AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.371

Högre förbrukning nu med V-power

Sida 3 av 3
Ja det där är väl inga nyheter direkt, dock så var företrädare för bensinbolagen tveksamma till att E10 kommer under 2011 ens sist jag läste nåt i frågan. Jag tror att det är andra orsaker som gör att ST1 väljer att ha etanol i V-power i det här läget. Förmodligen förenklar det hanteringen för dom så att dom tjänar mer pengar på nåt sätt.
Bra, då vet vi! Blir komiskt när vissa av oss (tex jag själv) upprörs och förvånas över 5% etanol i V-power när det redan skett en lagändring som ska gälla all bensin för personbilar. ;-)

Det är bara att ge upp för överheten och miljöhetsen.

Att sedan förbrukning och i vissa fall miljöpåverkan istället ökar med etanol blandad bensin är en annan sak. ;-)
I veckan pratade jag med en ansvarig på statoils kontor i sthlm, och enligt honom är 98 fortfarande etenolfri, och det kommer tydligt att informeras när dom börjar spä ut 98 med etanol. Ligger minst flera månader in i framtiden enligt honom.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det var vad jag misstänkte. Då gäller Statoils eller preems 98 oktan så länge det går. Ska tillfälligt ställa på min 750 för årlig service och konservering och kommer antagligen köra slut på V-power 99/100 oktan som jag har i tanken från förra året. Vill helst inte ha en droppe etanol i tanken när jag ställer av i slutet på denna månad och har den avställd ett år till.

BMW 4 Life
CTech: Varför vill du inte ha nån etanol i tanken på din avställda bil?

FP
Anledningen till att jag är tveksam till etanol i bensinen är att jag tror att etanolen är frätande/ aggressiv mot metall. Är det inte så att E85 bilar måste ha tätare oljebyte än vanliga bensinare ? Visst andelen etanol är högre, i E85, men, men..........

NN/
E85-bilar brukar ligga på 1000-1500 mils intervaller på oljebyten istället för runt 3000 mil som är vanligt för en bensinbil.
Ni tror inte att det skiljer en del på 5 eller 85% inblandning? Tyvärr har E85 lyckats skapa nån slags hysteri över hur mycket som förstörs eller försämras i samband med t.ex bilmotorer.
Under många år före, under och efter WW2 kördes motorer på bl.a sprit men även en massa annat brännbart, många var jäkligt glada att de fick något att köra på öht...
Självklart har vi ett annat material i bilarna idag, men låginblandning av sprit har vi använt väldigt länge, dels i form av K-sprit på vintern, men även genom att inget alternativ funnits för 95-oktanig bensin sedan många år, har detta orsakat några generella försämringar eller t.ex förkortade serviceintervaller? Åter igen, blanda inte ihop låginblandning med E85

FP
Det är ju lite skillnad på att hälla en halvliter k-sprit i tanken jämfört med att få i runt 7-8 liter etanol på en full tank E10.

När slutar det vara låginblandning? 10% är ju ändå en del...
Jet´s 98 oktan innehåller ingen etanol än så länge.
Några månader hit och dit bryr inte jag mig om. Eller att jaga de stationer som har kvar 98 utan etanol längst. ;-) Verkar ju ändå som om all bensin för personbilar kommer blandas med 5% etanol inom en snar framtid, enligt något skruvat EU direktiv.
Jag vet att det är skillnad på 5 % och 85 %. Men Åter Igen ! Hysteri eller ej. Faktum kvarstår, oavsett vad folk (e), än säger.

Etanol har nackdelar. Aggressivt mot metall. Finns trots allt en anledning till varför etanolbilar skall servas oftare. Att man under en tid fick köra med massa annat brännbart, hade orsaker, som inte är relevanta i Sverige idag.

Summa sumarum: Etanol, oavsett mängd, har nackdelar. Så varför tanka bensin innehållande detta. När man (ännu) kan välja bort detsamma.

NN/
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Finns massor med negativt om etanol på nätet om man googlar lite. Onödigt att chansa när 2 stycken bränslepumpar till min 750 kostar 14 000 kr. Tex påståenden som det här:"risken finns att etanolen orsakar korrosion på metalldelar och mattar ut plast- och gummidetaljer" är ganska vanligt på nätet. Om det är sant eller inte vill jag inte testa på min E38. Bättre att andra testar på sina bilar först. BMW rekommenderar 98 oktan bensin då vill jag ha det i tanken. Finns massor med artiklar om ämnet här första bästa: Länk

BMW 4 Life
Eastwood: Vilket faktum lutar du dig på, angående låginblandning av etanol i bensin? Dvs vilka skador har uppvisats osv?
CTech: Jepp, det finns en massa propagandasidor mot etanol, främst E85, och lösa diskussioner av en mängd tyckare och vanliga hobbymekare osv, men inte så mycket vetenskapliga fakta och tester som påvisar skadorna och nackdelarna. Det finns lika många sidor som påvisar det motsatta.
Saxat ur en:
"Är etanol och E85 skadligt för motorn ?
Nej. Påståendet är ogrundat, ingen har kunna bevisa att E85 är skadligt för vare sig motor, slangar eller packningar. Industrin som tillverkar materialen i bränslesystemets komponenter hävdar tvärtom att bensin fräter mer på bilens komponenter än etanol gör (etanol finns ju redan i all 95-oktan bensin): Bensin är mer skadligt för motor, slangar och packningar än E85.
Bilar tillverkade före 1987 får vem som helst konvertera själv utan särskilda tillstånd, bara man gör en registreringsbesiktning efteråt (ungefär som när man monterat en dragkrok), det verkar ju konstigt om bilar från 1987 och senare skulle vara av så dålig kvalitet att de inte tål bränslet!"

Vi glider ifrån grundfrågan alltmera, den gällde ju främst om låginblandning ger högre förbrukning osv, inte hur E85 förhåller sig.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Oavsätt vad som är sant. Jag tänker inte prova etanol på min E38 i år i alla fall. Vi får se vad som händer nästa år om det kommer finnas alternativ kvar. Vad gäller förbrukning blir den självklart lite högre då etanol har ett lägre energiinnehåll. Ju mer etanol dessto kortare sträcka räcker de dyra dropparna.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.