AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.464

Provkört Skoda Superb

Sida 1 av 4
Var och provkörde Skoda Superb 2.0 TDI (170 hk) med DSG-låda idag och jag måste säga att jag är imponerad! Hade innan läst lite tester där det stod att styrresponsen var undermålig, bilen är bullrig och stötig. Så förväntningarna var väl inte på topp direkt. Jag måste dock säga att jag gillade bilen skarpt. Någon undermålig styrrespons märkte jag inte. Styrningen var faktiskt riktigt snabb från mittläget. Gillade Skodans styrning bättre än den i både Volvo S60 (nya) och Audi A5 sportback.
Märkte inte av någon speciell torque-steer heller. Gasade lite på 2:an och 3:an men bilen drog inte märkbart åt något håll. Var mycket värre i den Volvo S60 D3 jag prövade förra året. Har nyligen också provat Mercedes C-klass facelift och ärligt talat så har jag svårt att se varför jag ska betala mer än 40000 mer för en sån. Jag får en svagare motor (180 CGI) en segare växellåda med mycket sämre manuellt läge, sämre innerutrymmen och mindre bagage.
Mercan är snyggare både in och utvändigt och har en trevligare färddator. Den har också ett bättre chassi. På min provtur så märkte jag inte av så mycket av detta dock. Jag tror man måste pressa bilen ganska mycket hårdare än vad jag vågar för att märka några större skillnader i chassit.
Skodan har bättre växellåda, större utrymmen, likvärdig eller bättre utrustning.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Håller med dig om att Superb är mycket bil, men håller inte riktigt med dig på alla punkter. Tycker kvalitén på inredningen är enbart godkänd och inte mer, den upplevs dels betydligt billigare än den är (Vilket är en prestation!) och sedan finns både gjutskägg(?) och vassa kanter. På ett exemplar jag körde fanns en kant på passagerarsidan som var såpass vass att min medpassagerare skar sig lite lätt på den! Detta i kurvhandtaget på dörren.

Chassiet tyckte jag faktiskt var värst, pressar du en Superb tycker jag den ger sig och blir riktigt otäck (Vinglig) snabbt och redan i låga farter. Mercedes C-klass upplever jag tvärt om att den har ett väldigt kompetent chassi.

Även bromsarna upplevde jag som väl klena på Superb, de orkade inte ens med en rejäl inbromsning från tresiffrig fart utan att mattas av och en kortare tur på kurvig väg resulterade i kraftigt rykande bromsar; I de BMW och Mercedes jag haft har man kunnat köra för fullt längs hela denna väg utan protester från bromsarna medan Skodan påverkades rejält efter en kortare tur.

Tyckte kort och gott Superb var en väldigt trevlig modell, men jag hade (Och har, som du ser) valt andra bilar istället. Skiljer det 40.000:- i nybilspris bör du kunna hitta en demobil med lite mer motor och utrustning till samma pris som en ny Superb. Så hade jag gjort. :)

//Bjersér
Jag är övertygad om att chassit i Mercedes C-klass är bättre. Dock märkte jag ingen större skillnad under min provkörning på lite motorväg och 70 väg. Ärligt talat så tror jag inte att jag är en tillräckligt skicklig bilförare för att märka någon större skillnad mellan Skoda Superb och Mercedes C-klass. Jag vågar helt enkelt inte pressa bilen så hårt på kurviga vägar. Var och en måste ju välja bil utifrån sina förutsättningar och för min del så behöver jag nog egentligen inte så mycket mer chassi än Skoda Superb. För mig är det viktigare att ha en vettig motor och växellåda och en hyfsat lätt och snabb styrning. Vilket jag har hittat i både Mercedes C-klass och Skoda Superb.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Förstår dig helt! Superb har ju varken ett dåligt eller farligt chassi, jag vill dock knappast påstå att jag är någon skicklig förare men jag har en del flyt i min körstil; Om du ser att en rondell är tom på bilar varför då sänka farten om du inte har passagerare att ta hänsyn till som exempel? Bara kul att svänga! ;)

Och med den körstilen eller i de situationerna upplevde jag inte Superb som en trygg bil vilket jag tycker en BMW eller Mercedes (Som ofta uppträder väldigt likt) är och det var bara det jag ville ha fram.

För de flesta är en Superb som sagt väldigt mycket för pengarna!

//Bjersér
Jag brukar nog alltid sänka farten (åtminstone lite :-) ) inför rondeller. Så för mig är skillnaden kanske inte så uppenbar. Men självklart har Superben inte ett lika bra chassi. Någonstans måste ju de 100000 som skiljer mot Mercedes E-klass tas.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
40.000 billigare nypris innebär ju inte på nåt sätt att man sparar 40.000kr. Nån gång ska du sälja bilen och då blir skillnaden mot en Mercedes ganska tydlig.

Den enda ordentliga kritik jag hört mot Superb är annars att den ska vara bullrig på dålig väg - märkte du nåt av det?

