|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
| Kan bara instämma med Remo. Hade själv en 320d 2008 och kopplingen var verkligen hemsk på den :( Har en 540 v8 med 6x manuell som är rena drömmen så.. | |
|
Kopplingen som sitter i 3-serien måste vara bilhistoriens fjuttigaste och klenaste koppling. Tänk såhär. De flesta som köper en BMW har ofta kört så pass mycket bil att man uppskattar något speciellt. De har generellt lite mer bilintresse samt vårdar sin bil samt anser sig kunna köra. Och här förekommer alltså ett kopplingsproblem på ett så kallat Premium-märke. Omvänt så har vi ”de andra” där bilen bara är ett transportmedel. De har inget eller litet intresse av varken bilvård eller körkunskaper. Dock hör man aldrig talas om ”problem-kopplingar” i denna målgrupp, där bilarna kanske är allt från budgetbilar till vanliga svenssonbilar. Sensmoralen är alltså, är det då fel på BMW-förarna eller kopplingen där problem förekommer? |
|
|
Håller med Remo. Hoppa upp på 325 alt 330 slipper du huggande koppling. |
|
|
Tror inte att den är för klen utan den passar inte ihop med drivlinan i övrigt. Kopplingen måste ta upp axialspelet som är större på diesel. Huggen kommer ifrån torsionssvängningar i vevaxeln som fortplantar sig vidare. Men visst är det fantastiskt att BMW år efter år tillverkat bilar med clutch judder. |
|
| Har hört talas om folk som stelopererat dubbelmassesvänghjulet, svetsat ihop halvorna alltså. Visserligen på andra bilmärken. Någon som testat det? Kanske inte läge att göra sådant under garantiperioden i och för sig :) | |
|
Här är en till 320d 2007 som jiddrar lite på ettan från stillastående. Trodde jag inbillade mig först sedan hittade jag denna trista tråd... -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
| Detta problem förekommer inte på 325d/330d? Hur är det med 320i eller 325i? Årsmodell 09 frammåt.. | |
|
Har en 325i 2010, inget huggande. Går som klockan! Tror inte man ska ha diesel med manuell låda. |
|
| Har ni varit inne på andra bilmärkens forum och kollat? Körde 2xAudi innan jag köpte min första BMW. På den första bensinarn krånglade just dessa saker, koppling o svängmassehjul. På den andra, en diesel, kunde man inte ha kopplingspedalen nedtryckt längre än 20 sek. Efter det så skakade hela benet pga vibrationerna som var i kopplingspedalen - inga åtgärder från Audi. "Vi hittar inga problem". Tror att de flesta biltillverkare har problem med dittan o dattan, dock är nog vi som väljer prestigebilar mer noggranna med att saker ska vara OK. På vårt företag har vi haft KIA, Ford, Audi, Renault samt Volvo. Står helt klart att de BMW vi haft (X123d, 328iX, 525Xd, 530d) har varit klart mest problemfria. Med detta menar jag absolut inte att det är OK med detta kopplingsjidder. BMW borde helt klart skött saken smidigare. | |
| Vi har haft två dieseldrivna Audi med manuell låda (A3 1,6 och A4 177hk). Inga av dessa har några problem med huggande koppling. En fördel med VAG är också att deras dieslar passar bättre ihop med manuell låda än BMWs, det är inte alls lika lätt att få tjuvstopp med Audis dieslar tycker jag. | |
|
More Vad som skrämmer mig med 325i är alla problem som kom med den direktinsprutade motorn N53. Havererade högtryckspumpar, injektorer, tändspolar mm. Är 2010 och framåt av med dessa problem? Att byta högtryckspump mm. efter 10.000mil när maskinförsäkring via FB är borta känns som en kostsam historia... |
|
|
Den enda modell jag vet som har haft problem är 335i (spridare och högtryckspump). 325i har jag inte hört något om, tror inte de delar samma spridare. Finns försäkringsbolag som täcker motorskada upp till 13 000 mil. Jag personligen skulle leta bil med lägre miltal om inte det finansiella hindrar. |
|
|
Både N54 (335i) och N53(325/330i) har (haft) detta problem. Problem med tändspolar är knappast BMW ensamma om att haft problem med. Kostnaden är ganska så liten i jämförelse med högtryckspump och injektorer som inte är gratis. |
|
| Köp en bil med lågt miltal så täcks allt av motorförsäkringen. :) | |
|
Hej - nu skakar jag liv i denna IGEN (Sorry). Men ni som har 320d E91 - Skakar/vibrerar växelspaken mkt vid stillastående eller uppkommer samma "Huggande/Tuggande" i växelspaken som i dragläget och i samma Rytm? Eller ska det skaka mkt om växelspaken oberoende om fel på Masse-hjulet eller ej? |
|
|
Min växelspak skakar/vibrerar så det låter (likt ett par Maracas) med koppling intryckt med ettan eller backen ilagd. Detta är ”normalt” enligt BMW-verkstaden och inget som går att justera eller shimsa. Dessa vibrationer har inget med kopplingen i övrigt att göra. Dock detta ganska långt bort från ”Premium”, men som allt annat lär man sig leva med det (tyvärr). |
|
| Tack Remo! Min -11 uppför sig likt mångas i denna tråd, oftast går den helsmooth och då vibrerar spaken mindre, har man dock kört ett tag och sen stannar ca 1h och sen drar i väg igen så liksom slirar/tuggar koppling i dragläget och spaken vibrerar mera...... CRAP! | |
|
Hejsan. Jag tycker mig uppleva vibrationer i dragläget på min 325i -09a (LCI) när jag har fler i bilen eller i uppförsbackar samt när jag släpper kopplingen snabbt vid växling vid acceleration. Det hugger liksom som små vibrationer. Försvinner direkt när jag frikopplar och kopplar igen på ett mjukare sätt. Jag har märkt att det inte uppstår om jag ligger kring 2000 varv men ofta under. Vid högre farter som koppling mellan 3an och 4an vid 3000 varv ungefär så behöver jag koppla mjukt för att det inte ska bli vibrationer efter uppsläpp på kopplingspedalen vid växling. Kan det vara en kass koppling jag sitter med eller? mvh max |
|
|
Jag kan bidra med att min 2008 hugger på kopplingen som beskrivits i tråden, men växelspaken vibrerar inte. Kopplingen tar uppenbarligen som den ska dock, eftersom varvtalet är stabilt och lugnt med växel i och kopplingen nedtryckt. Däremot är växellådan väldigt trög på både 2:an och 3:an. Inte alltid, märkligt nog, och det har inte med att göra om det är varmt eller kallt ute eller om bilen är varmkörd eller inte. |
|
|
Michieff Jag har fått två nya kopplingar och ett dubbelmassesvänghjul. Funkar ca 1500 mil sedan kommer vibrationerna tillbaka i dragläget. Det minskar och t o m försvinner när kopplingen används. Vibrationerna kommer ofta tillbaka nästa dag. Har inga andra problem med kopplingen men det är fullt tillräckligt irriterande. Bara att vänja sig med kopplingens egenskaper som det heter på bilspråk..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.