AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.370

Högre förbrukning nu med V-power

Sida 1 av 3
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Sedan den 1 juni innehåller V-power 5% etanol. Länk
Jag har märkt att min E61 530 drar betydligt mer bensin med V-power än vad den gjort tidigare. Har relativt nyligen bytt däck så jag var osäker på om den högre förbrukningen berodde på detta. I helgen åkte jag dock upp till Norrland 50 mil på V-power och hem på vanlig 95 och skillnaden var märkbar. Bilen drog ca 1 dl mer per mil med V-power. Motorn går dock renare och låter bättre med V-power.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Mycket konstigt (för att inte säga orimligt) att den drar med mer V-power. Vanlig 95 oktan innehåller 5 % etanol sen många år tillbaka så på den fronten är det ingen skillnad mellan bränslena.

Tillgodogör sig inte din motor det högre oktantalet som V-power har, så bör förbrukningen vara likvärdig med 95 oktan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Även om det låter som stor skillnad, så är det inte rättvist att göra mätningen på det viset. Temperatur och luftfuktighet bör vara likvärdiga vid båda resor och framförallt: Åkte du från Stockholm (Mälaren 1m över havet) till Norrland, några hundra meter över havet, så har du uppförsbacke på ditresan och nedförsbacke hem i genomsnitt. Det slår en hel del.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Anders-72: Nej, det är klart att det är en ganska ovetenskaplig mätning, men jag blev ändå förvånad över den stora skillnaden (bilen vägde dessutom 35kg mer på hemvägen!). Jag har ju märkt att bilen dragit mer den sista månaden (blandad körning) med V-power och detta före jag fick reda på att dom blandat in 5% etanol i den. Kontentan är att jämfört med tidigare så drar bilen mer med V-power idag.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För några år sedan så körde jag med min 530iAT -01Löddeköping - Ljungby ToR, vilket är ca. 20 + 20 mil enbart motorväg. Satte farthållaren på 110 och på uppvägen så drog bilen 1 dl mer per mil än på hemvägen 4 timmar senare. Temperatur och väder var identiskt. Mättes med färddatorn...

___
//Ulf
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det tråkiga är väl sotproblemen som drabbar många direktinsprutade bilar när man kör med sprit i soppan.

ST1 missar mig som kund i alla fall. Får tanka 98 oktan på Statoil istället för att slippa miljöförstörande etanol.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
"ST1 missar mig som kund i alla fall. Får tanka 98 oktan på Statoil istället för att slippa miljöförstörande etanol."

Sä kommer även jag att göra med mina bilar.
Hmmm, jag har inte satt mig in det här så djupt.

ST1's V-Power E5 innehåller alltså 5% ethanol till skillnad från Shells nuvarande V-power som inte innehåller någon ethanol alls?

En hel del Shell mackar finns fortfarande kvar runt om i landet men kommer "döpas om" till St1? Frågan är då om den V-power som säljs från Shell mackarna nu också är V-Power med 5% ethanol eller den säljs enbart från St1 mackar??

5% ethanol borde öka förbrukningen något men också öka effekten samt reningseffekten något? Frågan är om 5% ethanol är något dåligt eller bra för våra bilar ur ett effekt perspektiv?

Frågan är om även ca 5% kan vara illa för våra motorstarka BMW?

98 oktan innehåller ännu inte någon ethanol men frågan är vad som kommer hända här med 98??

Något förvillande, irriterande och rörigt det hela. :-)

Finns ju en risk att allt det här de hittar på med ethanol blir spiken i kistan för våra gamla fina stora bensin motorer samt andra handsvärdet?
Som jag förstått det är det ett nytt EU-krav som kräver etanolinblandning i all bensin som säljs på europeiska marknaden. 95 kommer på sikt att ha 10% etanolinblandning istället för dagens 5% och 98 på sikt 5% etanolinblandning.
Det är väl bara ge upp för övermakten och hoppas att inte våra stora bensinare drar illa av detta.

Är det tex bränslefilter man kan behöva byta så småningom? Men ethanol har väl även en viss renande effekt som borde kunna korta ner oljebytesintervallerna också? I och för sig inget problem för mig som redan byter 2 ggr/år. ;-)

Något pyttlite högre effekt är ju trevligt, men å andra sidan högre förbrukning är surt.

Spridare och annat ska väl inte påverkas av enbart 5% etanol?

Kan bilarna behöva mappas om man vill ha maximal gång och effekt i sin motor efter detta.

