|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Din bil kan bli förbjuden i en stor del av stan. Om förslaget på skärpta miljökrav går igenom tvingas 18 000 göteborgare att byta bil. Och det gäller inte bara gamla bilar – en del nya modeller klarar inte heller gränserna för koldioxidutsläpp. Koldioxidgränserna som föreslås: 2012: 250 g/km 2016: 210 g/km 2020: 180 g/km Euroklasser som föreslås (ju högre euroklass, desto bättre avgasrening): 2012: Krav på euroklass 2 eller högre 2016: Krav på euroklass 3 eller högre 2020: Krav på euroklass 4 eller högre Hela artikeln på gp.se: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
| Jag hade hellre tagit sådana här krav/regler istället för trängselskatter. | |
|
Varför inte? Låter som en mycket bra plan. Mexico City har ju infört sanktioner mot gamla bilar som bara får köras vissa dagar i veckan. Nyare bilar med låga utsläpp får köras fritt. Vill minnas att man har detta redan på tung trafik va? Går de på rena utsläpp så blir ju den stackare som sitter med sin Lexus GS450h lite snopen medan Honda Jazz ägare jublar. //Anders |
|
|
Varför gå efter koldioxid när inte det är giftigt? För inte tror de väl att växthuseffekten är lokal över Göteborgs innerstad... ------- //Lövet |
|
|
Går det här igenom så blir min M3a TOTALFÖRBJUDEN NÄSTA ÅR 2012, då den släpper ut 295 g co2/km. Inga undantag eller möjlighet till köp av ett "umweltplakette" skall finnas enligt förslaget. Bor inom området, så mina alternativ är att sälja bilen eller flytta, ett ganska kraftigt ingrepp i privatlivet. Skrev ett mail till trafiknämnens ordförande owe.nilsson@stadshuset.goteborg.se |
|
| Verkar vara ett "idiotförslag"... | |
| .. och von Braun Sports Cars Länk som just har flyttat in på Götaplatsen har tajmat denna flytt perfekt. De får väl köra ned bilarna till Korsvägen på trailer när man skall provköra! | |
|
ph_gbg: Korsvägen lär inte räcka. Det står att miljözonen inkluderar Mölndalsvägen och isf börjar förbudet 3-4 trafikljus bortanför Bilia Group Göteborg, vid kommungränsen mellan Mölndal och Göteborgs stad. Personligen tycker jag det är ett steg i rätt riktning med att öka kraven på de bilar som kör runt inne i centrum. Fast vill de verkligen förbättra miljön är det bättre att förbjuda all trafik inne i centrum på vardagarna. Då kommer utsläppen minska avsevärt. |
|
|
Har inte vanliga bussar betydligt större CO2utsläpp än så? Blir dom också förbjudna? För mig är det skillnad på om 5 personer jäser omkring i var sin 119gramsbil motför om jag skjutsar omkring dom i M5an (236/5=47 g/km/person). Men visst ja, det var ju politiker...det omöjligas konst... |
|
|
tycker (om dom nu ska göra nått sånt här) att man borde göra nått mot de faksterbo säger. att man inte som person får släppa ut si och så mycker ist för att bilen inte får de. då skulle man ju ändå kunna ta M5an (för den som har en sån) till stan med sin polare :) |
|
| CptnNemo: Det är inte genomförbart. Hur har du tänkt dig att det ska gå att beräkna utsläpp per person i en bil per automatik? Då måste någon typ av station känna av hur många personer som befinner sig i fordonet. Det låter krångligare än att enbart begränsa vilka fordon som får vistas inom miljözonen. | |
|
Men min Morris från -59 har rätt låga CO2 utsläpp eftersom den inte drar så mycket och CO2 utsläppen står i direkt propotion till förbrukningen. Lars |
|
|
Då får man väl passa på att göra gbg innan nästa år om förslaget går igenom, man är ju rökt redan från nästa år om det klubbas igenom...tror vår släpper ut 252 g co2/km om jag inte missminner mig.... Mvh Martin |
|
|
Vilket fullkomligt idiotiskt förslag. Ska bli väldigt kul att se hur opinionen vänder, den dag som det kommer fram att just Co2 kanske inte var så farligt ändå. Även om det mest idiotiska är den svenska befolkningen, som godtar allt skit som politikerna slänger på oss.. Tur att jag skall köpa mig en Cayenne Turbo - så att någon iaf går mot strömmen.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
Verdi |
Jag fattar inte vitsen. Är det för att tvinga folk att byta till snålare bil? |
|
"Inte genomförbart" att sätta gränsen per person? Dvs svårare att övervaka med automatik (läsa nummerplåten) = svårare att utforma reglerna så att DE GER NÅGOT dvs en förbättring av miljön. Alltså införs något värdelöst (enklare) istället och målet missas. DET är politik det. |
|
|
att sätta gränsen efter Euroklassningen är ju lite vettigt, då får man bort bilar som släpper ut andra saker än koldioxid och vatten. E39 är väl Euro4 (miljöklass 2005)? Om kravet börjar gälla 2020 ligger alltså förbudet 20år efter vad som går att köpa nytt (M54 Euro4/MK2005 kom väl 2001), det är ju inte helt orimligt. |
|
| Lika vansinnigt är det att införa skrotpremie på bilar som bara är tio år gamla. Om det då är t.ex. en E39a Euro 4 i gott skick är ju miljövinsten kraftigt negativ. Det är inte så stor skillnad Euro 4 vs Euro 5. Och skilnaden är ännu mindre i verkligheten än på papperet på grund av den verklighetsfrämmande EU-testcykeln som lurar oss att nya bilar är snålare än gamla, exempelvis pga att start-stopp tillåts under testet och en stor del av tiden står man still när testet utförs... | |
|
Det var bland det dummaste jag hört och sett. När ska det sjunka in i det allmänna vetandet att CO2 inte påverkar klimatet. Det är bara ett otroligt dumjönseri och vanvett att jaga CO2 utsläpp överallt. Ska dom inte passa på att förbjuda promenader i Gbg, människors utandningsluft består nästan bara av CO2. |
|
|
Håller med, det är en koldioxidhysteri utan dess like. Många har dock lärt sig att det är lönsamt och därför göder sig hysterin. De kan lika gärna också förbjuda, eller miljöbeskatta ;-) Husdjur centralt i städerna, bara utsläpp. Gym i centralt i städerna, ökade utsläpp. En människa andas ut ca 900g koldioxid per dygn. mvh/ Anders |
|
|
Förbjud stora städer! ha ha! Undrar var bor dom som bestämde detta? Förmodligen inte inne i stan... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.