AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.461

Provkört Skoda Superb

Sida 2 av 4
Jag har haft tre olika Peugeot (605, 406, 206) och jag upplever den franska kvalitén ungefär som ett lotteri.
Min 406 -01 var en riktig strulpelle, både elektriskt och mekaniskt. Min nuvarande 206 -02 är å andra sidan en av de bästa bilar jag haft.

Men jag håller med dig Fransosen, franska bilar är det många som älskar att hata. Jag ratade själv franska bilar tills jag en dag såg ljuset. Det gäller bara att välja rätt ljusstråle. ;-)

mvh/ Anders
Nu har jag tagit steget och blivit Skodaägare. Har köpt mig en lätt begagnad Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG. Överger alltså BMW ett tag, men kanske återvänder till märket i framtiden om jag hittar någon bil som tilltalar mig.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är dina spontana reflektioner av att leva med Skodan då? Bra och dåligt?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Grattis till din nya bil! Hoppas du blir nöjd.
"Vad är dina spontana reflektioner av att leva med Skodan då? Bra och dåligt?"

Nu har jag bara kört den i 2 dagar, så det är svårt att ge några djupare reflektioner. Jag är dock mycket glad att jag lämnade mina fördomar åt sidan och provkörde en Skoda Superb i juli. Bilen jag köpte kostade 30000 mindre än vad jag gav för min BMW 2008. Nu är visserligen denna bil begagnad och BMW köptes ny. Men för 30000 mindre får jag en bil som är bättre på i stort sett allt. Visst bullrar det en del från däcken på motorvägen, men å andra sidan så var det mycket mer vindbrus och motorljud i BMW:n. Det som kräver lite tillvänjning är väl DSG-lådan. Vid start från stillastående så är det en liten fördröjning mellan att man släpper bromsen och att lådan börjar slira på kopplingen. Sedan blir inte krypkörning lika mjuk som i en traditionell automat med momentomvandlare. Man känner och hör att lådan ligger och slirar på kopplingen i låg fart. När man väl är uppe i fart så är den dock kanon. Den växlar helt omärkligt. Mina föräldrar har en MB E 350 med 7-G tronic lådan och jag tycker ärligt talat att DSG-7 växlar bättre uppe i fart.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Håller med, DSG:n är riktigt nice!

Du hittar mina funderingar runt Superben i denna tråden:
Länk
Det här bilköpet har också lärt mig att aldrig mer välja bort en bil bara för att någon motortidning säger att den är dålig. T.ex skrev AMS om Superben att styrresponsen är undermålig. Det kanske den är när man är ute och pressar bilen stenhårt på kurviga landsvägar. Men för mina behov så tycker jag att styrresponsen är alldeles tillräcklig. Vidare så klagar alla på att Superben att den har irriterande högt däcksbuller. Prövade nya VW jetta för några veckor sedan och jag kan säga att den var betydligt däcksbullrigare än en Superb.
Verdi
Grattis till bilen! Kan själv absolut tänka mig en Skoda så småningom. Fina bilar som fått bra draghjälp av VW-koncernen med ny teknik (motorer, låda osv). Enligt mig ett betydligt bättre val än t ex Volvo.
"Grattis till bilen! Kan själv absolut tänka mig en Skoda så småningom. Fina bilar som fått bra draghjälp av VW-koncernen med ny teknik (motorer, låda osv). Enligt mig ett betydligt bättre val än t ex Volvo."