Förbannade miljömaffia. ;-)
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
mats_epost: Det är lite förvirrande, men som jag förstår det finns etanol även i v-power på Shells mackar: Länk

Hojåkare gillar tydligen inte v-power längre: Länk
mats_epost: Varför skulle 5% etanol vara skadligt för motorn? Majoriteten av alla bilägare tankar blyfri 95, även ägare till BMW-bilar. Så föregående ägare till din nuvarande 540 har garanterat kört mycket på blyfri 95, om inte alltid.
Om det skulle vara skadligt för motorn hade det garanterat uppmärksammats för länge sedan. Det är väl många år sedan blyfri 95 fick 5% etanolinblandning?
Chris87: Jag hoppas du har rätt att det är helt oskadligt även för prestanda motorer. Själv är jag ingen expert överhuvudtaget på detta område.

Men jag har intrycket att en kraftig majoritet av alla med stora bensinmotorer (typ 6or, 8or och 12or) tankar 98 och/eller 99, eller hur gör ni andra?

Dessutom gissar jag att dessa 5% etanol i V-power nu kommer göra att bilen drar något mera bensin jämfört med 98 (tidigare var det tvärtom även om skillnaden var liten). Med tanke på att v-power redan är dyrare per liter än 98 så försvinner ett tungt argument.

Själv kommer jag sluta med v-power bums innan forumet hunnit analysera det här ordentligt och att jag själv förstår hur allting ligger till.

Visst vore det kul ibland med några hk extra (vilket man kanske får med lite etanol i bensinen?) trots att den sannolikt istället kommer dra något mera bensin/mil. Men då vill jag först känna mig säker på att det inte kan ha andra effekter för motorn.
Det här borde ändå bli spiken i kistan för V-power om man jämför med 98?

V-power är dyrare i pris än 98 och bör nu även dra mera bensin jämfört med 98 pga etanolen. Två ganska tunga faktorer.

Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv verkar det numera idiotiskt, redan tidigare var det ju på gränsen.

Eller har jag missat något?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Nej, jag kommer likt många andra gå över till 98.
Den som är sur på ST1 kan ju ta och skriva på namninsamlingen för etanolfri V-power :
Länk
Alltså, jag kan inte det här men gemensamt kanske vi kan reda ut det?

Om vi för stunden inte beaktar den irriterande prisskillnaden och koncentrerar oss på större bensinmotorer (6or, 8or, 12or) som normalt brukar rekommenderas 98 oktan:

Eventuella positiva effekter med 5% etanol i V-power:
+ Renar något lite bättre?
+ I vissa fall ger några hk extra?

Eventuella negativa effekter med 5% etanol i V-power:
- Höjer förbrukningen något?
- Den renande effekten kan göra att bränsefilter och oljefilter behöver bytas något mera frekvent?
- Någon skrev om sotproblem? Vänligen utveckla denna teori.
- Andra eventuella negativa risker/effekter på motorn?
Med tanke på att etanolbilar har serviceintervaller på 1000-1500 mil istället för runt 3000 mil som bensinbilar har idag så kan man väl fundera på hur mycket etanol som det kan vara i bensinen innan serviceintervallerna måste sänkas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mats_epost, jag är dåligt insatt i hur etanolen påverkar motorn men du pratar om att detta främst skulle vara en fråga för prestanda motorer.

Tänk då på att din 540iA har väl 286hk på 4,4 liter? Det motsvarar 65 hk/l. En 318 E46 har väl 143hk/1,9l vilket ger 75hk/l. Varför skulle detta då vara ett större problem för din 8:a jämfört med en "hårdare trimmad" 4:a?

Om detta skulle vara ett problem för bilarna tror jag snarare det skulle gälla för modeller som M3 E46 och M5 E60, med högvarviga och hårdare trimmade motorer.

Så jag håller med Chris87, majoriteten av bensinbilarna tankas nog på 95-oktan med 5 % etanol och då har nog många av dessa motorer högre trimningsgrad än din. Så om jag var du skulle denna förändring inte bekymra mig nämnvärt.

tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Positiva effekter:
+ Ökad publicitet för ST1 som "miljö fokuserat" företag
+ Något ökad effekt om bilen mappas om

Negativa effekter:
- Löser upp gummi
- Ökar bränsleförbrukningen
- Binder fukt
- Ökar serviceintervallerna
- Ökade sotproblem på direkinsprutade bilar (se t.ex. problemen med Mitsubishis GDI motorer som också sitter i V/S40 1.8i, BMW/PSA Prince motorn i Mini, Peugeot 206, Citrën C3)

Ja, jag är irriterad på detta trams som vare sig gynnar miljön eller konsumenterna.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägg till en negativ effekt: Etanolen lirar inte bra ihop med vanliga motoroljor, särskilt tydligt blir detta vid långa oljebytesintervall...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.