|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu blev det aldrig nåt med den blå 330:in som jag kollade på tidigare, så nu finns en ny bil på tapeten. Länk Priset ligger runt 220k på den som det är nu. Men det förhandlas. Vad bör man tänka på och är det något speciellt man skall kolla på just 335:an? Ett köp är väl aktuellt nu till helgen så det är lite brådis :) Har sålt mina båda bilar nu och är utan bil. Stort tack för tips och råd. Mvh /andreas. | |
|
Den har väl turbo så kolla upp att den laddar som den ska. Men de är väl vattenkylda så det kanske inte är lika stor risk som på dieslarna. Är den besiktad nyligen så är det väl en fördel med tanke på slitagedelar som styrleder och bussningar mm. Har läst att det förekommer en del rost/lack bubblor på bakluckan så kolla den noga. |
|
|
Kolla/lyssna om motorn har det berömda ventilticket, inget fel direkt men det låter inget vidare. |
|
|
Scheller gör ett m test på bilen, tjänar du nog rätt snabbt på. Samtidigt får du ett oberoende svar, fast bilen är genomgången av Bmw verkstad. Lycka till |
|
|
Om bilen är eller har varit trimmad kan ju vara bra att veta, speciellt nu när bilen har åldern inne för att kallas till besiktning. Nuförtiden läser dom ju av bilens felkoder där. |
|
| Clubsport: vad är det "berömda ventilticket"? Ett m-test läser ut samma felkoder som bilbesiktningen. | |
|
Bmw har ett tickande ljud när de går. Detta är och skall finnas där för annars som vissa justerar till det för att få bort ljudet, men då raserar de topp och ventiler istället för det blir för tajt. Allmänt är det kolla hur service är gjort osv. De andra har nämnt bra tips redan. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Clintan66: jo precis, direktinsprutning gör att motorerna låter lite när de går på tomgång. Men det finns ett tickande som utspelar sig i N52 motorn (inte N54) som är lite mer allvarligt. Jag undrar om clubsport har blandat ihop detta... | |
|
N54 tickar när de är kalla och en del även när de är varma. Generellt så låter de inte "bra" på tomgång om man står framme vid motorhuven. Precis som Clubsport säger, så är det ett vanligt fel som mest stör sinnet. Kolla Länk |
|
|
Tack för alla svar. Bilen skall inte vara trimmad och jag har heller inga som helst planer på att göra det heller. Har läst och hört om detta ed Wastegate, och tickande innan, och känner mig lite osäker på hur jag skall märka det eller upptäcka det. Bilen har fått en utförd fordonskontroll hos BMW, jag har även pratat med verkstaden som utfört det, och han säger att om bilen gått igenom den så är den bra.. Typ. Har även hört innan ang. rost på baklucka osv, skall självklart kolla detta och även ta upp med ägaren innan. Men som jag fattar det är det 12 års rostskyddsgaranti hos BMW? Är det något som styr hur den garantin gäller eller inte gäller? Måste bilen in på kontroller eller ej för att den skall gälla? Hur kan jag märka att turbon inte laddar som den skall? Mer än att den känns slö eller orkeslös, eller att den liksom inte "kickar iväg"? Mer tips från ägare eller ni som kör en i dagsläget mottages varmt :) Självklart skall ju bilen provköras och kännas rätt, samt optiskt gås igenom, Har fått en drös med bilder och invändigt ser den mycket fin ut. Även utvändigt. Men sen är det ju skillnad att kolla på den på riktigt... Mvh /andreas. |
|
Roffa1 |
Priset är sänkt från 280 ned till 250.000 och nu slutligen ligger det o pendlar på 220.000:- Någon som sänker priset med -60.000 är antingen i desperat behov efter pengar eller så vill han inget annat än att bli av med bilen "fort som attan" Med tanke på den gedigna utrustningslistan så bör det väl handla om en importare? är avverkade mil verifierade från BMW. |
Roffa1 |
