AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.176

läckande bensintank E38 :(

Sida 1 av 2
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Hei :)
Jag hade i dag min BMW 728Ia - 98 på bilprovningen, allt gick fint och inga fel, tills vi kom bak under och det va bensin under tanken. Jag har läst att det är vanligt med rost osv. Samma med Avluftningen som kan göra så den läcker.
MEN, Nu e läckaget längst bak, på vänster sida om tanken "motsatt av pump/slangar/ kopplingar" osv vad jag vet. Men e lite svårt att se exakt vart det kommer. En snabb koll visar att det ser ut som jag måste ta bort hela avgas systemet och Kardanaxeln mellan slutväxel och växellåda.

Men e det nådon som vet hur mycket jag kan få ned tanken utan att demontera allt det ? Så det kanske går att kolla ?

Och sist, jag har kollat alla ställen jag kan komma på, men ingen som har en tank jag kan byta till. Utom bmw, dom skulle ringa mig ang pris....

Någon som vet någon som har en liggandes ? Eller vet vart jag kan få tag på ny / "fint begagnat" Antar att det e rost som orsakat att den läcker :/

ALLA svar är välkommna!!

Mvh Larssa

Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
PS: Hittade en tråd til här med samma modell o läckande bensintank. stog man måste bort med kardanen och avgas, så då vet jag det :)

MEN, Någon som vet vart jag kan få tag i en ny och til vliket pris, eller någon som vet om en begagnad ?

Och hur långt ned kan jag sänka tanken utan att ta bort kardanan ?? Så jag kan se om felet e lagningsbart eller inte ifall jag kan komma åt det. :)

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
En ny tank hos BMW kostar ca 10000kr och eftersom den går sönder för alla är det nästan hopplöst att hitta en fräsch beggad i Sverige. Dessutom är det en speciell för just 728, så det går inte köpa en beggad från någon annan sorts e38 ifall man skulle råka hitta en sådan.

Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
ok takk för svar.
satan va dyrt :O :(

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns det inget på eBay.de?

Mvh
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Hari nte kollat, men jag ska kolla det :) Takk för tips:)

go
141
gotis
730-94 E38
Vad kostar de på bmw i tyskland? ETK visar 605euro, men vad gäller?.
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Kollade ebay, dom hade bara til 740 och 750. Vad jag vet passar dom inte 728 :(

GOTIS: menar du med etk ??

go
141
gotis
730-94 E38
Länk
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
GOTIS: Tack som fan :D Tror jag ska ringa bmw i tyskland i morgon och kolla upp pris o frakt :)

Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Nu har jag vart i kontakt med BMW i Tyskland, men dom kan inte ta imot en order från utlandet. Jag berättade situationen, och att det e dubbelt så dyrt här, men han kunde inte hjälpa mig :( Han sa det kunde va smart att ringa / kontakta en annan affär "typ mekonomen" men jag kan inte hitta liknande affärer i tyskland..

SÅ mina vänner,. Någon som kan en sida i tyskland dom säljer delar internarionelt, eller en skrothandlare ? :D

Takk för alla svar :)

Mvh Larssa

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ta en minisemester i norra tyskland till närmaste tyska återförsäljare och hämta hem en ny tank :) Kihl eller nått sånt.
Kolla med dessa tex.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Tack så mycket, jag har skickat Mail och väntar på svar :)
Får se vad dom säger ;)

Mvh Larssa

go
141
gotis
730-94 E38
Fick du något pris då?
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
nja tänkte inte på att fråga det då dom ändå inte kunde hjälpa mig med det, har inte någon större möjlighet att åka ned til tyskland själv heller, tar 9 timmar bara til köbenhamn en väg :P haha så får se hur jag gör.

Men inväntar svar från ett annat företag som jag kontaktat.

Man läser mycket om läckande bensintank hos E38. Är samtliga modellerna drabbade eller är det just 728 an som är mest utsatt?
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
JAg tror det gäller allihopa, e ju samma konstruktion på dom, förutom några mindre detaljer. Men e nog vanligt hos E38 vad jag vet. Pratade med n kille här om dan som nyss bytte sin tank på en 740 så.. :)

Hej,
Jag har precis fått min tank bytt. Det blev lite panik för min del så jag beställde från Förenadebil i Malmö och den kosta 10.000kr Ett jävla pris men det går inte att köra med en läckande tank. Det är inget lätt arbete eftersom både kardan och grenrör måste av.

Jag valde mellan att köpa nått begagnat och inte vara säker att skiten var hel eller lägga 10k och vara säker på att den hel.
Hur mycket gav du för det själva bytet?
Jag gav 3300kr, men Förenadebil skulle ta minimum 5700kr + eventuella tilläggskostnader.

Undersök om det går att reparera tanken. Det kanske går att svetsa om inte rosten har ätit upp för mycket plåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.