|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Hade kraftiga kopplingsvibrationer idag efter att bilen hade stått i 2 veckor i sommarfukten. Efter flera överdriva kopplingsslir försvann problemet för dagen. Kanske dags att BMW uppdaterar instruktionsboken och/eller inkludera en utbildning vid köp hur man ska hantera gas och koppling i BMW? -Slira kraftigt i dragläget när du påbörjar dagens körning mm mm? Söker nu mer information om problemet från en tillverkare av kopplingar och svänghjul. |
|
| Man blir ju förbannad min 330 som gått 36000 mil har bättre koppling än vår nästan nya 320 som gått 1700mil......o sen den jävla longlife servicen den är ju bara glömma. Ska påtala detta när ja är hos handlarn nästa gång. | |
|
@Remo: Vet inte om det är något att fundera på, men jag skriver gärna på nån lista där jag intygar att min bil också har huggande koppling. Undrar hur många namn man skulle kunna få ihop på en sån lista här på AP? Skulle varit intressant att se minen på dina säljare/mekaniker som "aldrig hört talas"om detta mycket välkända problem om man presenterade x antal bilar med exakt samma problem Jag tror de vet precis, men försöker till varje pris komma undan /l-b |
|
|
Tackar för all återkoppling av er på forumet. :-) Har dock inte hört av BMW idag. Gissar de kör bilen flera dagar eller ev demonterat den för koll. Ska dock ringa dom imorgon vid lunch, om de inte kontaktat mig innan dess. Kan bli spännande höra vad de kommit fram till denna gång. ;-) Dessutom, tack för er feedback att problemet (som inte finns enligt BMW) oturligt nog även drabbat er andra. Det kan vara bra att ha med sig i eventuell diskussion med verkstaden. Om vi med problembilar går ihop och göra gemensam sak av ärendet gentemot BMW kanske skulle ruska om dom lite... ;-). Om inte annat så lär de drabbas av dålig reklam vad gäller kvalitet samt kundupplevelse. Att dessutom få en artikel i Vi Bilägare hade kanske inte varit helt fel. Till sist, finns det fler BMW-ägare här på forumet med liknande problem så skriv gärna och berätta det här i tråden. :-) |
|
|
@ falsterbo: För mig är det tvärtom, huggande koppling och skuttande bil provoceras fram av sig självt, oavsett gasläge eller dragläge. Att t.ex köra ut bilen från mitt källargarage (ramp uppför) kan vara en kraftigt huggande och vibrerande upplevelse oavsett tomgång eller lite grundgas. Enda sättet att försöka undvika hugget är att dumpa kopplingen på en gång... Men efter denna huggande misshandel så tonar huggandet ut och försvinner (tills man åter stannat bilen, låtit den kallna lite och sedan ska iväg och köra igen). Om jag dessutom gör en långkörning så verkar huggandet öka i intensitet. Dock så uppstår huggandet generellt efter att jag stannat bilen, låtiti den stå en stund och sedan startar och ska köra iväg igen. Efter denna initilala misshandel är bilen som vanligt under resten av körningen. Låter det som samma (typ normala) symptom du beskriver eller annorlunda? :-) |
|
|
Ett tips, du skulle kunna skapa en ny tråd, exempelvis: "Insamlingslista - Huggande koppling i ny BMW". Ett tips jag fått från BMW, som jag skrivit om tidigare, är att det verkar fungera tillfälligt att bränna av kopplingslamellen lite med jämna mellanrum, typ köra med full gas på 5:ans växel samtidigt som du hastigt trampar till och släpper upp kopplingen. Jag har tyckt att det har fungerat tillfälligt, men eftersom den huggande kopplingen återkommer trots detta så kan man ju undra hur länge kopplingen håller innan det är dags att byta? Och vad kostar detta i längden? /Christian |
|
|
Svårt att hålla en sådan tråd "ren". "Insamlingslistan" för vevhusventilation innehåller en del sidodiskussioner. Men självklart är även lite ostrukturerade trådar guld värda mest för att undvika att köpa BMW modeller med ignorerade fabrikationsfel. Vi som redan sitter skiten verkar föra en ojämn kamp mot "Goliat" Här är en en sammanställning från Spanien Länk |
|
|
Jag kan bara beklaga bemötandet som du fick av verkstaden, jag fick precis samma bemötande som du, d.v.s. ett totalt förnekande av problemet, "och om det finns så är det du (bilen hade då gått 1700 mil) som måste gjort något med bilen", dvs man antydde att jag kört sönder kopplingen. Mjukvaruuppdateringen installerades i höstas men löste ingenting. Det tråkigaste med BMW tycker jag är att det inte finns någonstans att vända sig, BMW centralt verkar strunta totalt i allt som innebär kritik, dom kör en Apple, erkänner man inga problem så finns inga problem. Dvs man litar på att märket står starkt oavsett vad, och tyvärr har dom nog rätt... Är gärna med på en "klagolista" angående detta problem. Min bil har även ett annat ännu större problem som jag kämpat med BMW om, samma attityd där från BMW d.v.s. "inget vi har hört talas om..", men det är en helt annan sak. |
|
|
Remo: Varför åker du till Stockholm och lämnar in bilen om du ändå bor i Västerås? Du får garanterat ett bättre bemötande hos M-Bilar! |
|
|
Ett kvitto på hur BMW beter sig centralt var när dom skickade ut en enkät om jag var nöjd med mitt bilköp och åf, Jag skrev vad jag tyckte och klagade lite lätt på min åf och kryssade i frågan om jag ville att nån från BMW skulle ta kontakt med mig angående mitt problem. Inte tog dom kontakt med mig trots både mobilnr och mailadress fanns. Däremot fick min säljare en riktigt uppsträckning av BMW HK. BMW säljer för bra för att dom ska orka behöva bry sig om sina kunder. |
