AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.463

Provkört Skoda Superb

Sida 4 av 4
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Letar ju bil för fullt just nu. Snåldiesel och kombi är två krav. Måste säga att den bilen som just nu överraskat mest när det gäller stolkomfort och byggkvalitet är nya Opel Astra sport tourer när det gäller inredning och stolar. Som god tvåa Renault Megané, fan vad de har snäppat upp sig! Det blir ändå ingen Opel, är färdig med det märket .-)

Skodas sortiment har jag svårt att hitta bra sittställning i tyvärr. Tråkiga så klockorna stannar när det gäller färgval och textilier. Skinnet har jag inte sett ännu, verkar inte som det efterfrågas av de ´nuftiga... Faktiskt är också BMW:s standardstolar (1 och 3-serien) tämligen usla (de är för korta åt mig). Sportstolarna är guld däremot. Audi kändes sådär. Saab 9-3:ans samtliga stolar (provade tre bilar) knarrade i lårstödet när man gick in och ur bilen (inte premium). Volvo V50:n kändes plastig i sätena (ej läder).

Har inte provat några asiater ännu, känns som att jag vill ha en europeisk bil den här gången. Av emotionella skäl går även Ford bort direkt :-) Körde en nästan ny Focus som kollegan köpt som det givetvis var fel på (bromsskivor och annat kul) och den kändes pappig med sin fusk-aluratt och gummivred.

Det är inte lätt att hitta en skön bil som samtidigt inte kostar en förmögenhet...
Skulle Skoda vara? "Mainstream och prisvärd", prisvärd kan jag gå med på, men Mainsteam? Tja... BMW är väl betydligt mer mainstream, säljs ju gissningsvis ansenligt många fler 3-serie / 5-serie än Octavia/Superb
Verdi
Profossen,
Varför inte bara köpa en snål E91:a då? :)
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jabbal: Vadå mainsteam? Går Skoda på ånga menar du?
Äh, jag skrev fel... Nåväl, 3-serie och även 5-serie säljer ju otroligt bra, vilket det förstås finns anledning till, men faktum är likväl att BMW är väldigt mycket mainstea...stream menar jag. Ingen ide att intala sig något annat, såldes fler BMW än Toyota senast jag kollade.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ok!

När jag menar mainstream tänker jag på något framhjulsdrivet, praktiskt, prisvärt och dötråkigt. Sånt som människor som egentligen inte vill ha bil köper, pga ett faktiskt transportbehov. Den människan som har Vi Bilägare som rättesnöre. (om denne ens läser en biltidning)

Fast det förstod du nog;)

Sedan är det ju fullt förståeligt att fler och fler upptäcker BMW!
"När jag menar mainstream tänker jag på något framhjulsdrivet, praktiskt, prisvärt och dötråkigt. Sånt som människor som egentligen inte vill ha bil köper, pga ett faktiskt transportbehov."

Jag tycker om att köra bil och jag hittar glädje även i en Skoda Superb. Visst styrningen kanske inte är så vass som i en BMW, men å andra sidan så är drivlinan med 1.8 TSI och DSG7 underbar. Men sen så är den en mycket praktisk bil också, men jag ser inget fel i det. Efter att ha trängt ihop familj och bagage i en 1-serie i 3 år så uppskattar jag faktiskt en bil som är mer praktiskt utformad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.