AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.268

Åsikter MB E 240 AMG

Sida 2 av 3
Den motorn i E240 är väl inget vidare snål och ganska kraftlös. Bilen är för dig som (tror dig) vill(/vilja) synas. Satsa på en E250CDI av nyare årsmodell.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Usch ja. Lätt att vara efterklok, men hur man kunde para ihop ett av de anrikaste bilmärken som finns med ett skitmärke som Chrysler är obegripligt. Ett klockrent fiasko och bilar sprungna ur dessa "dark years" bör man vara försiktig med. En 211 bör vara så sen som möjligt men inte ens då gå man säker.
Numera är man emellertid absolut tillbaka på banan.

Precis, Grodan - det är ju inte utan anledning mängder med taxichaffisar valt denna miljö som arbetsplats :)! Dessutom med lite xtraknorr i Eleganceversion.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
En summering av det hela så här långt så har jag inte blivit imponerad av bilen/karossen med allas åsikter så här långt så man kanske bör tänka om det där när det gäller bil modell.

Jag har inte provkört ngt w211 än men gamla karossen har jag kört ett antal ggr och det kändes som en segelbåt rent ut sagt.

Har ngn bra erfarenhet när det gäller körupplevelsen av W211?

BMW M-POWER
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Förutom R170 har jag även haft en W210 och den W210:an var otroligt understyrd. Kändes som att åka färja. Frågan är om W211 är bättre?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har kört E320 från 04, den hade amg sportpaket a avantgarde.Riktitg snygg bil men det jag saknade var känslan på gas och broms samt styrning.

Väldigt dålig känsla på styrningen ingen direktkontakt som med bmw.
Samt gas och broms lite svårt att ha finkänsla på den men kanske är en vanesak dock körde jag den många ggr.

kanonsnygg och verkligen komfortabel men inte direkt körglad.
Nu ska jag vara lite motvikt till alla förståsigpåare. :)

W211 är visserligen inte lika driftsäker som en W123 men är å andra sidan späckad med funktioner som var rena science fiction på 80 och 90-talet när Mercedes grundmurade sitt kvalitetsrykte.

Tidiga W211 (upp till facelift 2007) hade visserligen det elektroniska bromssystemet SBC som i vissa fall kunde fallera och där Mercedes var (och är) väldigt generösa med goodwill. De bilarna som SBC har fallerat på har oftast servats annanstans än på MB-verkstad. SBC-enheten kräver en uppdatering via STAR vid varje servicetillfälle för att säkerställa driftsäkerheten. MB byter ut enheter rutinmässigt efter ett antal inbromsningar, utan ngn kostnad för kunden. Jag har ingen oro för SBC i och med att min bil är fullservad på MB.

Vad gäller rost har 211:an klarat sig fint i och med att huv, framskärmar, baklucka är i aluminium. Titta efter ytrost vid bakskärmsinvikningen i hjulhuset. Där har jag sett bubblor på några bilar. Rostskyddet har varit samma på W211 genom hela produktionen enligt flera Mercedesplåtslagare jag talat med.

Vad gäller E240:n du länkar till så tycker jag att den är för dyr. Den saknar väsentlig utrustning såsom Comand och Avantgardepaket. E240 motorn är trist och törstig. Satsa hellre på en E320 eller varför inte en 500?

Körupplevelsemässigt kan jag bara relatera till min 500 och där har jag ett leende på läpparna varje gång jag sätter mig och drar igång V8:an. Med avantgarde får du hårdare chassiesättning men det blir ju ingen BMW med M-paket så klart. Det är komfortinriktat hela vägen.

Kolla så att boken är fullstämplad hos MB och köp med så stor motor som möjligt. En stor diesel eller bensinare är biljetten till tillfredsställelse. Dessa bilar kan gå mååånga mil om de bara får service.
GI
2.196
GINO
Grodan:

Enda sättet att ta reda på det är väl provköra en, så jag tänkte faktiskt ägna helgen åt det om det inte dyker upp en BMW i sista stund :)

captainoats:

Vet ej hur länge du har kört BMW men jag har kört BMW i ca 10 år nu och när man väl vänjer sig så känns allt annat konstigt :)

Zed82:

Väldigt positivt inlägg vilket ger lite hopp igen :)
Jag tar till mig det du har skrivit och vill gärna ha oxå en så stor motor som möjligt helst en E55:a men dem känns lite väl för dyra i dagsläget när man har många hål att täppa till så här innan semestern.

