AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.743

ISOFIX eller ej? Barnvagn som är bra och liten?

Sida 1 av 3
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Om knappt ett halvår är det dags om allt går vägen. Vårt första barn väntas...
Så nu blir det att titta på barnvagnar, skötbord och allt annat som behövs bland annat barnstol...

Har en tanke på att den väntade ska få sitta bak i vår E39:a men att det även ska gå att placera fram i vår A6:a. I E39:an finns ISOFIX-fästen, men det gör det inte A6:an.

Är isofix till fördel för säkerheten eller är det enbart att det ska vara ett enklare handhavande? Visst är det väl så att en stol som går att ha ISOFIX-bas till även går att spänna fast på traditionellt vis?

Fokus är säkerhet och komfort för barnet, sen är klart att det inte gör något om stolen är smidig till storlek.

Har läst ett antal trådar här på AP om barnstolar, en del trådar har ett antal år på nacken och utvecklingen går ju framåt.

När det gäller barnvagn, någon som har tips på en bra och liten sådan? Helst en som ska gå in på "sidan" i bagaget på E39T?

Jag hittade detta paket : Länk

Men är lite osäker på barnvagnen med de små framhjulen, det kan ju inte vara nån höjdare i snö tex.

Mvh Martin
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Först och främst - stort grattis!!! Barn är en fantastisk lyckospridare och jag hoppas att allt går bra med damen under graviditeten.

Isofix är i princip till för att göra hanteringen enklare; det som är bra är att möjligheten att sätta spännbanden fel minskar och därmed sitter barnet säkrare. Stolar går ofta att även använda på "det gamla sättet", men det skiljer sig lite från stol till stol. Kolla först!

----
BMW CS #6212
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alla ISOFIX-basenheter går inte att montera med bara bältet, så kolla det!
Vi har en Britax nånting med ISOFiX-bas och den passar bara med ISOFIX. Den fick bäst säkerhetsbetyg i Råd och rön.

Efter rätt mycket undersökningar och utvärdering av köregenskaperna (hehe) köpte vi en Teutonia Fun Länk

Mycket bra vagn för barnet komfortmässigt tillsammans med fin njutning för den som skall köra vagnen (precis som BMWn). Har inte kollat exakt om det går att få in den på längden då det är mycket smidigt att bara vika ihop den och "kasta" in den längst in. En fördel är att den har smal hjulbas så den tar inte så mycket plats även att man lägger in den på tvären. Det går även bra att packa "runt om" vagnen då den viks ihop på ett bra sätt jämfört med en del andra vagnar.

Av de vagnar med svängbara framhjul vi testade var det denna jag tyckte var mest förtroendeingivande mtp konstruktionen i allmänet och de relativt stora framhjulen i synnerhet.

Vid ett tillfälle bemödade jag mig med att ta bort hjulen på vagnen och det var när packning för två veckor, bilvårdstillbehör, skrymmande Hjulklappar (Länk samt Ullaredspåsar skulle med hem.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vid montering bak i E39 så är det stora problemet att många stolar är för stora i längdled vilket gör att framtstolen i vissa fall blir obrukbar eller åtminstonde obekväm att sitta. Försök alltså hitta en stol som tar så lite utrymme som inkräktar så lite som möjligt på framstolen.

Själv hade vi Acta Graaco Duo flex och den är för stor för att ha bak i E39 om man vill kunna utnyttja sätet framför. E61 är det några cm mer plats och där funkar det bättre men inte bra med samma stol.

___
//Ulf
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har märkt att det kräver sin undersökning av marknaden för att hitta rätt produkter. Så jag är väldigt tacksam för era synpunkter och råd. Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Saken är den att vi har en liten hund som normalt sitter med bälte i baksätet. Frågan är om man ändå ska koppla ur airbagen och ha barnet fram, men jag känner mig lite osäker på det för airbagen finns väl ändå kvar i bilen och finns den kvar borde det väl finnas en risk för att den utlöser??

Mvh Martin
Gunget
Den första barnstolen - babyskyddet - är ju så pass litet att det inte spelar någon större roll vilket fabrikat ni väljer. Vi valde en Maxi Cosi med ISOfixbas. Smidigt och bra. När det sedan blir dags för den "riktiga" bilbarnstolen vid ca 9 månaders ålder så blir det lite marigare! Vi prioriterade så klart säkerheten men ville dessutom ha en nätt stol som gör att man kan sitta framför bilbarnstolen i passagerarsätet. Vi gjorde en fullständig marknadsundersökning vilket innebar att vi de facto fysiskt provmonterade ca 10-12 olika fabrikat och modeller. Den stol som slutligen visade sig stjäla minst plats var BeSafe ISO fix, tyvärr en av marknadens dyraste stolar, men den har fått mkt bra omdömen i tester. Efter att ha "racklat" med bältesstolar i hyrbilar etc så tycker jag ISOfix är en självklarhet. Även om man monterar en bältesstol korrekt så tycker jag aldrig att det blir lika stumt och rejält monterat som med ISOfix. Lycka till!
42
92
426Power
540iA Touring -99
När det var dags för oss tittade vi också på mängder med stolar. Babyskyddet vi hade dom första månaderna satte vi där bak för att slippa koppla ur airbagen. Konstaterade att även så liten som den var så satt man obekvämt fram(är 190cm). Stolen efter blev en akta graco och monterades i lotter där bak för att slippa sitta illa fram oavsett längd. Ryggstödet går precis imellan framstolarna. Tanken på att ha den i mitten kändes bökigt men nu i efterhand är det riktigt smidigt. Åker 4 fullvuxna och 1 barn riktigt bekvämt nu.

