|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, har tagit bort det. Jag hade gärna haft kvar lastnätet, men hela mojängen tar en del plats, tyvärr är det ju en (dyr) enhet med både och i. Kan testa om det går att få in vagnen med insynsskydd+nät kvar men jag är tveksam, det stjäl ganska mycket utrymme, dessutom på fel ställe, just där ryggstöden lutar bakåt (så klart). |
|
| Länk | |
| Jo, det stjäl ju en del utrymme helt klart, har svurit många gånger när jag ska packa bilen och det är precis att väskorna skulle gå in under enheten, men alltid fattas det några cm. Såg ju smidigt ut med bara nät, men lär väl knappast vara det enklaste att få tag i... | |
| Skroten. Finns ju inte längre hos BMW. | |
|
Nä, precis... Skroten som gäller. Mvh Martin |
|
| Insynsskydd/lastnätet har ju en tendens att knarra så då löser man ett problem till. | |
|
Knarr har jag, än så länge, varit befriad från när det gäller skyddet/nätet. Men peppar peppar... Mvh Martin |
|
|
Dörrlisterna gillar ju verkligen att knarra och knaka, men dörrarna kan man ju häkta av så löser man det problemet. :) Har du hittat några intressanta vagnar/stolar? |
|
|
Har inte kollat i verkligheten än, där vi bor är det lite glest mellan barnbutikerna. Damen min vill gärna ha den där bugaboo, bugaloo, eller vad den nu hette, jag ser gärna att vi hittar nån billigare... Men vi ska åka ner tull västerås och prova, testpacka och testa stolar senare i sommar tänkte vi. Mvh Martin |
|
|
@Kahn-d Hej och grattis till den kommande. Jag o frugan väntar våran först lilla i -sep. Har själv suttit och tittat en massa på allt med ISO-fix och när jag byte bil senast tänkte jag att jag MÅSTE ha ISO-fix i bilen tills jag såg testen i råd o rön. Tyvärr kostar det att se hela listan men här finns videon iallafall. Länk Kollade vad dom sa i baby butiken och hon rekommendera att man kör utan ISO-FIX. I alla fall på först stolen. MVH |
|
| Du sågar alltså ISOFIX-systemet på grund av att EN ISOFIX-stol är dålig eller har jag missat nåt? :) | |
|
Absolut inte!! Men när man ser detta är det ju lite skärmande. Man vill ju inte att ens bara ska flyga när man smäller. Och händer det på en svensk tillverkad barnstol av ett företag som har tillverkat barn produkter i så många år så börjar man ju undra. Sen är ju ISO-FIX inte säkrar på något sätt det är ju bara enklare att montera in barnstolen. Jag kommer säker att använda det själv när barnen blir större och kan använda en större stol. Men på den först kommer jag inte köra det. Om barn affärerna inte ens kan rekommenderad det utan rekommenderar att man ska köra en vanlig (utan ISO) på den först så borde det ju finnas en anledning tycker jag! |
|
|
Problemet med den där stolen ser ju ut att vara stolens infästning i basen, inte basens ISOFIX-infästning. Stolen lossnar från basen som i sin tur sitter kvar i ISOFIX-fästena. I fallet när bas + stol är monterad med enbart bilbältet hålls stolen kvar i basen av midjebältet. Har själv ett babyskydd av BRIO:s fabrikat med ISOFIX och har noterat att man vid montering av själva stolen i basen får vara noggrann så att låsningen mellan bas och stol verkligen kopplar fast. Annars lär resultatet bli detsamma som för Emmaljunga-stolen.. /J.I. |
|
|
Det enda negativa jag har att säga om ISOFIX är väl egentligen att basen till den stol vi köpte har en liten detalj i plast som jag lyckades knäcka när jag var lite stressad. Som en följd av det gick inte stolen att ta loss. I väntan på att få en ny plastdel fick vi låna en bältesstol. Det gjorde mig än mer säker på att vi gjorde rätt som köpte en ISOFIX-stol. Om ni väljer att inte köpa en stol med ISOFIX, så se till att ni inte måste fästa remmar i golvet bakom framstolen. Det är en total mardröm jämfört med att nyttja ISOFIX. De första 9 månaderna hade vi vad som populärt brukar kallas babyskydd. Ingenstans fann vi någon