lite tid.

@J-A - vad menar du med att kopplingen blir mer lätthanterlig? Att du har lättare att möta vibrationerna med lagom gas, eller var din koppling trög innan du bytte CDV-ventilen?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kopplingen blir linjär med CDV borttagen istället för fördröjd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rent tekniskt är det bara att skruva bort CDV-ventilen och sedan skruva i nippeln på röret direkt i slavcylindern.

"Svåraste" momentet är att återfylla bromsvätskan och lufta kopplingen.

Mvh
Johan B

J-
534
J-A
325i T -08
@320-Mike
Kopplingen blir som Westersund skriver.

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CDV-ventilen är inget annat än en strypning som gör att det blir ett fördröjt/mjukare flöde av bromsvätska från huvud- till slavcylindern i kopplingen.

Kan kanske vara bra för att få mjukare ingrepp när det är personer som inte kan köra manuellt växlade bilar, men för de som "kan köra manuella bilar" är det en styggelse som tar bort väldigt mycket av kontrollen/känslan vid användning av kopplingen.

Elaka rykten säger att monteringen av CDV-ventilen är en anpassning till amerikanska marknaden där manuellt växlade bilar är väldigt ovanliga...

Mvh
Johan B

Tackar er för input:en. Förutom att montera bort den "strypningen", kommer jag troligen också se över växellänkaget.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Som jag har förstått det monterade BMW CDV för att skona drivlinan i bilarna (p.g.a. oerfarna förare), på bekostnad av kopplingen då (potentiellt mer slir på kopplingen).

Om du är van att köra manuell låda ta bort skiten!

Som Johan säger är luftningen den svåraste biten, vilket jag fick erfara när jag tog bort CDV:n på Z4:an. Bromsvätskan räckte nätt och jämt, blev lite svettig på slutet eftersom jag inte hade nå mer ATE typ 200 hemma. :D
Uppdaterar i tråden eftersom jag nu kontrollerat växellänkaget och fått CDV:n bortmonterad.

Växellänkaget var tight och fint och behövde inte bytas. Trots det så är fortfarande växlarna mekaniskt tröga, och i synnerhet 3:ans växel får nästan tvingas i ibland. Detta oberoende av temperatur.

De små huggen som tidigare fanns vid igångstart från exempelvis rödljus eller när man stod still med bilen, är nu i princip helt borta. Kopplingen är nu mer direkt och bilen hämtar kraft tidigare i växlingsskedet, vilket känns tydligt.

Någon som har någon idé kring vad som kan orsaka de tröga växlarna? Det är alltså inte enbart vid nedväxling, och inte heller enbart 1:an och 2:an det handlar om.
Kopplingen tar som den ska och varvet sjunker snabbt till tomgång när jag frikopplar. Tomgångsvarvet ligger på 8-900 r/min.
Ingen mek-kunnig som kan ha någon aning om vad som är problemet med min växellåda när verkstaden gått bet?

Alltså - svårighet att få i de flesta växlarna oavsett väderlek. 3:an känns ofta extra svår. Från 5:an till 6:an, inga problem.
1:an får jag bara i när bilen rullar väldigt sakta.
Det gäller både upp- och nedväxlingar, och känns som något tar emot innan det släpper. Alltså ingen mjuk tröghet, utan mer mekaniskt motstånd.

Jag har bytt växellådsolja, tagit bort CDV:n och checkat växellänkaget. Problemet kvarstår.
Märker du att det går trögare att lägga i 1, 3 och 5ans växel än 2, 4 och 6ans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.