AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.372

Högre förbrukning nu med V-power

Sida 2 av 3
Grelle: Du har säkert rätt, jag kan som sagt inte det här.

Men oftast i manualer för effektsstarka bensin bilar brukar det väl rekommenderas 98, varför?

också fått för mig att effektstarka motorer ofta är mappade efter just 98 och "därför mår bäst av det"?

Därför antog jag att de flesta med effektstarka bensinare tankar 98 respektive 99 oktan?
Bekymrar mig gör jag vill inte direkt. Jag garderar mig mot etanolens eventuella påverkan i motorn genom att tanka 98 i fortsättningen.

Mera att jag är nyfiken på hur allting ligger till och eventuella positiva samt negativa effekter av lite etanol i bensinen (eller om det inte har någon direkt påverkan alls som en del hävdar).

En sak är säker, ur ett miljöperspektiv verkar det idiotiskt eftersom etanol blandad bensin snarare leder till ökad miljöpåverkan istället för tvärtom.

Gissar att det blir en liknande skillnad om man nu jämför V-power E5 jämfört med 98?
Länk

Rätt kul att söka på google då det här med spriten i V-Power upprört rätt många människor. ;-)

En Porsche ägare: "Var ska man tanka nu när V-power är förstört?" ;-)
Här en bra sammanställning av effekten med E10 bensin:
Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Mats_epost: Intressant info från din länk: "I Finland har försäljningen av den 98-oktaniga fyrdubblats sedan årsskiftet, från ca 7% till 27% av bensinhandeln."

Undrar om samma sak händer här när E10 införs?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mats_epost > Biltillverkarna har inget att förlora på att rekommendera 98 oktan. Det är inte dem som ska betala merkostnaden. Sen är det väl så att bilen kan gå 0,1 % bättre med 98 oktan, då rekommenderar biltillverkaren så klart det.

LLoydan
Audi Q7 50tdi
Grelle: Det behöver inte ens vara någon merkostnad. I artikeln som Mats länkar till ovan var det billigare att köra på 98.
Grelle: Du får ursäkta, men jag har lite svårt för konspirationsteorier. ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Fan också, tankade full tank v-power idag "av misstag". Såg att de ändrat etiketten på pumpen till 98+ oktan och en massa text, stod 99 innan. Kände inte till att de börjat späda ut V-power med skit.

Kan vara en slump men min E34 gick lite ostabilare idag i sommarvärmen. Varvtalet svajade ett tag direkt efter tankningen. Kanske inget samband men jag vill i alla fall inte ha nån jäkla etanol eller annat skräp i min soppa !

Kommer aldrig tanka V-power mer utan gör som alla andra kvalitetesmedvetna som bryr sig om sina gamla/halvgamla motorer och går över på 98 oktan från statoil eller preem.

BMW 4 Life
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mats_epost, kallar du det där för konspirationsteori?

Min erfarenhet av ingenjörer är att de ofta väljer det bästa möjligt så länge det inte påverkar deras produkter negativt. (Blir för tungt osv.)

Det är alltid bra att ha en ekonom bakom som säger "stopp, för dyrt!" Men i detta fall får konsumenten vara ekonomen och ibland kan det vara mer förmånligt med 98 oktan.

tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
*Off topic*

Grelle > "Det är alltid bra att ha en ekonom bakom som säger "stopp, för dyrt!" "

Nej, min åsikt är att det är aldrig bra att ha ekonomer som styr produktutvecklingen då de flesta ekonomer inte hanterar annat än Excel och de fyra räknesätten och därmed sällan ensamma kan avgöra vad som är "för dyrt" då de saknar teknisk kunskap.
Därmed inte sagt att det måste finnas en ekonom med i spelet för att inte alla produkter ska kosta som en McLaren F1, de bör dock inte ha en alltför stor roll.

Se till exempel på Ford, Opel på 90-talet, Mercedes kvalitetsproblem sedan Chryslers ekonomer fått fritt fram (t.om. de Tyska underleverantörerna reagerade).
Konstruktionsmässigt bra produkter men där materialval av besparingsskäl var undermåliga och rent av skräp i vissa fall.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
tryggve,. Delen du citerar var jag inte helt nöjd med och tänkte ändra "alltid" till "ofta" och jag var lite väl snabb att skicka iväg mitt svar.

Jag tror det är verkligheten på många företag att pengarna är inte obegränsade, skulle kanske vara Nasa kanske, och då finns det alltid någon som säger stopp nån gång. Vad som är för dyrt är såklart relativt...

Fick väl intrycket i vissa av dina inlägg att det här med 95 versus 98 (och 99) enbart är ett sätt för bensinbolagen att tjäna mera pengar, att det spelar E X T R E M T lite skillnad för motorerna egentligen.

Nu faller ju ditt argument då det visat sig att många bilar även rar mindre bensin med 98, något som kanske inte gått upp för den stora allmänheten än men torde bli ännu tydligare när de blaskar ut 95an med 10% etanol.