som hade ISOFIX. Det största problemet med den var att den mer eller mindre förstörde säkerhetsbältet. Det blev ett veck som inte riktigt vill försvinna, och bältet återgår inte till sitt normalläge lika bra längre. När vi sedan köpte den stol som ska gå att använda till 4 år så hittade vi en med ISOFIX, och det visade sig att den skulle ha gått att använda från 0 månader. Typiskt. :) Men slutsatsen är att jag inte skulle köpa en stol utan ISOFIX. Den stol vi använder idag, som går att använda från 0 månader till 4 år, är en Akta Graco Duallogic II. Den fungerar fint med såväl ISOFIX som med bälte, och man behöver inte använda några remmar. Bortsett från den veka plastdetaljen är jag endast positiv till den stolen. |
|
|
Nu har vi lagt handpenning på en barnvagn, blev inte alls det vi tänkt oss utan efter att ha varit i ett dussintal butiker och tittar fastna vi för en stabil, robust, klassisk och STOR vagn från Emmaljunga. Efter att vi provat och grejat fram och tillbaka ändrade vi våra prioriteringar från liten nätt vagn till stor och stabil. Vi började tänka ett steg längre då vår lille kommer lagom till vintern med allt vad det innebär i form av åkpåsar i vagnen och fördelen med fyra fasta hjul. Vi håller tummarna för att det ska bli bra. Emmaljunga Edge Duo heter vagnen i alla fall... Benämns som XL av Emmaljunga själva...så kan det gå... Nu är det bara babyskydd kvar.... Får se vad det blir där. |
|
|
Härligt, hoppas ni blir nöjda. Jag har nu upptäckt att fjädringen på Teutonia Fun är mycket väl avstämd. Tyckte den verkade lite hård fram när sonen var ny, men nu när han är två är fjädringen perfekt avstämd för att springa över gräsmattor och annat så att han tjuter av skratt. Det är ju fempunktsbälte också. :) |
|
|
Vi tänkte som dig kahn-d men kom ut med en Emmaljunga city cross. Toppen vagn men den tar lite plats i skuffen. Avseende babyskydd så är vi helnöjda med Britax BABY-SAFE plus SHR II med isofix platta. Fick högsta betyg av de testade stolarna i förra numret av tidningen vi föräldrar. |
|
|
Då frugan vart lite av testförare av barnvagnar senaste 3åren (tror det är 7st olika vi haft) så skulle jag rekommendera en Bugaboo trots allt. Senaste modellen "Donkey" är väl barnvagnsvärldens motsvarighet till F11-535xd. Finns nog ingen mer praktisk vagn än den och den har stora hjul (och svängbara) så den fixar snö och grusvägar utan problem. Den har också den unika funktionen att den kan byggas om till tvilling/syskon vagn väldigt enkelt. Enda nackdelen med Donkey är att den inte säljs i Sverige än och att den kostar som en upsättning BMW performance fälgar. Coolaste vagnen är annars enligt mig: Concord Neo- Carbon. En dröm i kolfiber och alu för ca 25 000kr. Stolsmässigt så har vi en Brio Primo till minstingen och Graco Duo-logic. Logicen är den mista bakvända med isofix vad vi kunnat hitta. Det måste dock kompletteras med två stolar till då båda bilarna måste kunna ta båda barnen, men de tänkte vi köpa nästa gång vi åker till USA. Det är sjukt billigt med barnstolar där! |
|
| Vi har också Britaxstol. De har fått bra i test flera år i rad. | |
|
Ställbar fjädring och fempunktsbälte finns i vår vagn, är ju som gjort för att den kommande ska bli en blivande rallyförare:) det är ju det med platsen i bagaget, men om damen prioriterar bort några av de fem-sex annars obligatoriska skokartongerna som annars är med på varje tur så ska det nog lösa sig. Hjulen gick ju också väldigt lätt att ta bort... Men som en bugaboo är det ju inte. Men man kan inte få allt. Snart nu så ska vi iväg och kolla och testa stolar. Damen är bara 1,64 lång så det ska nog gå bra. I BMW kommer hon ändå sitta bakom mig med den blivande bredvid i baksätet. I audin är bakstätet betydligt större än BMW:n så där spelar inte storleken på stolen lika stor roll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.