AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
64.377

Ny 320d - Huggande koppling?

Sida 5 av 8
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Finns att beställa original (LUK) från England till riktigt vettiga pengar ;-)

Länk

/Christian
SA
33
SAABDave
Golf GTE -18
BMW M3 SMG -02
Som ev. blivande BMW ägare så blir jag lite tvekande när jag läser alla inlägg om huggande koppling pga. havererande dubbelmassesvänghjul.
Den modell jag har inriktat mig mot är just 320D 2010/2011 som detta problem verkar vara vanligast på(eller så är bara motorvaianten vanligast).

Nu är alltid forum ett Forum och man kan bli mörkrädd för mindre.
Jag menar att folk lyfter sina problem och inte tvärt om...
Men hur vanligt är detta problem egentligen?
1%, 10% eller 100% med olika tid/körsträcka innan haveri.

De bilar jag kollar på har gått ca 8-9.000mil = maskinförsäkringen är snart ett minne blott. Att lägga ut 20.000kr på ett std.fel är inget jag fantiserar om.
Hade en förhoppning om att ett välmående premiumföretag som BMW skulle lösa sådana problem och inte låta årsmodell efter årsmodell rulla ut med samma fel...
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Köp automat så har du löst problemet! Manuell och 320d är inte ngn skön kombo hur som helst tycker jag. Sålde min manuella för 2 år sedan och fick kopplingen bytt på den på garantin, men problemet kvarstod efter bytet.
Köp automat!

Farsans 320d 177hk köpte han när den hade gått ca 2000 mil. Nu har den gått 13000 mil och det finns inte ett enda fel på bilen. Så köp automat!
J-
534
J-A
325i T -08
Felet finns på bensinare också även om det är mer sporadiskt. Efter ett par starter försvinner det i min bil och kan vara borta flera veckor också.

Byte på bensinare hjälper inte då ingen modifierad koppling finns enligt LUK.
Till diesel lär väl kopplingarna modifierats.

BMW kopplingar är dessutom osmidiga men kan förbättras genom att byta CDV ventil.

Bara att instämma en gång till -Köp automat.

Automat garanterar inget problemfritt ägande!
Har fått lådorna bytta på mina 2 senaste bilar!
Jag lyckades köra knappt 5000 mil med min 320d. Inga problem alls. Dock verkade det som att ägaren efter mig fick problem efter ytterligare några tusen mil.

Troligen ligger problemet hos föraren och hur denne hanterar kopplingen. Eller omvänt, kopplingen är alltför känslig för hur den används :-)

Med tanke på att relativt många bilar drabbas skulle jag nog säga att problemet är ganska vanligt. Automaten löser just detta problem men innebär samtidigt risk för andra bekymmer.
SA
33
SAABDave
Golf GTE -18
BMW M3 SMG -02
Tycker detta låter riktigt trist...
Att byta till BMW var till stor del pga. härliga motorer och sköna manuella växellådor.

Vägrar köpa manuell då detta (enligt mig) förtar en stor del av den aktiva körkänslan.
Efter ha läst xx antal trådan här och på google verkar det som att problemet inte löses genom att köpa en 325/330. Utan då tillkommer även diverse problem med N52/N53 motorerna...

Min bild av BMW börjar grumlas lite... : (

Okej att min 9-3SC inte leverera en premiumkänsla i kupé och drivlina.
Men problemfri har den varit i 12.000mil trots att den är hyfsat uppskrämd...

SA
33
SAABDave
Golf GTE -18
BMW M3 SMG -02
Vägrar köpa automat skulle det stå...
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Alltså "problemet" är mer av skönhetskaraktär och inget som gör bilen okörbar.
Irriterande när det uppkom, men det var inget som fanns konstant och förstörde körningen.
Och min blev bättre efter omprogrammeringen (men inte perfekt)

Att tro att man blir problemfri när man köper en beggad automat är mer än lovligt naivt...

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Glömde lägga till att min nya f31 manuell inte uppvisar detta fenomen
Jag vantrivs också med automat, har verkligen försökt i omgångar (har kostat mig mycket pengar när jag sålt bilarna efter 3-4 mån)
Tycker helt enkelt att det suger och jag blir bara förbannad på funktionen

Lillebjörn 3. Du hade power kit på din va?
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
@Kristoffer_L

> Troligen ligger problemet hos föraren och hur denne hanterar kopplingen.
> Eller omvänt, kopplingen är alltför känslig för hur den används :-)

Det där stämmer dock inte generellt. Jag misshandlar aldrig en koppling. Och jag hann inte ens köra 200 mil innan min nya 320d fick problem. Samtliga av de milen var extra lugna "inkörningsmil".

Dock kanske problemet påverkas om man kör t.ex mestadels långa eller korta sträckor, eller kanske förvarar bilen i varmgarage eller ute i fukten.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
man ska inte gasa när man släpper kopplingen på en diesel, den är tillräkligt stark för att bara släppa kopplingen lite lugnt.
det blir för mycket friktion när det gasas och koppligen släpps.
det är inte som att köra en bensinare, där det måsta gasas lite.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
@sig66
Jo, jag har köpt powerkit (och lite annat roligt)
/l-b

Köp en större bensinare typ 325i/330i med manuell låda.
I slutändan typ samma ägarkostnader om du kör svensson mil.
..och du slipper problem med kopplingen om manuell är ett måste.
Lillebjörn 3

Samma här ;-)

Hur långt kan du dra på växlarna i varvtal ?innan den kroknar!
Tycker min inte vill varva ur på samma sätt som innan!
Remo: Det tror jag inte heller att du gör - kopplingar kan dock slitas vid vanliga växlingar genom att man är lite för snabb med foten på gasen medan kopplingen inte är helt uppsläppt.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Sluta svamla!
Vi med problem behöver inga körkurser från ”förståsigpåare”. Enligt vissa argument så låter det som att BMWs kopplingsproblem (vida nämnt på forum) inte ens existerar. Jobbar ni som har denna åsikt åt BMW eller…?

Vi vet hur man släpper upp kopplingen, både från stillastående samt under körning. Att dessutom ”tomgasa” innan kopplingen är släppt på en diesel tillför inget annat än motorskrammel samt ryckig körning.

Enligt erat resonemang är det konstigt att inte BMWs tekniker klagat på vår körstil i samband med provkörningar, samt att defekta kopplingar blivit bra efter byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.