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: Det var åtminstone inget jag reagerade på, visst den var inte tyst som en E-klass eller 5-serie men jag upplevde den inte som störande högljud. :)

//Bjersér
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag har oxå provat superb med samma motor/låda. Inget fel alls på motorn som gärna varvar uppåt rödmarkeringen (iallafall om man jämför med 140tdi) och växellådan är underbar!
Dock är jag nog mera av en gubbe när jag kör, jag gillar att köra lugnt och harmoniskt och kör sällan fortare än 120km/h. Jag gillar även att ha det stort och luftigt omkring mig och där passar superben mig alldeles ypperligt. Dock skulle jag aldrig slå till på en halvkombi/sedan.... den ser ju för jävlig ut!! Combin är dock mycket snygg!

Att jämföra superb och C-klass blir väl inte riktigt rättvist på betydligt fler sätt än bara priset? Storleken t.ex. Superb är nästan lika stor som en E-klass. Om jag inte missminner mig så läste jag ett test där bl.a superb och e-klass var med och superb hade bara aningens mindre lastutrymme än Mercan! Benutrymmet i den tyska vagnen kan jag inte uttala mig om men Jag (192cm) hade inga problem att sitta bakom mig själv i skodan. Jag kunde tillochmed svänga med knäna fram och tillbaka! Det är jag ganska övertygad om att jag inte skulle kunna i en C-klass, inte heller i en Octavia, som är mera jämförbar i storlek mot C-klass.

En snabb koll på blocket ger ungefär detta;
En superb 170TDI DSG från -10 med ca 3000mil ligger på runt 250-260k
En C-klass 220cdi Aut (170hk) från -10 med ca 3000 mil ligger på runt 280-290k

Skulle vilja säga att skodan håller värdet bättre än mercan i det här fallet. (kanske blir större skillnad om man går ytterligare några år bakåt)

// Erik
"40.000 billigare nypris innebär ju inte på nåt sätt att man sparar 40.000kr. Nån gång ska du sälja bilen och då blir skillnaden mot en Mercedes ganska tydlig."

Jag kollar enbart på begagnat och även där skiljer det mellan 20000 och 30000. Så även begagnat är skillnaden lika stor.

"Den enda ordentliga kritik jag hört mot Superb är annars att den ska vara bullrig på dålig väg - märkte du nåt av det?"

Jag körde inte på någon speciellt dålig väg. Men jag tyckte inte att bullernivån var störande på något sätt. Kändes mycket behagligare än min 118d i alla fall. Har åkt och kört nya E-klass en del också och den är inte så vansinnigt tyst heller. Ganska mycket vindbrus i motorvägsfart.

"Benutrymmet i den tyska vagnen kan jag inte uttala mig om men Jag (192cm) hade inga problem att sitta bakom mig själv i skodan."

Benutrymmet i Mercedes E-klass är långt i från lika bra som i Skodan. Däremot är innerbredden och mittplatsen i baksätet lite bättre.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har provkört Superben i bensinare 160hk TSI med dubbelkopplad tomatlåda och jag gillade den skarpt. Mycket skarpt.

Motor och låda är nästintill perfekt, jag gillar egentligen inte automat men denna var fantastisk. Interiören var rymlig och OK i utseende, men knappast extravagant. Dock gillar jag inte interiören är den är i "krom" vilket är i spegelplast. Det ska vara den mörka varianten (sport?).
"40.000 billigare nypris innebär ju inte på nåt sätt att man sparar 40.000kr. Nån gång ska du sälja bilen och då blir skillnaden mot en Mercedes ganska tydlig."

40.000 är som sagt inte skillnaden i nypris. Roade mig med att bygga en C180 CGI kombi med automat och en Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 hk med DSG. Skillnaden blev 82000 kronor (!). 307000 för Skodan och 389000 för Mercan. Väljer jag 1.8 TSI som har nästan exakt samma effekt och vridmomentskurva som C 180 CGI så blir skillnaden över 100000 kronor. Så det verkar ju som om Mercan rasar i värde mest...
Nu ska man ju inte stirra sig blind på nypriset eftersom Mercedes brukar ha ganska bra rabatter men frågan är om snyggare design, bakhjulsdrift, lite mer avancerad hjulupphängning och adaptiva stötdämpare är värt 100000?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag tycker att Skoda Superb är för pengarna i bra bil. Men att jämföra den med en E-klass, då har man inte kört många km i en E-klass. Få bilar är så bekväma på långfärd som just E-klass.
Det räckte nästan med att jag backade ut från uppfarten för att konstatera följande negativa sidor på Superb:

Platt och sladdrig koppling (jag har bara kört den med manuell låda).
Plastig och billig interiör.
Död och oprecis styrning
Burkig och högljud

Om man som jag, kör ofta sträckan Sthlm-Köpenhamn är främst det sistnämnda punkten riktigt tröttsamt. Där du i en 5-serie eller E-klass kommer fram hyggligt fräsch han man nästan ont i huvudet och pip i öronen efter Superben (ok lite överdrivet men ni fattar... ;))

Prova även att sätta dig i en lättare begagnad Superb. Den tappar sin spänst fort så att säga... Det är mao främst efter några 1000 mil bakom ratten som man märker den stora skillnaden skulle jag tippa.

