AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.284

Byta länkarmsbussningar fram e36

Sida 1 av 2
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå igen grabbarna. Pappas Beemer har nu, mycket pga hjälpen här på AP, passerat bilprovningens nålsöga med nya bromsrör och styrändar. Pappa tänkte fira tilldragelsen med en hjulinställning och ev nya vinterdäck men den gubben gick visst inte.
"Omöjligt göra inställning, länkarmsbussningar fram glappa"
Hur göra? Måste hela armen bort? Går det att pressa ur de gamla med hjälp av ex skruvstäd? Har viss erfarenhet av att byta nållager på svingen till crosshojen, borde väl funka på rimligt samma sätt?

Mvh, Mattias

PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

Nyligen gjort detta... det e bara skruva bort den gamla hållaren med bussningen i... sitter med 2 bult per bussning... o sen rycka bort... mina typ ramlade bort... såga bort den gamla bussningens stålhölje och slå ur, och sedan pressa in den nya med hjälp av skruvstäd.. sätt bussningen rätt bara, finns en pil på den...

Länk

lätt som en plätt... det trixigaste är att få på den på länkarmen sen då hålet e tight :)

/Magnus
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ok! Har hittat utbytes länkarmar på Biltema för 650 spänn. Borde väl vara rätt bra om hela armen ändå måste bort? Då slipper man ju byta bussningarna? Vad kostade bara bussningarna när Du bytte?
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

Är det bussningarna i bakkant på länkarmen eller länkarmen som måste bytas?

Länkarmsbyte är nämligen inte riktigt lika enkelt...
Då krävs en hel del med tålamod och trixande samt råstyrka...
Och ett ganska välsorterat garage... Jag bytte endast ena länkarmen själv andra sidan lämnade jag bort... Gav upp :) men o andra sidan så gjorde jag bytet i ett kallgarage i typ januari... Kanske man skulle haft lite mer ork nu på sommaren...

Bussningarna kostar några hundralappar styck...

PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Är det på din 318 det skall bytas? Då kanske de inte e lika trångt iof men de kanske någon annan kan svara på den jag bytte på har 6:a o då krävdes ett litet motorlyft för att få in verktygen...
E3
1.828
E36
USA bilar
Har bytt såväl spindelleder som bussningar och länkarmar på 6or och har aldrig lyft motorn det minsta, varför skulle det behövas??

Ang nya länkarmar så är dessa oftast utan bakre bussningen
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Ok,
men hur får man annars loss den inre bulten på länkarmarna... Där får man ju inte ens in nån hylsa utan att motorfästet slår i... O spärrskaft på det utan att lätta på motorn?
Förklara gärna då jag säkerligen kommer stå inför detta jobb igen någon gång...
Pema: Bytte på min 328:a E46:a nyligen och använde en fast nyckel, för på vänster fram var det tajt med hylsa som du nämnde. Tog någon minut mer att lossa muttern, men det gick helt okej.

Gjorde även bytet med hjälp av domkraft på marken (ingen lyft).

Enda strul jag hade på hela resan vart ena spindel leden som knappt ville släppa. Satte in en kofot mellan som fick sitta som press. Slog med en (Orange slägga...Vad den nu är gjord av). Efter c:a 6 slag släppte den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Vänta, jag hinner inte med... ;) Det är bussningarna mot "ramen" som är glappa. Jag tänk te mig att det var enklast att byta hela länkarmen om man ändå måste bort med den för att byta de gamla. (Pressa in dem i skruvstäd el dylikt). Sitter de redan på länkarmen blir det väl ett arbetsmoment mindre?
Måste hela länkarmen bort????
Ska du bara byta bussningarna behöver du inte ta av länkarmen.

Då sitter det två stycken bultar som håller den hållaren upp i chassit med c:a 5 cm mellanrum mellan bultarna. Följer du länkarmen bak kan du inte missa dem.

Av är ofta inget problem, för du kan antingen borra itu gummit eller såga som någon annan skrev.
Därefter är det bara en mejsel för att slå sönder metall ringen som höll gummit.

Har du endast original bussningar går det att sätta ihop allt igen i skruvstöd och pressa i den nya bussningen i hållaren.
Har du Powerflex bussningar är det betydligt enklare att sätta i dem.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
När du sedan ska sätta på det på länkarmen igen som fortfarande sitter kvar på bilen, så lägg på lite såpa eller diskmedel, så glider bussningen på lättare på länkarmen.

För som någon skrev tidigare, så är hålet tajt på de nya bussningarna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hade helt fel konstruktion för ögonen, förstår nu helt och fullt vad ni menar. Det är den bakre, runda bussningen som glappar. Den går till och med att bryta fram och tillbaks med handkraft. Ny original för bägge sidor skulle gå på ca 250 spänn totalt. Misstänkt billigt för att vara BMW?
Ja det låter billigt. Undrar om du hört rätt. Mer troligt 250:-/ sida,styck.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Stämmer det så slå till innan de ångrar sig :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Bra tips, tackar!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
PEMA: Du ska använda Yes när du ska presssa på den nya bussningen på länkarmen. Då är även det lätt som en plätt :)
E3
1.828
E36
USA bilar
PEMA: Hylsa,led, lång förlängare och mutterdragare så är det inga problem alls att komma åt muttern på båda sidor
br
31
brandiz
320i coupé -94
tips när du monterar på bussningen på länkarmen om det inte riktigt vill sig är väll att vrida in den samtidigt som du trycker så brukar det bara glida in hur lätt som helst.
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
aha, idelampan tändes :) ni menar att man tar dessa två inre muttrar uppifrån så slipper man ha verktygen i motorummet så att säga... Nästa gång jag ger mig på detta kommer det säkert bara glida på! Tack för tipsen...
E3
1.828
E36
USA bilar
PEMA: Exakt så, behändigt att stå med mutterdragaren ovanför ventilkåpan
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Bytt e bytt!
Liten resumé för den intresserade...
-Borttagning: Bussningarna var så ruttna att de med handkraft gick att brytas sönder. Hade ingen avdragare så jag fick dela den kvarvarande gummiklädda hylsan med en vinkelslip.
Den nya bussningen gick fint att pressa in i skruvstädet efter att den gamla slagits ur.

-Montering: Smorde tapp och bussning med diskmedel, pressade på den halvvägs sedan dyker liten dotter upp i garaget. Äter middag med den lilla och återvänder. Bussningen sitter fast någe grönjävligt! Gick inte att rubba ur fläcken. Diskmedlet hade sannolikt torkat... Lyckas pressa på den med en sprialfjädersspännare som monteras i ett av hålen på länkarmen och spänner/vickar den så sakteliga på plats.
Sida nummer två liksom bara "pluppade" på av bara farten. Övning ger visst färdighet. ;)

-Observation: Konstaterar något besviken att glappet i de nya bussningarna är i princip lika stort. Det syns tydligt hur gummit rör sig då man bryter länkarmen i "vågrätt" plan. Bussningarna är monterade med markeringspil mot märkningen i bussningshuset. Ska det verkligen vara kännbart glapp i nya delar????

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.