I trafik: 2010-03-12 det verkar som om det handlar om en import. då skulle nog jag tänka mig för riktigt ordentligt innan man plötsligt sitter med en 335:a utan gällande motorskadeförsäkring. Dessa motorer har turbo och jag vill minnas att turbo aggregaten kostar ca 15.000:- per styck förutom själva arbetskostnaden. och de har tyvärr en tendens att ej hålla speciellt länge. (även om det finns vissa undantag) |
|
Ja, det är en import. Ja priset är sänkt mycket. Har själv funderat kring detta endel, dock så finns det många bilar på blocket som är sänkta 30k. Varför kan man ju fundera på. Den har gått ganska långt i förhållande till andra annonserade bilar, det är en import. Så priset nu känns rimligt ändå. Hur pass "dåliga" är turbosarna i dom här bilarna? byts dom på alla bilar vi 15.000 mil eller hur ser det ut? Motorskadegarantin är borta det vet jag. Försöker bara fundera lite med mig själv här liksom... /andreas. |
|
Roffa1 |
Ett turbo byte ligger på otroliga 42.000:- En av många trådar: Länk |
|
Roffa1: Du får ursäkta, men du har inte så många rätt. Turboaggregaten kostar ca 10k styck från BMW i sverige (köper man från tischer i USA så får man dem tydligen för $595) och det enda problemet med dem är rasslande wastegates pga för smala länkarmar och de uppgraderades från 2009 och framåt och har inte uppvisat problem sedan dess. Detta är dessutom ett missljud, det påverkar inte körningen i övrigt så ditt påstående att de inte håller länge är helt taget ur luften. Tvärtom så verkar de bevisligen tåla en hel del. När det gäller import så är det import, och 280k för en bil som har gått 10k+ mil och är importerad så var nog det ett fantasipris från säljaren. 220k låter mer rimligt. Till scheller: wastegate-rasslandet märker du genom att stå stilla, lägga i neutralt och varva till 2-3k rpm, släppa gasen och lyssna efter ett mekaniskt rasslande när varvräknaren faller. |
|
Roffa1 |
Läsvärd info angående 335: Länk |
|
Haha jag visste precis åt vilket håll denna tråd skulle gå... Scheller: Som du kanske märker så har 335-ägare och icke-335-ägare helt olika uppfattning om vad 335or har för "problem". Men sålänge bilen i fråga är ärlig med rena papper och inte misskött så är 220k ett riktigt bra pris! |
|
|
Ja jag börjar bli lite tveksam :) Svårt att avgöra så det börjar bli läge att ta ställning till om jag skall åka 40 mil för att kolla eller ej. Vilka papper skall en bil ha med sig från Tyskland vid en import? För det verkar vara lite papperslöst på denna bilen... Dock så känns ägaren väldigt ärlig och bra på telefon. Stämplar och service finns i boken och skall vara gjorda enligt gällande föreskrifter. /andreas. |
|
Roffa1 |
scheller: När du handlar av en privatperson så har du "egen undersökningsplikt" detta innebär att du själv måste kontrollera bilens skick eller med hjälp från MHF eller liknande. Hittar du eventuella felaktigheter efter köpet så har du inget rätt att reklamera eller häva affären. Personligen så skulle jag först undersöka hur pass långt bilen har gått, tyvärr så förekommer det skruvade mätare på importbilar. Kolla med BMW hur långt bilen hade gått vid den senaste servicen i Tyskland. Tror detta kostar ca 500:- kan vara väl investerade slantar. Sedan är det ett dåligt förhandlingsläge att åka 40mil för att göra affär, har man åkt så långt så vill man nog ej komma hem tomhänt. (detta är även säljaren väl medveten om;-) |
|
Gör även ett carfax på bilen, är den skruvad syns det antagligen redan där. Har du kollat på denna? Länk Viseligen automat men den har gått klart kortare, mer utrustning och svensksåld för typ samma pengar... |
|
|
Carlee82, du skriver ovan att 335 ägare och icke-335-ägare har olika syn på saken. Men det är väl mer eller mindre bara en person som du avser med dessa icke-335-ägare? Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.