Sedan delar jag inte din bestämda uppfattning att de flesta med prestanda bilar tankar 95, eller hur du nu menade? Jag tror helt enkelt inte det är så. Folk som köper europeiska bilar med typ 250 hk och över tror jag ofta är entusiastiska bilägare som kör på det som är rekommenderat i manualen eller t.o.m. 99 oktan (V-power).
Det här med oktan och låginblandning av etanol engagerar verkligen många.. Läs gärna liknade trådar som löpte för bara nån vecka sedan.
För att förtydliga: Det är ett EU-beslut som ligger bakom låginblandning även på 98 oktan. Således lönar det sig inte att åka till t.ex Statoil, även om Shell kanske ligger lite före just nu.
Många av argumenten som förs fram som negativa i tråden ovan gäller för E85 (85% etanolinblandning) och är inte relevanta för 5 eller 10% inblandning.
Att spriten t.ex binder fukt är ju bara positivt, det är precis därför man slår i K-sprit ibland. Fukten/vattnet åker med igenom hela processen/förbränningen utan någon som helst skada istf att samlas på tankens botten eller i rör osv och orsaka isproppar, rost eller korrosion.
Som redan nämnts har vi haft 5% etanol i det som de allra flesta tankat i väldigt många år nu, detta ger inga direkt negativa effekter av något slag eftersom inblandningen är så låg.
Sen hur olika oktanhalter i sig kan ge skillnader i motorer med adaptiv motorstyrning, knacksensorer osv, främst från c:a -95 och framåt är ett helt annat ämne som också avhandlats många gånger om man bara söker lite.
Samma sak med huruvida etanolen i sig ger några positiva miljöeffekter osv, men då gränsar det till viss del till politik och även detta har diskuterats ganska yvigt här på forumet.
Det är lite synd att mixa ihop allt på en gång, det blir som redan nämnts väldigt röriga diskussioner.

FP
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mats_epost > Vilket är egentligen mitt argument som faller? Jag har väl främst påpekat att din motor borde gå lika bra som en 320i på 95 oktan. Din motor har ju högre toppeffekt men lägre effekt/liter och det är då väl mer rimligt att man skulle tro att 320i hade högre krav på bränslet än din 540i?

Sen sa jag även att tillverkaren har inget att förlora på en merkostnad för kunden, alltså har de allt att vinna om 98 oktan gör bilen snålare. Jag skrev aldrig att det var dyrare för kunden med 98 oktan. Men om, observera om, så får kunden betala det.

Jag kan mig inte minnas att jag skrivit att majoriteten av ägarna till prestanda bilar tankar 95 oktan. Jag skrev däremot:

"majoriteten av bensinbilarna tankas nog på 95-oktan med 5 % etanol och då har nog många av dessa motorer högre trimningsgrad än din. Så om jag var du skulle denna förändring inte bekymra mig nämnvärt."

Poängen med detta var att jag tror inte din 540iA är känsligare än någon annan bil.

Ja, jag tror du missförstått mig, eller läser mellan raderna och kommer fram till andra budskap än jag skriver eller menar...

Peace out!

Vill man slippa etanolen så lönar det sig väldigt väl att åka till Statoil, åtminstone än så länge.
Än så länge = just nu.. Men det är ju inte mycket att skriva hem om eftersom det kommer att försvinna. Själv tankar jag ganska sällan, just fyllat upp och inte så troligt att jag hittar nåt ospritat 98 skulle jag tro när det är dags..

FP
& när menar du att det försvinner då?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Preems produktblad för 98 oktan ser fint ut. Minst 98 oktan, typiskt testvärde 98,5 oktan i snitt och ingen etanol alls, att det är lite billigare än nya utspädda V-power är ingen nackdel heller: Länk

Skulle kolla statoils men sidan är nere nu...

Liknanade tråd med om ämnet på garaget, bensinfrågan börjar bli het igen :-) Länk

BMW 4 Life
Ja, skulle vara trevligt med lite svart på vitt, fakta. Dvs OM bolagen strax börjar med 5% etanol även i 98.

Hur som helst är det skönt att en majoritet av er skriver att det inte gör någon negativ påverkan alls i våra motorer.

Grelle: Tack för din utläggning/förklaring, jag förstår dig nu! :-)
Info finns för den som vill söka runt lite, ingen behöver sitta och spekulera om han/hon inte vill.
Saxat från Bil Swedens hemsida:

"I dag innehåller all 95 oktanig bensin i Sverige 5 % etanol. Det europeiska bränslekvalitetsdirektivet (2009/30/EG) föreskriver inblandning av upp till 10 % etanol i bensin fr.om. den 1 januari 2011. I Sverige kommer inblandning av upp till 10 % etanol i 95 oktanig bensin att vara tillåtet från 1 maj 2011, då det införs i svensk lag. Bränslet kommer att kallas E10. En bränslekvalitet (företrädesvis 98 oktan) som får innehålla upp till 5% inblandning av etanol kommer att finnas tillgänglig för de modeller som inte kan använda E10 (bensin med upp till 10% inblandning av etanol).
Det europeiska bränslekvalitetsdirektivet föreskriver även ökad inblandning av biobränsle (FAME) i diesel. Från den 1 maj kommer det att vara tillåtet att blanda i upp till 7 % FAME (Fatty Acid Methyl Ester, t.ex. RME) i alla diesel. Alla dieselpersonbilar bedöms kunna använda detta bränsle."

GE: Givetvis kan man fortfarande spekulera lite i när alla bitar faller på plats och när de sista mackarna har gjort sina byten och märkt om pumpar osv.
Ingen vinner väl så mycket på att fördröja processen, Shell är ju en stor global aktör och om de väljer att blanda in etanol i sin V-Power nu så tror jag säkert att de andra följer efter ganska snart.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.