|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hur är det med bränsleförbrukningen? Morsan tänkte byta ut sin Octavia 1,6 mpi mot en likadan fast TSI160 DSG7 men är orolig att förbrukningen ska skena iväg. Nu är ju inte octavia och superb gämförbara i storlek, men det blir ju iaf inte högre förbrukning i octavian ;) // Erik |
|
| Jag har precis fått en punktering lagad och däckverkstaden tyckte jag skulle ha 2,7 runt om istället för 2,2 som Skoda rekommenderar. Med det "nya" däcktrycket så drar bilen cirka 0,8 om det inte är bilkö och 0,95 om det är kö, när jag kör till jobbet. Min väg till jobbet är mestadels 50 väg blandat med lite 70 väg, samt en del kökörning beroende på tidpunkt. Min förra 118d drog 0,71 enligt färddatorn vid kö och 0,56 utan kö. Så jag tycker inte Skodan är så farligt törstig. Då hade jag förstås inte 2,7 i däcken på bmw:n... | |
| För er som är tveksamma till Skoda Superb på grund av att den är bullrig så kan jag bara säga att det nog beror mer på däcken än bilen. Har precis bytt till nyinköpta vinterdäck (Continental viking contact 5 205/55-16) och bilen går märkbart tystare än vad den gör på originalsommardäcken (Pirelli cinturato P7 225/45-17). | |
Verdi |
"Tyvärr" så är vinterdäck mjukare och går i regel tystare än sommar-dito. På min E91 så är dubbdäcken mycket tystare än sommardäcken. Fattar inte vad folk som klagar på att vinterdäck låter mer dillar om. Dvs, det är inte så konstigt att din Superb är tystare med vinterdäcken. |
|
Har kört en rätt så välutrustad Superb en del i tjänsten och stolarna och ratten förstör hela bilens intryck. Stolarna är något av det mest obekväma jag suttit i, för kort sittdyna och stenhårda som parkbänkar. Jag lyckades inte få till en bra sittställning trots elstol, uppblåsbara kuddar. Det känns obekvämt till den grad att man kör bilen med visst obehag. Styrningen är hemsk och känns som att den sitter fäst i en gummisnodd. Möjligt att det beror på parkeringshjälpen dock. Dessutom är ratten hemskt ful. På den bra sidan kan nämnas ok materialval i paneler/knappar för att vara en Skoda. |
|
| Håller med Zed82 om styrningen. Ingen känsla alls där och i mitt tycke den största bristen med bilen (jag körde 3,6:an). | |
|
"Stolarna är något av det mest obekväma jag suttit i, för kort sittdyna och stenhårda som parkbänkar. Jag lyckades inte få till en bra sittställning trots elstol, uppblåsbara kuddar. Det känns obekvämt till den grad att man kör bilen med visst obehag." Kan hålla med till viss del om stolarna. Det kan vara ganska trixigt att hitta en bra körställning. Nu har jag dock fått till förarstolen precis som jag vill ha den och nu sitter jag kanonbra. Den korta sittdynan avhjälps för min del genom att höja framkanten på stolen. Dock har stolarna fått mycket bra betyg i de tester jag har läst av Superben. Det här med stolar är dock väldigt individuellt. Gillade till exempel inte alls stolarna i E60. Var i och för sig standardstolarna. Fick ont i kroppen av dem. "Styrningen är hemsk och känns som att den sitter fäst i en gummisnodd. Möjligt att det beror på parkeringshjälpen dock. Dessutom är ratten hemskt ful." Är den så hemsk? Jag tycker den är lättgående och ganska snabbstyrd. Har inte så mycket mer krav på en styrning. Vet att man som bilentusiast bör gilla en "köttig" styrkänsla med mycket motstånd. Men efter att ha "köttat" runt en E60 utan servotronic i parkeringshus så är jag ganska förtjust i den lätta men kanske något känslolösa styrningen i Superben. |
|
|
Jag åker 335i privat och är "rätt kräsen" på känslan i stolarna. Funderar på en Superb som firmabil men tycker att stolarna är fruktansvärda. För korta och könslösa utan något stöd alls. Sitter dock bättre i skinnstolarna trots att det är exakt samma stomme! (Hjärnspöke?!?) Frågan: Går det att byta stolar från t ex Octavia RS, Audi A4-6 eller likn? Jag vet, fel forum men man måste ju ändå få ställa frågan! |
|
| Man fattar att det är kris när folk börjar prata Skoda. Bullrig och pappig. livet är för kort för sådant. | |
|