//Thomas
42
92
426Power
540iA Touring -99
det ska stå" mitten där bak" inte lotter.

//Thomas
ma
7.450
marin849
Men hur monterar man den i mitten bak? Med mittbältet??
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag hade BeSafe med ISOFix till min dotter när hon va mindre. funka as bra men som det sägs i tidigare inlägg att plattsen i passagerarsätet fram blit inte så stor..PS jag fick platts med hundbur och en barnvagn från Crecent fru och barn i min Touring.
Gunget
Det är inte "godkänt" att montera bilbarnstol i mitten i en 5-serie (inte i någon BMW tror jag). Vad detta innebär i praktiken vet jag inte. Vi har som sagt en BeSafe ISOfix monterad i baksätet bakom passagerarstolen i en E61a. Det funkar för personer upp till typ 175 cm. Men är man 190 cm så funkar det nog mindre bra! Vi har dessutom komfortstolar vilka tar något mer plats än standard och sportstolar (tror jag).
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Vi väntar med smått, ca 2veckor kvar =) Vi har skaffat en emmaljunga citycross -07 med Alpina replikor fälgar=) rätt likt dom faktiskt he he Länk
vagnen går in både längden eller tvären så det är inga problem i en e39 touring med en sådan modell.

Länk
42
92
426Power
540iA Touring -99
Det är klart du får montera en stol i mitten bak. Det står även på lapparna till stoltillverkarna vilka placeringar och i vilka bilar dom är testade.
Jag har använt bältet i mitten för att sätta fast den.

//Thomas
Teutonia Beyou, minst i klassen. Endast 76.5 cm på längden. Dyrare än andra vagnar men klart värd sina pengar. Beställde vår från Tyskland och sparade några tusenlappar.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Tror länkat paket ovan fungerar fint.
Den första stolen blir som någon sa dock inte så långvarig.

Vagnens chassi ovan går att vika ihop (hjulen att rycka ur) och hela vagnen tar då förhållandevis lite plats, särskilt när barnet växt ur liggdelen.

Apropå de små framhjulen så får man vackert köpa till större som även går att låsa, så de inte styr. Länk
Är lite "BMW-filosofi" här, mycket som går att köpa till så att säga... och då kostar lite.

Större framhjul är annars ett komplement att rekommendera, inte bara till vintern. När man går på ex. väg blir det annars lätt, med de små hjulen fram, att man hela tiden får styra emot med handlederna för att inte vagnen ska rulla mot diket.

ma
7.450
marin849
Kan meddela att Tutonia fun som jag rekommenderade tidigare går in lätt som en plätt på längden i E39. Och fjädringen på framhjulen som man först tycker är för stum visar sig vara väl avstämd när barnet väger lite mer. Sittdelen är vändbar också så man kan utan problem behålla vagnen ett tag även när barnet är större.
ma
7.450
marin849
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tack för bilden!

Det såg ju faktiskt ut som man få plats med lite annat också :)

Alltid bra att få bild på saker och ting (och i rätt bil ) Lättare att få en uppfattning om hur det kan se ut!

Mvh Martin
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Har aldrig hört att det inte skulle vara godkänt i mitten bak på en BMW.
Troligen den säkraste platsen i bilen.
Dock finns det stolar som inte "håller" för att sitta monterade så. De måste vila ryggen mot något typ främre stol eller instrument brädan. sen finns det de med stödben. oftast de smidigaste stolen för mitt montage då den inte är lika klumpig i ryggen som en stol utan stödben.
Kolla innan köp att stolen är godkänd för den placering du vill ha.
Har även lite negativa erfarenheter av Isofix. Alla stolar funkar inte i alla bilar.
De klarar inte att stolen lutar bakåt. utan är gjord för säte av köks soffa stuk. Då får stolen för rät vinkel och barnet inget stöd för nacken.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
En sak som jag klura på är insynsskydd/lastnät. Det tar ju ganska stor plats, men samtidigt vill jag ha kvar själva nätet, man vill ju inte att det ska fara omkring massa prylar.

Marin849: har du tagit bort ditt insynsskydd på bilden du länka till ovan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.