AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.267

Åsikter MB E 240 AMG

Sida 1 av 3
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vad tycker panelen om denna bil?
Tar gärna emot er synpunkter då jag ev. tänkte kolla upp denna bil.

Länk

BMW M-POWER
Väldigt fin bil men 2,4 liters motorn är ganska törstig har jag för mig, om man jämför med vilken prestanda man får.
GI
2.196
GINO
Det är väl 2,6l motor i E240?

BMW M-POWER
Förlåt, jag förväxlade med den äldre W210 E240 som har 2,4 liters motor.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Fin bil, har själv ägt några Mercedes. Nackdelen är servicekostnaderna, de är mycket högre än BMW. Med de pengarna hade jag istället satsat på en nyare BMW.
GI
2.196
GINO
crli9194:

Lätt att ta fel när modellen heter E240 :)

Grodan:

Har kollat på så många bmw´n så man orkar inte längre lägga ner en massa energi längre....

Har skrivit det tidigare men kan skriva det igen, vad folk misshandlar bilar rent ut sagt.

Har kollat på allt från lågmilade E39 till långmilare men likförbannat är dem vanvårdade.

Ägarna till dessa bilar har vart allt från 25 år till 67 år...Tillslut tröttnar man.

Vill ge MB en chans också men det där med servicekostnader lät inte så bra men jag har ändå inga planer på att lämna in den på MB när bilen behöver gå in på underhåll.

Hittar jag en fin E55 AMG kan jag tänka mig att inhandla en sådan oxå.
Vem vet, kanske MB ägarna uppskattar sina bilar mer än oss BMW ägare ...

BMW M-POWER
GINO: Visst borde modellen egentligen heta E260? ;)

Just i detta fallet att använda "sälja fruns bil" som säljargument får mig att bli extra uppmärksam. Har mycket svårt att tro att frun skulle vara mer rädd om bilen än vad mannen i detta fallet skulle vara. Nu generaliserar jag så klart men med tanke på hur min mamma kör bil så.... :) Men den ser väldigt fin ut på bilderna och jag sneglar själv på en W211.

Det verkar finnas en del fina E55 på blocket men de har väldigt högt andrahandsvärde, även om prutmån nog är ganska stor. Vad jag har hört så är drivlina/motor väldigt hållbart på E55 kontra M-bilarna så det borde vara en fördel.

Har du koll på hur rosten är på W211? Förra generationen var ju fullständigt miserabel med rost.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har något svagt minne att w211 tillverkade november 2003 och framåt skulle fått förstärkt rostskydd av något slag. Kan vara värt att kolla upp i vart fall. men vågar inte alls svära på att det stämmer.

Har också för mig att w211 i början hade någon form av elektronisk bromssytem som s-klass, men att det byttes till konventionellt runt 2005-2006 eller nåt sånt.... Är lika osäker på det dock. Det är år av plöjande av diverse biltidningar som sätter sina spår i form av tvivelaktigt minne avseende vissa märken/modeller. Kan lätt blanda ihop med andra modeller emellanåt...

Mvh Martin
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Verkar helseriös så här långt, men lite väl tidig modell kanske. Rost- och elektronikproblem kan typiskt inte uteslutas. Kunglig transport annars, men ganska törstig.
GI
2.196
GINO
crli9194:

Om man skall tänka rent logiskt borde den heta E260, men varför skall man göra det så lätt när man kan krångla? :)
Angående rosten har jag läst att den är mkt bättre på W211 och har kollat på MB ut på parkeringar bla och dem ser ut att ha klarat sig bra.

Vart i annonstexten ser du att det står om frugan? Är jag blind eller? :)

Kahn-d:

Ja, all negativ publicering sätter sina spår :)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Dr Bilfåne:

Hur törstig då? :)
För mig är 1l/milen inga problem så länge bilen går som den skall och man njuter av bilen vid varje färd....

BMW M-POWER
GINO: Första raden i annonsen "Min fru säljer sin fina Mercedes som är..."

Länk
GI
2.196
GINO
WTF? 2 oilka annonser?
Kolla på min länk, han har 2 annonser på samma bil då med olika priser??

BMW M-POWER
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
GINO - för all del, visst handlar det om hur man prioriterar. Jag bara menar att den är lite trött i förhållande till förbrukningen. Närmare 1,2 blandad är nog rimligt att anta. Att den är snål och drar 1 l/mil stadskörning som han skriver är nonsens. 262 g CO2 talar för sig självt. Men nu ska jag inte vara så'n - visst funkar den förträffligt som glidare :).
GI
2.196
GINO
Dr Bilfåne:

Ja, det är nog som du skriver.
Dåligt av MB att inte kräma ur mer än 176 hk från en sådan maskin som dessutom drar lite bränsle.

BMW M-POWER
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Gino:

För de pengarna hade jag lätt köpt en E90 istället som är nyare, moderna och inte så gubbig heller. :)

Länk

Länk
GI
2.196
GINO
Grodan:

E90 är tyvärr lite för litet för mig,vill byta upp mig mot ngt större.

BMW M-POWER
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Och atmosfären i en W211 som denna är ju liksom lite i en annan liga jämfört med E90.
W211 före facelift skulle jag undvika. Det är en snygg modell men så belastad med allehanda fel.

Mycket elektriska fel och bromsarna med sin elhydraulik pajar förr eller senare och det är kostsamt att åtgärda. Undvik tidiga modeller med M272(V6) och M273(V8)
motor Länk På fyrcylindriga 200K kan topparna spricka har jag hört ryktesvis men inget som jag kan verifiera.

Mercedes är tyvärr inte den kvalitetsbil den en gång var.
GI
2.196
GINO
Ja det var magnyttigt info du bidrog med henke, det tackar vi för.
Synd att det skall behöva vara så men men...
Finns det ngt som heter kvalitetsbil nuförtiden? :)

Det som är positivt är att MB har mkt lägre försäkringspremier jämföört med BMW för min del iaf...

BMW M-POWER
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dr Bilfåne:

Mercedesens atmosfär kan jämföras med en Taxi. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.