|
|
Fick återkoppling på fredag e.m att verkstaden bytt svänghjul samt lamell. Hann dock inte hämta bilen förrän igår lördag från Sthlm. På hemresan kändes allt bra, men det lär visa sig om symptomen återkommer då jag får köra lite mer. Dock kändes kopplingen lite annorlunda/mjukare än tidigare. Så vad innebär mjukvaruuppdateringen som nämns ibland? Vad gäller M-Bilar så är det en annan historia. Var in där för BMW-köp för ca 2 år sedan och blev mycket otrevligt och arrogant bemött. Gav M-Bilar en ny chans inför detta köp, men det skiljde nästan 20.000kr i pris till Sthlm's fördel. Jag har ingen egen erfarenhet om verkstaden på M-Bilar, men en bekant i hojvärlden har haft problem med dåligt utförda åtgärder. Så från den historien är jag lite reserverad mot dom. Men detta kanske bara var en oturlig engångshändelse. Till sist, BMW enkäten har jag oxå fyllt i och nämnt vad jag tycker och tänker om deras kundbemötande. Jag var inte "anonym" i mina åsikter, men önskade inte heller att bli kontaktad efter enkäten. Så nu tänkte jag "semesterköra" lite och se hur bilen uppför sig efter kopplingsbytet. Mer info kommer efter det. :-) |
|
|
Hej.. Efter att läst denna tråd, ja va ska man säga. Man har ju upplevet samma saker men med andra fel, till exempel de här med vevhus ventilation på 530 ja hade tidigare. Man blir grymt besviken å förbannad. Å när de hävdar att de inte haft nå problem med diverse fel som är omskrivna här. |
|
| Jag känner mig lite förvirrad, har inga av de symptomen som nämns. Har jag bara haft tur eller är problemet främst drabbat LCI bilarna? När jag köpte min E91 hade LCI precis kommit och då hittade jag ingenting om några kopplingsproblem på E90 dieslarna mellan 05-08. | |
Roffa1 |
Här märks tydligt hur olika BMW agerar mot kunder som är tysta & osäkra samt dessa som slår näven i bordet och blir fly förbannade över brister o kvalitetsförsämringar. Ska man komma någonstans med reklamationen av "huggande koppling" så gäller det nog att följa Remos exempel. Remo: Är det 1-2 försök kvar innan du får häva köpet? |
|
@Roffa1: Jag har inte riktigt hunnit kolla vad som gäller för reklamationer samt möjlighet att häva köp. Jag vill minnas jag sett lite olika regler, som t.ex: - efter 3 st fel - om varan fortfarande har fel efter 2 st reparationsförsök (dvs samma som punkt ovan) - om felet anses betydande för mig som kund och gör att bilen inte uppfyller de krav/förväntningar man kan ha. Reklamationsrätten på en vara ska tydligen gälla i 3 år. För mig är detta det första kopplingsbytet, efter bara 250 mil. |
|
|
Jag har samma (i alla fall liknande) problem. Har dock inte förstått att det är kopplingen som bråkat. Det känns som motorn går på två-tre cylindrar ibland när man skall iväg. Jag har kompenserat det med mer gaspådrag och så har det funkat men det är ju lite pinsamt att behöva varva bilen så för att komma iväg. Jag skall in med bilen för ett annat problem nästa vecka. Jag har nån värmeplåt eller om det är avgasröret som sitter löst vilket gör att bilen brummar som en V8 utan ljuddämpare vid 16-1900 varv. Uppträder bara när bilen är riktigt varmkörd. Ska nämna detta med kopplingen då också. Bilen har nu rullat 1600 mil. |
|
| Jag har liknande problem, min koppling hugger framför allt när jag backar, men också i uppförsbackar, ju brantare desto mer hugg. Riktigt dåligt. Kan inte instämma i att alla dieslar skulle ha mer eller mindre huggande koppling. Vi har också en Toyota Auris-11 diesel med en fantastisk silkeslen koppling, går inte att framkalla något som helst huggande. Borde kanske reklamera detta, men vet också vilken energi det krävs för att stå emot " har aldrig hört talas om" maffian. | |
| Min etta har samma problem. Kopplingen både hugger och knackar ljudligt i lägre farter, extremt irriterande. Ska ta upp det med Bmw vid nästa service. | |
| Min 320d årsm 08 hade samma problem när jag köpte den, då hade den rullat 8300mil. Men för några veckor sedan försvann fenomenet.... nu har bilen gått ca 9600mil ( 1300mil på 6 månader) och kopplingen fungerar som på vilken bil som helst... konstigt. Den kanske har blivit "inkört" till slut :-) ???? Eller så sjunger den på sista versen inför byte, alstå att den kanske slirar mer nu, istället för att hugga??? | |
|
Jag har nu kört lite med bilen sedan kopplingsbytet och alla huggande symptom är helt borta. Detta är ju aningen märkligt eftersom BMW's attityd är att det inte finns något sådant problem. Därav konstigt att min bil gick att laga...? Dock så blev det inte 1 veckas semesterkörning med bilen (som tänkt), utan en flygresa istället. Därför har jag hunnit köra relativt få mil med nya kopplingen. Jag har även fått ett mail angående "Ditt senaste besök hos en BMW-verkstad". Jag tänker fylla i undersökningen och skriva utförligt om kundmottagandet. Jag tänker även hänvisa till denna tråd samt önska att BMW kontaktar mig för feedback i ärendet. Blir spännande att se om jag får någon återkoppling eller inte. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.