Tackar! Jo det bär mig emot att göra som "alla andra" och köpa en V70. Läste en blogg om familjebilar på nätet där författaren tyckte att den som väljer en V70 inte gjort ett aktivt val av bil. Sen har ju volvo problem med torque steer. Prövade en S60 förra året och den drog åt höger om man gasade hårt på låga växlar. I Skodan och övriga VW-bilar verkar man ha "byggt bort" detta problem. Har inte lyckats upptäcka någon märkbar torque steer i min nya bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken generation S60 är det du pratar om - den som konstruerade 2001 eller den som kom 2011? För Torque steer är inget stort problem på nyare Volvo. Själv har jag aldrig känt det i min men det kan kanske förklaras av automatlåda och mjuk kraftutveckling. Kör man en äldre S60 med pjäxan i pannrummet så kanske det sliter en del.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För att få torque steer bör man ju ha en del torque också...inte alla Skoda som har det :P
"För att få torque steer bör man ju ha en del torque också...inte alla Skoda som har det :P "

350Nm i dieseln som jag testade borde nog räcka till för att testa torque steer!
"Vilken generation S60 är det du pratar om - den som konstruerade 2001 eller den som kom 2011? "

Det var den nya S60:n. En D3 manuell. Den har ju visserligen 400 Nm så det kanske kan vara den förlåtet om framhjulen inte klarar av allt vridmoment. Den drog hur som helst åt höger om man gasade hyfsat hårt på 2:an.
"För Torque steer är inget stort problem på nyare Volvo. Själv har jag aldrig känt det i min men det kan kanske förklaras av automatlåda och mjuk kraftutveckling."

Åtminstone verkar Autocar tycka att det är ett problem Länk

"At least the distinctive five-pot engine is reasonably smooth; it has plenty of punch and feels cultured. But the chassis is prone to a surprising amount of torque steer and a touch of front-end lift under hard acceleration."
Jag kör en ny Volvo automat med 420 nm. Upplever ingen uppenbar torquesteer alls faktiskt.

Länk
Det är dock högst troligt att vridmomentet begränsas på lägre växlar för att maskera detta. 420nm är trotts allt ungefär samma vridmoment som en bensin V8.

Länk
Tidigare i tråden så skrev att jag man inte kan jämföra Skoda Superb med Mercedes E-klass och BMW 5-serie. När det gäller E-klass så tycker jag fortfarande det stämmer men jag tror inte jag skulle välja en E60 BMW 5-serie framför en Skoda Superb. I alla fall inte mindre än 530i. Mina föräldrar hade förut en E60 523i och det är inte mycket jag tycker den bilen var bättre på tyvärr. Det är väl vägegenskaper och ljudnivå som E60:n var bättre på. Jämfört med Skodan så var styrningen tung och vevig, bilen var tokspårig på motorväg, hade vändcirkel som en finlandsbåt och dessutom var motorn rätt slö under 3500 varv. Dessutom är E60 den enda bil jag fått ont i kroppen av att köra. Lyckades inte hitta någon vettig körställning. Detta är dock inviduellt förstås. Retar säkert upp många nöjda E60 ägare med detta, men det är ingen bil för mig tyvärr.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Själv skulle jag aldrig välja en skoda superb, säkert en bra bil på alla sätt, kan inte sätta fingret på det men känner inga som helst vibbar för denna bil...Min förra E61 gillade jag dock från dag 1 (trots att den inte var felfri) och kan ibland t.o.m. känna att saknar den när jag rattar F10.an....
"jälv skulle jag aldrig välja en skoda superb, säkert en bra bil på alla sätt, kan inte sätta fingret på det men känner inga som helst vibbar för denna bil...Min förra E61 gillade jag dock från dag 1"

Smaken är olika helt enkelt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu var den ju någon vecka eller två sen detta diskuterades men...

Torque steer är väl en funktion av "för högt" vridmoment på olika långa drivaxlar.

Alltså är detta moment efter växellådan, om motorn är först och hjulen sist i kraftkedjan, och då handlar det inte bara om vilket vridmoment motorn producerar, utan mer om motorns effekt. Eftersom växellådans uppgift är att omvandla momentet, så är det ju effekten som sätter begränsningen för hur högt moment som drivaxlarna ska överföra.

En bil med hög effekt och lågt motormoment kan ändå få högt moment på hjulen och då ska ju den effekten överföras via drivaxlarna.

Motorns maximala vridmoment blir då inte det avgörande, som de flesta verkar fokusera på. Eller tänker jag fel?

Är du redan användare? Logga in i menyn.