|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Fan va surt att köpa en ny bil där kopplingen havererar efter några mil! Tur att det iaf löste sig för trådskaparen och tur för mig att jag valde automat... |
|
| Nu orkar jag inte läsa alla andra trådar om detta problem men gäller detta alla bmws manuella lådor? Eller bara de manuella lådorna på dieselbilarna? Även 1 serien och 5 serien? Gäller det bara 320 eller även andra motorer? | |
|
Remo: Jag har länge funderat över om min 320d ska bete sig som den gör av och till. Jag har samma fenomen med ryckig koppling/vibrationer vid dragläge, särskilt vid lite motlut eller om man vill sticka iväg lite snabbare vid ett rödlyse. Kan inte minnas exakt NÄR det dök upp första gången, men det är åtminstone 1 år tillbaka. Min har nu rullat 2500 mil och jag har 4 mån kvar innan garantin går ut, så det är nog dags att kontakta BMW för en undersökning. PS. Vi har nog träffats på hoj i V-ås vid några tillfällen. :) DS. |
|
|
Mr_Rotor: Yes, det stämmer nog att vi träffats på hojkörning tidigare :-) Min BMW är nu helt OK efter kopplingsbytet, (trots att BMW inte tyckte att det fanns något att laga). Tidigare hugg/ryckningar i dragläget från stillastående är helt borta. Hoppas BMW lyssnar på dig och tar dina problem på allvar utan att du ska behöva bli arg för att få hjälp. Fick dock en fundering angående mina tidigare problem. Jag vill minnas någon vattenliknande pöl ibland under min bil i garaget då kopplingen spökade. Antog att det var från AC:n eller något annat som "spillde" kondensvatten (kollade dock aldrig under bilen). Har dock inte sett till dessa pölar fler gånger efter kopplingsbytet. |
|
|
Tänkte låna tråden och uppmana alla 320-ägare i Göteborg med kopplingsproblemet att vända sig till Mechanum. I smaband med service påpekade jag att jag har kopplingsproblemet. Kundmottagaren sa då per tel att dom haft en kund dagen före som haft samma problem. Idag har bilen varit inne på service och felsökning kring kopplingen. Dom konstaterade att koppling och svänghjul behöver bytas. Allt går på fabriksgarantin. Det bästa av allt är att jag bemöttes med respekt, slapp argumentera för min sak. Om en vecka ska kopplingsbytet ske. Jag kommer att delge er mina erfarenheter. |
|
| Och jag får ny koppling på torsdag, på garantin. | |
|
Trist att fler har problem, men bra att ni får hjälp i alla fall. Citat från BMW-verkstaden: "Det snackas så mycket skit på forum som inte stämmer" (angående diskussion om denna typ av kopplingsproblem). Dock verkar detta "ogrundade skitsnack" från BMW-ägare resultera i dyra kopplingsbyten mellan varven. Så vem ska man tro på (eller vem agerar motsägesefullt)...? ;-) |
|
|
@Remo Bra jobbat. Efter detta är du verkligen värd en problemfri fortsättning. Bra exempel på vad som krävs av en för att få rätt. Självklart räds dom styrkan med AP och liknande forum. En ny koppling till en uppriven eldsjäl här är billig i jämförelse med lite badwill som skulle råka få genomslag media. Själv sitter man med en gammal 320d -06 med huggande koppling som kommer och går och gör mig less. Fick bilen billigt efter att garantin gått ut (tjänstebil) varefter kopplingsproblemet uppenbarade sig. Nu, efter 2 år och 7000 mil av brutal kopplingsmisshandel så har problemet inte ändrat karaktär det minsta(!) Jag minns inte kostnaden för att betala kopplingsbytet ur egen ficka. 10-20? Bra tips om Mechanum-Gbg ska kollas. |
|
|
Jag fick min koppling och dubbelmassesvänghjul utbytt som utlovat och har inte känt av några problem efter det. Mechanum kände väl till problemet och löste bytet smidigt och utan tjafs eller förnekande av problemet. Jag fick en kopia på arbetsbeskrivningen och arbetet kostar ca 12.000kr. Mycket pengar, men kan kanske ändå vara värt att lägga ut om garantin har gått ut på en bil som man trivs med. |
|
| m268: Har bilen inte gått alltför långt (> 10 000 mil) bör kopplingen gå som maskinskada på din försäkring. | |
| Låter knasigt med en BMW verkstad som inte vill utföra arbete som blir betalt av BMW Sverige. För det är faktiskt vad garantiåtaganden handlar om - men tyvärr verkar det här med garantiåtaganden förbli väldigt svårt att förstå för en del kundmottagare. Det gäller inte bara inom bilbranschen i det här landet. | |
| Fick ca-pris 18-20kkr från Mechanum idag. Känns inte som att det brådskar längre. Tyvärr är milen bortom räddning av maskinskadeförsäkring. Tack för tips ändå. | |
|
Hej igen. Lyfter denna tråd bara för en statusuppdatering. Efter nu körda 950 mil är den tidigare bytta och silkeslena kopplingen åter tillbaka till huggande dragläge. Min fundering är om det fanns någon ny uppdatering på kopplingsfronten, eller om det bara är att leva med problemet? |
|
|
Farsan hade likadant problem på sin A6 2.0T 2008 som han köpte ny. Byte koppling 4 gånger på garantin men huggandet kom tillbaka varje gång efter ca 1000mil. Kör en 320dA LCI 2010 utan några problem. Mitt tips är att sälja bil och Automat. |
|
|
Det finns modifierade kopplingar för 4-cyl diesel även om det inte går att se i t ex realoem. Länk Tyvärr inte för 6-cyl bensin som också har samma problem om än lite lindrigare. Med den nya 8-vxl och tidigare dåliga erfarenheter om BMWs kopplingar väljer nog en majoritet automat idag. |
|
| Jag tyckte min 320d EDE-koppling var jättejobbig till ca 1500 mil då den blev bättre men är fortfarande den överlägset sämsta delen på bilen. Lösning? Nya bilen jag beställt har sportautomat :) | |
|
Har ännu inte märkt av något huggande...men går så att säga i väntans tider. Drygt 1900 mil på mätaren...får väl se hur det utvecklar sig /J.I |
|
|
Eftersom de allra flesta 320d säljs som tjänstebil där kunden har ett förmånsvärde att tänka på är det inte säkert alls att en majoritet väljer automat om inte BMW väljer att baka in det i ett businesspaket eller liknande. Personligen gillade jag min manuella 320d men så hade jag inte heller problemen som nämns i tråden... |
|
| Det fick jag istället Kristoffer :) Bytte koppling och svänghjul för en månad sedan ungefär då den högg kraftigt när man hade kört längre stunder. | |
|
Thorosa: Du har säker nya versionen av koppling så felet återkommer nog inte inom kort. Vem betalade kopplingen? Kan vara att få kopplingsbyte på maskinskada. Detta är fabrikationsfel och långsam hantering att åtgärda roten till problemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.