Skoda går bort för mig personligen men bilen säljer och andrahandsvärdet är rätt okej. Har dock inte testat 3,6l spisen med det sägs att den ska vara rätt trevlig. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Salesman, extremt tråkigt med sådan attityd. Skoda har prisvärda modeller som ger mycket för pengarna, det är ett faktum. Att det sen kan skilja en del i kvalitetskänsla och känsla i största allmänhet mot en BMW eller annan premiumbil är väl inte så konstigt när det gärna skiljer ett sexsiffrigt belopp i pris. /Masten |
|
| Masten: Det är ingen attityd, det är ett faktum. | |
|
Nej. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Salesman Det kanske trots allt finns folk som tjänar mindre än 400 000kr per år och som inte har har råd med en ny bmw 3 eller 5 serie? Nog för att bmw har en jävligt skön och påkostad känsla i det mesta, men att säga att folk köper Skoda för att det är en ekonomisk kris är ju bara dumheter. Nog för att jag hänger här och har så gjort i många år... jag har en 12 år gammal volvo. Jag har haft 7 olika volvo och 2 olika Audi. Jag är varken dum i huvudet, lider av den ekonomiska krisen eller är pank. Jag tjänar en ganska bra bit över 300 000kr per år. Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en begagnad bil som är 3 år gammal för 250 000kr (320dA) istället för en alldeles ny, välutrustad bil för i stort sett samma pris (octavia tdi 140 dsg). Håller med Masten, det du säger är inget faktum, det är en kass och arrogant attityd. Folk får jättegärna köpa svindyra bilar, jag är glad för deras skull. Men låt de som INTE vill göra det göra det. De är lika bra människor för den skull. // Erik |
|
Verdi |
Salesman, Du har fel och har en lite trist attityd. Skoda har ryckt upp sig betydligt sen de kom med i VAG-koncernen. Nu har jag inte åkt med en Superb men väl med min svågers nya Octavia. Visst, plastig och trist, men väl ihopskruvad och lika bra mekaniskt (motor, växellåda osv) som motsvarande Audi. Heinz_Keller, Om man kollar på lyxfällan så förstår man att det inte är bara såna med hög lön som kör dyra bilar. :) Och vice versa. ps. Däremot köper jag hellre en 3 år gammal bil för 250' än en helt ny för samma peng, eftersom jag får en bättre bil vars värdeminskning har planat ut något. |
|
Erik.: Jag tycker att du tar i lite väl mycket i ditt svar, läser du verkligen in allt det där i mitt inlägg? Menar du verkligen att jag anser att dom som inte köper BMW är dåliga människor? Helt fel i så fall. Verdi: Ja, skoda har "ryckt upp sig betydligt" sedan 105L. Men en bit kvar är det fortfarande IMO. Fast en bra bil i ett "Råd & Rön/Vi bilägare" perspektiv är det helt klart. Mainstream och prisvärd. Lite som Toyota i känslan. Bra bil men ack så trist. Jag delar f.ö. åsikten i ditt ps. till fullo. Hjärtat styr. Fast det kanske är så att Skodan är "spot-on" idag med sin kundkrets? Skodaköparen i gemen lägger inte tyngdpunkt på samma saker som ex vis BMW köparen. Produkten,Varumärkena och förväntningarna är fyllda med olika innehåll helt enkelt. Snart-i-Lyxfällan-Salesman |
|
|
För min del handlar det om att jag behövde en större bil och jag har inte obegränsat med pengar att lägga på bilen. Dessutom tycker jag det är viktigt med en hyfsat pigg motor. Tittade till en början på Mercedes C-klass kombi. Men för de pengar jag till slut la på min Skoda så skulle jag få en basutrustad C 180 CGI kombi utan vare sig parkeringshjälp eller xenonljus. Dessutom är C-klassen inte så jättemycket större än en 1-serie inuti. Och efter att ha provkört Skodan så var C-klassen inte så intressant längre. |
|
| Mycket bil för pengarna och ett köp med huvudet, men varför ska man alltid vara så rationell... | |
|
"varför ska man alltid vara så rationell... " Har man begränsat med pengar och ett lite dyrare boende så kan man ju inte lägga hur mycket pengar som helst på bilen. Min nuvarande situation gör dessutom att jag behöver en större bil. Så då får man nog vara rationell tyvärr. |
|
| bmw newbie: Det var inte meningen att hoppa på dig. Du gör dina val jag gör mina, rationella som orationella. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.