Sedan finns det såklart positiva saker såsom benutrymme i baksätet, pris, motor osv.

Om man inte absolut måste ha det större utrymmet som är i Skoda så skulle jag valt en C-klass för Superben ALLA dagar i veckan.

Sammanfattat skulle jag vilja säga att det är en bra bil men man får vad man betalar för. Inte mer.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Huvudet på spiken Amli..
Skulle vilja (eller inte) se en skoda efter 50000+ mil
Inte mycket kvar eller ?
Har ägt fd taxi både MB OCH Volvo och dom känns givetvis sletna men kan bara tänka mig hur en Skoda falerar på hälften.
"Jag tycker att Skoda Superb är för pengarna i bra bil. Men att jämföra den med en E-klass, då har man inte kört många km i en E-klass. Få bilar är så bekväma på långfärd som just E-klass."

Jag har inte jämfört den med E-klass. Det vore fel ur alla aspekter, både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.
Jag jämförde med C-klass. Det är mycket intressant hur olika folk uppfattar det här med om bilar är tysta eller inte. Vissa tycker att Superben är mycket tyst med andra säger att den är jättebullrig. Det beror nog i mångt och mycket på vilken bil man kört innan. Jag kör BMW 118d till vardags som inte direkt är någon tyst bil. Man hör både motorljud och däckbuller, så jag uppfattade i alla fall Skoda Superb som ganska tyst.
Att styrningen är död håller jag inte heller med om, tyckte den vara ganska trevlig och snabbstyrd.
Det bevisar ju bara att folk uppfattar bilar på väldigt olika sätt och man måste provköra för att bilda sig en egen uppfattning. Angående att Skoda skulle slitas fort vet jag inte. Tittar man på bilprovningens statisktik över modellrelaterade fel så ligger Skoda ganska bra till. Gamla Superb fick 93 % i problemfrihet i ett begtest i AMS.

Efter att jag skrivit mitt första inlägg så har jag provkört Superben en gång till och försökte lyssna mer efter vägbullret som många klagar på. Men ärligt talat så tycker jag inte att bilen är speciellt bullrig. Möjligen kan det bero på att både motorljud och vindbrus är mycket väldämpade, så att vägljudet hörs desto mer.
Som sagt så ska man inte jämföra Superben med Mercedes E-klass eller BMW 5-serie. De två sista är på en helt annan nivå, framförallt chassimässigt. Jag tycker det är mer intressant och se vad man får för BMW för samma pengar för Skoda Superb. En Superb kombi Elegance TDI 170 med DSG-låda och metalliclack kostar 304000.
Då har den redan allt som jag behöver i utrustningsväg. En BMW 116d 3-dörrars med motsvarande utrustning kostar 293000. Dock utan automatlåda som inte finns tillgängligt till den modellen. Om man jämför Skoda Superb med BMW 1-serie så tror jag de flesta håller med om att Skodan är bättre ur de flesta vardagsaspekter. Visst BMW:n har ett mer avancerat chassi och bakhjulsdrift , men det är också det enda jag kan se att den är bättre på.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är väl inget snack om saken, behöver du utrymmet så köp Skodan.

//Stefan

Mina bilar:Länk
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Tycker du ska åka och provköra peugeot 508 gt (2,2l hdi aut), otroligt mycket bil för pengarna, och det är inte mkt som behöver kryssas i från tillvalslistan!
"Tycker du ska provköra peugeot 508".

Är lite tveksam till kvaliteten på franska bilar. Men den kanska har blivit bättre på senare år.
Dessutom är jag helsåld på VWs DSG låda så därför tittar jag i huvudsak på bilar från denna koncern. Hyrde en VW touran med 105 hästars diesel i europa i juli. Trodde den skulle vara hur slö som helst, med den gick som en liten raket tack vare DSG7 lådan. Kändes piggare än min 143 hästars 118d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nya 508an ser riktigt fin ut. Får de ordning på kvaliteten och servicekostnaderna så är den antagligen mkt prisvärd.

-------
//Lövet
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Undrar varför alla är så skeptiska till fransk kvalité....

Har en Peugeot 406 -02 som har haft färre fel under sin livstid än vad mina 4 BMW haft, alla kategorier.

Har bara varit köra och service. Nån lampa har pajat men det är oxå allt.

Den håller ihop, rostar inte, är inte sliten inne på något sätt, alla finesser fungerar fortfarande.

Man skulle kunna säga att man kunde begära mer av en BMW sett till priset.

Service kostnaderna har till min bil inte varit höga eller högre än BMW men det kanske blev annorlunda med 407:an, vad vet jag.

Så även om franska bilar från 70 80 talet inte var så mycket att hurra för så vill jag ändå mena att nya franska bilar är bra! :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.