|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Det är så att jag tror ventilkåpspackningen har gått.. och skulle behöva hjälp med att se om det är den eller inte för det var olja på 2 av stiften i olja brunnen så jag misstänker ingen gnista? det är en bmw 530 94 -v8.. jag har ingen möjligt att bogsera den.. men där jag bor ligger precis 10 meter från ok q8 och då kan man rulla ner den finns gör det själv garage med liftar osv... | |
| Olja i tändstiftsbrunnanrna beror på läckande ventilkåspackningar. Sitter en separat tätning runt varje brunn förutom den stora som följer ytterkanten. Olja är en bra isolator och ska i sig inte orsaka några tändningsproblem. Problem uppstår först när du skruvar ur ett stift så att oljan kan rinna ner i cylindern i så fall. | |
| Du har inte möjligt och komma förbi och kika? | |
| Jag överlåter det till någon som bor lite närmare. Har 23-24 mil till Sthlm. | |
| Jaha men då förstår jag :).. hoppas nån i närheten har lust att kika förbi.. betalar självklart för allting.. eller om nån har lust att rekommendera någon sjyst verkstad i stockholms trakten.. | |
| Har bytat ventilkåpspackning på en 530 V8 93a Och det är inga större problem. Men se först hur fort det kommer olja i tändstiftshålen efter att du rengjort. Är det inte så mycket på en vecka så gör det inte så mycket. Du rengör lätt med papper runt en lång skruvmejsel som du torkar upp med. | |
| Den verkstad i Stockholm som jag hör mest gott om är Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. Misständer motorn på någon/några cylindrar? | |
| Ja den går på 6 cylindrar men startar utan problem..och tomgången har sjunkigt en bit.. | |
| Ingen nära som kan komma och hjälpa mig? är inte så duktigt på sånt här.. | |
|
Hvis bilen starter er det ingen fara å kjøre en liten bit med defekt ventilkåpspackning. |
|
| Men den går ju på 6 cylindrar.. är det inte möjligt att nånting förstörs om jag kör? | |
|
Hade samma problem på min bil, bytte tändstift, sen gick den som en klocka. Prova det först, är billigast och det gör du själv på 10 min, Dra inte åt dem för hårt bara, när det tar stopp vrider du en kvarts varv till sen räcker det. Mvh andreas |
|
| Jag köpte 8 ngk tändstift som jag böt utan resultat.. på 2 av stiften jag tog ut var det massa olja.. det är därför jag misstänkte ventilkåpspackningen.. | |
| Den misständer inte på 2st pga trasig ventilkåpspackning. Har du rengjort stifthålen? | |
| Ja, var det olja i brunnarna när du skruvade ur stiften så rinner ju den rakt ner i cylindern och över stiftet. Trasig ventilkåpspackning gör ju inte att det läcker in olja i cylindrarna utan att det sölar ner motorns utsida. | |
| Då har jag ingen aning om vad som hänt.. synd att man inte valde fordons inriktning i gymnasiet... | |
| Prova byta plats på tändmodulerna, följer felet med så byter du plats på bara stiftröret den svarta med fjädern. Ser om felet följer den. Du kan ta ut den 3poliga kontakten till tändmodulen med motorn på tomgång för att se om det ändras och höra vilken det är. | |
| Antingen det som scorpower säger, eller så köper du en komplett tändspole för typ 1000 kr och sätter den på en cylinder i taget och startar om tills du märker att bilen går bättre. Då identifierar du om du har 1-2 trasiga tändspolar och byter dessa. | |
| Jag hade nämnligen fel på en tändstiftshållare, var nära att köpa en ny tändspole innan jag testade att bara flytta hållaren. | |
| Helt riktigt! Det går att se om det är sprickor i gummit på tändstiftshållaren, då måste de bytas. Tänkte bara att det var enklast felsökning med komplett spole och byta komplett spole på de två cylindrar som inte fungerar mvh andreas | |
| Det där med olja i brunnarna är tydligen lite lurigt. Oljan ska ju isolera, inte leda, precis som Anders säger. Dock hade jag misständningar på min E39 540, de försvann efter jag torkat ur brunnarna. Pratade också med min BMW-mek, som sa att de haft många, många, många BMW inne där oljan hade orsakat misständningar. Vad det beror på vet säkert någon annan bättre än mig, men jag skulle iaf börja med att rengöra brunnarna och byta packningarna. Är hyffsat lätt, räcker med att du kan bygga lego för att lösa det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.