Men ev en fräsch E55:a av gamla karossen skulle jag kunna tänka mig men den bilen kan man bara köra på sommaren väl pga rosten :)

BMW M-POWER
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Gino: Bra, ta den på en landsvägskörning. Det är då du märker hur den tar kurvor i högre hastigheter.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
GINO: Nu när du gett upp E39, har du har inte funderat på E60?
Just det, en sak till, kolla så att kylaren är utbytt till en Behr istället för Valeo. Valeokylarna hade en otrevlig egenskap att läcka glykol in i automatlådan med hemska reparationsräkningar som följd. Symptomen är att bilen durrar vid lätt gaspåslag.

Hur du gör framgår av följande post som jag tog från MBWorld:

“Some people (mistakenly) believe that raising the rubber flap on top of the radiator reveals a BEHR sticker. This is the A-C coil and IS NOT your problem.

If you face the car and peer inside the engine bay , look at the bottom of the RADIATOR (as opposed to the condensor coil ). If the radiator COOLING FINS are crimped to the tank with a dental style crimp you have the good (desireable) one.

If the crimp is "wavy" that is an indication of the Valeo unit that tends to fail.”

Om du ska köpa en bil med Airmatic (luftfjädring), se då till att Airmaticen fungerar som den ska och inte sjunker ihop. Helst ska Airmaticen bak vara bytt för den går inte att köpa på eftermarknaden. Framdämpare går att köpa renoverade från USA för cirka 3 lappar om du samtidigt skickar din egen tillbaka till företaget. Airmatic är standard på E500 och E55. Underbart system med tre hårdhetslägen.

En W210 hade jag inte ens funderat på pga rost. Där kan även sommarkörda ex. bli rostiga.
GI
2.196
GINO
Lus:

Jag är lite osäker på kvalitetskänslan i tidiga E60 då det är dem som gäller för min budget nu.

Sen är försäkringskostnaderna som ställer till det lite oxå, hade jag hittat den där välvårdade 525:an eller 530´n jag sökte skulle jag halvförsäkra den och det skulle gå på ca 8000:-

E60 vågar jag knappt ta reda på vad den skulle kosta att försäkra.
Hur går det för dig med försäljningen av 545:an?

BMW M-POWER
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dessutom E60 är snygga endast med M-pkt och de är mycket dyrare. Då är Mercan snyggare.
GI
2.196
GINO
Zed82:

Tack, det skall jag memorera men först skall jag provköra en tänkte jag o se vad bilen går för.

BLir kanske inte så lätt att smälta in MB efter 10 år med BMW men försöka går ju alltid. :)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Grodan:

Helt rätt, en E60 utan M-paket är i mitt tycke oxå katastrofalt utseendemässigt tyvärr.

BMW M-POWER
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
GINO: inte börjat än, har totallångest :)
GI
2.196
GINO
Lus:

Haha det är som vanligt då, svårt att skiljas från sin kära BMW då.
Hade du ngt nytt på G eller?

BMW M-POWER
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Mja, köpte en sjusitsig SUV på frugans inrådan. Har inte kört E60 öht sista året, så det är väl lite slöseri att ha den kvar antar jag. Är du nyfiken på försäkringskostnad kan jag PM'a mitt regnummer om du vill.
GI
2.196
GINO
Visst, gör det så kan jag kolla o återkomma troligtvis med ett 5 siffrigt belopp :)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Lus:

Ringde o kollade upp det och det billigaste jag hittade var 21 518:-
(Folksam ville ha närmare 42 000:- )

Helt sjukt....

BMW M-POWER
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha, rimligt :) Bilens värde på tre årspremier :D
Dags att bli bonnjävel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.