|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
JockeX: Ingen som kör 335 kan väl ha undgått ventiltickandet? Även om det inte finns på sin egen bil så borde man ha hört om alla vi andra som har drabbats av det. |
|
|
Roffa1: Du kanske skulle särskilja på trimmade och otrimmade 335 när du pratar. Du verkar vara väldigt bitter just mot 335, varför? |
|
|
Grelle: Nja det finns fler. Har flera gånger fått höra att 335 är en problembil som inte tål att trimmas osv, men aldrig av nån som äger en 335 själv vilket är lite konstigt... |
|
Roffa1 |
Clubsport: Jag är ej det minsta bitter mot 335, var väldigt nära att köpa en själv innan 330:n införskaffades. Har dock hänvisat till div, länkar ang omfattande och återkommande problematik med turbo aggregaten. Likaså har jag försökt att göra TS uppmärksam på mätarställningen till den importerade 335:an. Tyvärr så förekommer det skruvade mätare på importbilar. Förresten, handlar det om en Tysk import eller är den kanske från Italien? |
| Clubsport: ett tickande från N54 motorn är helt normalt. Det är direktinsprutningen som låter. N52/N53 som finns i 325/330 däremot har ett tickande som förvärras och gör att man måste byta toppen och en del annat, men det fenomenet existerar inte på N54. Så vad exakt är det för ventiltickande du hänvisar till? | |
|
JockeX: Tickandet kan knappast vara normalt. Tickandet är ljudligt gränsande till slammer och försvinner när man gasar till. På senare tid har slamret/tickandet försvunnit av nån anledning på min bil. BMW säger att det är helt normalt men jag kan ju inte vara säker på att slamret framträdde när dom testade bilen. Då det kommer o går. |
|
|
Roffa1: Mig vetterligt så är det bara folk som har trimmat bilen som har haft problem med turboaggregaten? Då får man ju skylla sig själv lite och jag antar att det är en kalkylerad risk som man tar. Det är därför som jag har väntat i 2 år innan jag nu funderar på att trimma min bil. |
|
|
Det är direkt ovanligt att turboaggregat packar ihop och tackar för sig, även på de bilar som trimmats i absurdum. Tvärtom så är N54 en sanslöst bra motor, vilket BMW också erkänner genom att sätta exakt samma motor i BNW 1M. Wastegate-rasslandet kan uppstå även om bilen är helt original eller om den är trimmad. Men återigen, det är bara ett missljud och inget direkt farligt. Detta åtgärdades på turboaggregat från 09 och framåt, och därmed borde BMW byta dessa på goodwill i min mening. Men de gömmer sig bakom att det bara är ett irriterande ljud. Försök hjälpa istället för att sprida felinformation. |
|
Roffa1 |
Clubsport: Varför trimma motorn? det går ju ändå ej att utnyttja dessa extra hk då polisen står beredd med sin laserpistol i nästan varje gathörn. och på de större vägar har du kameraskåpen samt numera även mobila (flyttbara) kameraskåp. Jag tycker att kraften i min 330i räcker till gott o väl. (skulle aldrig komma på tanken att trimma den om de nu hade varit möjligt) |
|
>>Moralpolisen (läs Roffa) Varför åker du inte i en 316i, utan i en +270hk stark bil? Jag anar en viss avundssjuka i dina inlägg, och det blir bara löjligt! På en av mina bilar (330 e92) hade jag kraftigt knackande ljud, men det uppkom efter att bilen hade stått still i nästa 6veckor. Efter ett oljebyte och lite tuffare körning, försvan oljudet. Jag misstänker att oljekanalerna bäckar igen om man inte använder bilen en längre period. En engine flush borde göra susen. //Marin |
|
|
JockeX: Betalar man 420.000 kr för en bil så ska man inte behöva acceptera att bilen ibland låter som en Fiat! Det är inte premium direkt. Och det faktum att BMW fixar problemet om man tjatar tills man tröttnar stör mig också, det ska inte behövas. |
|
|
Roffa1: Därför att när man väl har skaffat sig en turbobil så vore det dumt att inte utnyttja bilens fulla potential. Och nu när folk har trimmat sina 335:or i fler år så finns det en enorm kunskapsbank att ta del av. 306 eller 360-370 hk är en jäkla skillnad. Visst det står poliser överallt men bara för att man trimmar bilen så innebär ju inte det att man konstant kör för fort. Jag väljer mina tillfällen med omsorg. Och åker man dit så kan man ta det eftersom man ändå har kört för fort tidigare. Kameraskåpen vet man ju var dom står, så det är inga problem. |
|
Roffa1 |
Lille ponken Marin: Vad skulle jag vara avunds sjuk på. (du håller dig på dagisnivå) |
|
Roffa men seriöst hur kan du säga att polis/kameraskåp osv är ett hinder för snabba bilar!? Så folk som köper starka dyra bilar såsom lambo, ferrari, porsche mm slänger pengarna i sjön. Men att man ska nöja sig med en 330 som DU har för att DU anser att det är lagom med hästar i just DIN bil. Du är för rolig du, menar du allvar eller? Det råder en STOOOOR avunsjuka, jag repeterar en STOOR avundsjuka!! |
|
Verdi |
Roffa, Det går att köra rejält för fort med en Ford Fiesta med 85hk också... Så med din logik så behöver man max 40hk eller vad som krävs för att komma upp i 120hk. ;) Nuförtiden är det ju inte toppfarten man är ute efter med fler hästar. Vafan, jag kan säkert plåga upp min trimmade 320d till närmare 250km/h också. Vilket åtminstone i teorin är samma maxhastighet som en M5:a. :) Förresten så var jag och besiktade min bil idag efter 6000+ mil med Bluefin-chippet. Resultatet var NOLL (0!) felkoder. Jag är supernöjd! |
Verdi |
120 km/h såklart och inget annat. |
Roffa1 |
Citat Ajvar: "Men att man ska nöja sig med en 330 som DU har för att DU anser att det är lagom med hästar i just DIN bil. Du är för rolig du, menar du allvar eller? Det råder en "STOOOOR avunsjuka", jag repeterar en "STOOR avundsjuka" slut citat. Kul inlägg av Ajjjvar, har ingen kommentar, då lär det nog urarta i vild pajkastning;-) |
|
Vi har en grinig, gnällig och bitter gammal gubbe skriver på detta forum. Det spelar ingen roll hur dyra/snabba/snåla/snygga/bekväma/utrustade mm.mm bilar ni andra har. Hans bil knäcker allt. Han har rätt och ni övriga är dumma i huvet!! Ingen nämnd, ingen glömd //Marin |
|
|
scheller: som du märker kommer det inte fram särskilt mycket matnyttigt i denna typ av trådar om du inte själv screenar inläggen. Tycker inläggen på slutet talar för sig själv... Roffa1 har ungefär samma typ av inlägg i alla dessa trådar så där skulle jag inte lyssna särskilt noga. Läs istället de som faktiskt äger eller ägt liknande bil! Dock har han rätt i att kolla upp milen noga, det ska du o andra sidan alltid göra! Inte ägt någon men konceptet lockar, "M3 light"! |
|
| Roffa1: Varför kan du inte låta bli att uttala dig kring saker som du inte har en aning om? Du måste väl inse själv att de som äger en 335i har bättre insikt i hur den fungerar och dess eventuella brister än dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.