|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Nej förhoppningsvis så klarar jag mig. Jag kan känna ett mycket lätt vibrerande i kopplingen i vissa lägen när man belastar den men det tror jag är ofrånkomligt på dessa bilar och inget som en vanlig svensson skulle märka. Innan bytet kände t.o.m. passagerarna det då hela bilen skakade då det var som värst. Jag fick igenom det på maskinskadeförsäkringen vid 9400 mil då BMW hänvisade problemet till svänghjulet och inte kopplingen men den byttes självklart också i samband med bytet av svänghjulet. Det känns ju också ganska bra att BMW lämnar två års garanti på både reservdelar och arbete så återkommer problemet finns förhoppningsvis möjligheten att reklamera svänghjulet. |
|
|
Thorssa: Vad tråkigt att höra, men samtidigt tur i oturen att det går på maskinskadan och att du får garanti på det hela! Förhoppningsvis skall den nya kopplingen klara minst 9,000 mil till... |
|
| Ja det var tur i oturen :) Den lär nog hålla minst lika länge men jag funderar i vilket fall som helst på att byta, är sugen på 330dA X-drive :) | |
|
330dA x-drive är trevlig - visserligen lär du kanske slippa eventuella kopplingsproblem men du får i gengäld besöka macken lite oftare och göda staten lite mer via skatten :-) |
|
| Ja det lär jag garanterat få göra men jag kommer ha väldigt roligt på vintern :) | |
|
Vet någon vad som är ändrat från tidigare originalkoppling till den nya versionen? Och säger verkstaden att de monterar den uppdaterade kopplingen vid kopplingsbyte? Och ni som fått ny koppling senaste tiden, vilken verkstad anlitade ni? Frågar eftersom vissa verkstäder (t.ex Bavaraia Sthlm/Solna) totalt vägrar erkänna att det finns något kopplingsproblem. |
|
| Jag anlitade Molin Bil i Sundsvall och de var väl medvetna om problemet. Han som jag pratade med på verkstaden hade fått samma problem på sin 318d och hade bytt precis innan garantin hade gått ut. | |
|
Den nya kopplingen är mindre känslig för vevaxelns axialspel. Undrar om vissa verkstäder verkligen är ovetande eller bara ska spara pengar åt BMW? |
|
|
Skrev ett inlägg för en tid sedan att jag fick en ny koppling på garantin utan problem men som nu har börjat att hugga igen efter ca 150 mil . Har även fätt ett bekymmer till, när bilen växlas så blir de en vibration i kopplingspedalen det känns som om det kommer från urtrampningslagret, en snurrade känsla i pedalen som försvinner när motorvarvet sjunker vid växling. Är det någon som har haft samma problem? Jag måste nog ringa bmw, börja kännas jobbigt . Jag hör av mej så får vi se hur det slutar |
|
| Jag upplever att min koppling är riktigt känslig. Men jag förstår inte hur ni menar att den rycker. Nu har min bil gått runt 20000 mil vet ej om det är bytt innan. | |
|
Hela bilen hoppar/rycker, det går inte att missa, det som jag har märkt iaf.... |
|
| Min 320d EDE blev bättre efter några tusen mil men den enda riktiga lösningen på problemet var en F31:a med sportautomat. Unnnnnderbart! | |
|
Hej. Har samma problem på min 320 m-sport -03 som har gått 18500mil nu. Har hört mnågra bud på vad problemet är. 1. Atracco i växjö: Problemet finns inte. 2. Atracco i växjö: Det är normalt/skönhetsfel. 3. Atracco i växjö: Hardyskivan. 4. Mechanum Malmö: Svänghjul och koppling är slitet och dags att byta. Känns rimligt att byta svänghjul pga slitage efter 18k mil ? Efter att ha läst den här tråden förstår jag att mechanum har rätt med hade inte ryggrad att säga att det är ett vanligt fel på bmw. Det känns inte riktigt rimligt att lägga ca 20k på ett byte. Blir bilen okörbar efter ett tag eller kommer det finnas som ett skönhetsfel? |
|
|
Du har inte undersökt möjligheterna att byta delarna billigare än 20kkr? Andra verkstäder eller kunniga kompisar? Känns ju alltid lite otrevligt att behöva lägga ungefär halva bilens värde på en reperation. __________ Mvh Grelle |
|
|
Nej jag har inte undersökt priset ö.h.t. utan gick på tidigare svar där något skrev kostnaden. Jag kan säkert hitta någon kunnig kompis. Har svårt för "billiga verkstäder", så vidare jag inte hört att det är någon gammal räv som är duktig :) Om problemet nu bara kvarstår som "litet" skönhetsfel så får det va. Men är detta ett fel som bara blir värre och värre samt kommer göra bilen okörbar så är det kanske dags att börja titta sig om efter någon som kan utföra jobbet. Kommer ju inte på frågan att betala 1/3 av bilens värde för ett svänghjulsbyte. Så någon gammal räv måste jag finna ;) I morse så kändes allt väldigt bra, -4 ute och solsken. Ända gången jag kände något va när jag kom upp i hastighet, ~70-90km/h, så kände jag lite vibrationer i maskineriet som sedan försvann. Oftast känner jag vibrationerna när jag växlar mellan 1-3.. 4 och 5 brukar allt gå smidigt. Gäller både när jag växlar upp och ner. |
|
|
Fick min koppling/svänghjul utbytt med lite goodwill från min ÅF. Mekanikerna kände själva att kopplingen skakade i dragläge. Det gick bra i kanske 200 mil men nu börjar problemet komma tillbaka igen. Vet inte hur jag skall göra. Byter man koppling en tredje gång så kan man ju ge sig f-n på att felet kommer igen.. Tycker detta är rent ut sagt att är skit. Det drar verkligen ner kvalitetskänslan som jag trodde en BMW hade. Är väl bara att slira som en gammal gubbe när man skall iväg och lära sig leva med det :( |
|
|
Slira som en gubbe är sexigt. Upptäkte faktiskt att jag känner av vibrationer på 4:an och 5:an också, dock väldigt lite eftersom kraftöverföringen blir mindre? Även när jag håller stadigt 90-100km/h känner jag att det vibrerar i maskineriet. Men bara i början när bilen är kallstartad. |
|
|
Jag har inga vibrationer, däremot smårycker den på kopplingen från stillastående. 320d -10 som gått 6500 mil.. Känns inte så roligt om man får byta svänghjul och koppling på fanstyget.. Hade ju tänkt ha den i 3 år till iallafall.. |
|
| Nu har även jag fått min koppling och svänghjul utbytt. Började med att den ÅF jag köpte bilen av förnekat att problemet finns. Hade inte haft bilen många hundra bil efter att jag anmärkte på detta och har så gjort ett flertal gånger men utan resultat. Den har blivit omprogrammerad som om det skulle hjälpa för ett mekaniskt problem vilket jag även påtalade. Vände mig till en annan ÅF och visst förekom detta problem och ja det har bytts kopplingar och ibland även svänghjul. Resultatet än så länge är mycket positivt. Ryckningar är borta, kopplingen är mer förlåtande och mer lättrampad | |
| Någon som vet om det är koppling problem på bensinarna i 320 serien också? Funderar på en 09 eller 10 bmw 320i/325i. Har testat både 320d och 320i och tycker 320in var bekvämare att köra. Mer flow i hela registret och jag tyckte att bensinaren var piggar på lägre varv på alla växlar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.