|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
fast jag kom på att den passar här också? =D BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| V8:an har häftigare avgas/motorljud jämfört med V10 | |
|
okej det håller INTE jag med om. men de körde den säkert genom en tunnel på reklamen för att den låter så högt... är den utrustad med electronic sound generator förresten? =P BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| En M5E60 låter inte häftigt även om man kör den i tunnel. | |
|
den här låter ju inte alls häftigt: Länk visserligen inte orginalsystemet men ändå... BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Jag tycker v8an låter klart trevligare. T.o.m v6an i S4an låter bättre än v10an. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Nej den nya V8:an låter inte trevligt pga centralt placerad turbo. Det blir inget pulserande ljud som i en traditionell V8. Effektivt - Ja, välljudande - Nej. | |
| riktigt trevligt ljud men gillar ljudet i v10:an mer.. kommer nya m6:an ha samma motor?? | |
| Klart den låter häftigt :D | |
|
V10an i all ära. Går inte riktigt att jämföra med den. Framförallt inte med sportavgas, blir lite förvånad av de som kommenterar att de ogillar V10ans motorljud men smaken är som baken. Stefan: Jag har inte hört S4ans motor men jag är ganska tveksam att jag skulle hålla med dig. Helt klart värt att kolla upp :) Länk M5F10 blir en uppdaterad E39 i ljudet, synd att de inte kör vidare på V10an för dessa motorer är så härliga och ovanliga. Är väl snart bara Audi och Lambo man ser en sådan i. |
|
|
V10an är en "skum" konstruktion med en tändvinkel som alternerar mellan två värden. En V10 på tomgång låter "orent" på låga varv pga den varierande tändvinkeln. Annat är det på höga varv, då kommer motorn till sin rätt. En V8 som den i M5 E39 är av klassiskt snitt med två efterföljande tändningar i samma cylinderbank alternerande sida - sida för sedan att blåsa ut avgaserna i separata grenrör. Detta ger det karaktäristiska pulserande V8-ljudet. Den nya V8:an har reverse flow toppar och centralt placerat grenrör/turboaggregat. Detta för att komma ifrån avgasernas pulsering (V8 ljudet) så att turboaggregaten nyttjas effektivare. Den nya V8:n bör ha (och det hör man på de videos som släppts) ett helt annat ljud än det som tex M5 E39 har. mvh/ Anders |
|
| Som sagt en V8 låter maffigare med sitt djupa smattrande jämfört med en V10 som låter mer som en sågklinga med sitt ljusa höga skärande ljud. Se och hör bara på Stilrens länk. | |
|
Stilren: S4:Länk Min favorit är annars RS5an:Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Stefan: Det lät ju inte så pjåkigt. Framförallt RS5 den var rätt så rivig ;) Dock så vet jag inte vad jag personligen föredrar. Det är inte direkt vanliga bilar och det är just i verkligheten man kan bedömma ljudnivå och karaktär. Vad kommer M5 F10 att landa på i pris och vad tror ni om andrahandsvärde på en sådan bil om man jämför med övriga F10 och nuvarande M-modeller? Tänker främst på 35i/50i och inte dieslarna i femman. X5M och X6M har ju inte så där jätte attraktivt andrahandsvärde när jag snabbkollat på Blocket vid något tillfälle. Var en fullutrustad -11 och några hundra mil som låg runt 700 tkr och nypris kring 1,3-1,4 miljoner. Det är ju iofs helt olika bilar och målgrupper. |
|
|
Jag har haft RS5an hemma ett par ggr. och det skönaste är när man kommer utan gas och växlar ner från 3 till 2 till 1 med bara motorbroms, då mullrar det härligt;-) Ha har lyssnat på X5M och tycker inte ljudet är super, kan inte säga att det låter dåligt men det blir inte riktigt samma dova ljud när motorn är turbomatad. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
AKN, vet du (eller nån annan för den delen) vilken tändföljd den nya motorn har? henke lexus, förutsatt bl a "samma" tändföljd och vevaxel är det kanske så, men det måste ju inte (tack och lov) inte alltid vara på det viset. :) Helt klart är att BMW mer och mer kompromissar bort Motorsport-betydelsen i M-bilarna och det är verkligen att beklaga. :'( |
|
|
motorsport5, En gissning är att tändföljden är densamma som tidigare V8. Skillnaden består i hur avgaserna blandas. Med avgasportarna riktade mot mitten kan avgaserna blandas på ett mer effektivt (mindre välljudande) sätt. Ett exempel: Länk En klassisk jänkar V8, enda skillnaden är ett annat grenrör. mvh/ Anders |
|
|
Dom första få M5:orna anländer redan i oktober till dom lyckliga ägarna.. 1.2 miljoner landar den demo M5:a som M-bilar E-tuna har beställt. |
|
|
Då får man vänta något år innan man har råd;( //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Länk går att bygga nu :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.