AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.840

F10 M5 - 560hk - 680Nm - Officiella bilder

Sida 2 av 5
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Blir den inte bara snyggare och snyggare ju mer man tittar på bilderna? Länk

Officiell tråd med wallpapers och att anta en hel del broschyrmaterial + fakta.

Hade jag kunnat så hade jag nog specialat Imola röd och någon champagne klädsel eller möjligtvis kört på Carbon svart metallic. Tacka BMW för härliga drömmar som åtminstone är gratis haha ;)
Jag är helt helt säker på att jag såg en blå BMW M5 F10 körandes i Göteborg igår. Det var ute i Sisjön, melan Bilia, Audi, Lexus och Porschecenter, ja ni fattar vart det var. På rakan där med alla rondeller iaf.

Jag är helt hundra på det som sagt men ändå lite tvivlande (ologiskt, jag vet) Kan det vara så att BMW har skickat ut M5:or ganska nyss och nu när de officiella bilderna är släppta så har de gett klartecken till verkstäderna att ut och prova bilen så försäljare osv kan "lära in" sig på den modellen??

Angels Lie To Keep Control
Gillar inte frontspoilern riktigt, känns lite japsig! Men det finns ju 580 skäl till att ha överseende med den.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
HadesInFlames:

Vad var det för färg och regnr på bilen ?

Finns en kille i Göteborg som har en 550 ix, Spacegrå med Hartge piggy och Supersprint catback för bättre ljud. Effekt c:a 495 hk enl Hartge. Den har fyra runda pipor i bak och ser ut som en M5:a då den har M-paket. På håll skulle man kunna ta den för en M5:a................

/Janne
den ser väldigt läcker ut, snygg färg dessutom den blå. Förstår dock inte varför man envisas med kromade ramar på njuarna när ändå hela fronten i övrigt går i svart. Invändigt härligt läcker och modern. Den skulle man ju gärna köpa om man nu ville lägga så mycket pengar på en bil. Den lär väl rätt lätt landa på 1,1-1,2 mkr med "fullutrustad" spec...

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Måste hålla med, verkligen läcker. Skulle dock byta ut fälgarna mot något brutalare.
Helt klart rätt färg på en M5a.

//Stefan

Mina bilar:Länk
qdtjant: Det var samma blåa färg som syns på de officiella bilderna. Har ingen aning om regnummeret för jag blev så förvånad när den bara dök upp sådär men svenskreggad är jag rätt säker på.

Efter att ha studerat bilderna noga så är jag ännu mer säker på att det var den riktiga M5 F10. Personligen tycker jag den ser diskretare ut än M5 E60

St
1.200
Stilren

Håller med Hades att den känns diskretare än M5 E60, åtminstone på bild. Efter 1 M debuterade hoppades jag på samma "brutala look", förförallt baktill med större skärmbreddare och inte den allt för lika frontspoilern som känns som plockad från lillebror-M3. Tror dock att jag kan komma att ändra uppfattning när man någon gång ser besten i verkligheten.

Men känns som att skillnaden en 5er E60 med M-paket jämfört med M5 E60 är större och mer påtaglig än 5er F10 vs. M5 F10.

Helt klart är att det är en otroligt snygg och läcker bil och det jag har synpunkter på är ju endast små saker som lite kjolpaket. Dock så är den inte riktigt så "WOW-aktig" jämfört med 5er F10 med M-paket som E60 M5 är men det lär ju komma ett antal andra kjolar och kanske BMW Performance prylar som ändrar mig :)

Någon som vet hur BMW gör med ev Touring? M5 E61 sålde väl "endast" i runt 1000 exemplar jämfört med cirka 25 000 stycken E60 karosser så kan tänka att man skippar det eller hur tänker dom? Merca och Audi dundrar ju vidare med kombivarianter av deras AMG och RS modeller och dessa går väl bra i produktionssiffror? Jag har ingen aning..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stephan735i: Det är sällan jag har anledning att ifrågasätta din kunskap men inte hade väl M5 E39 en 80 liters tank? Jag är ganska säker på att M5:an hade lika stor tank som övriga E39, dvs ca. 70 liter.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stilren: senaste jag hörde var att det inte blir någon kombi pga dålig efterfrågan. Men det kan säkert ändras. Det var väl inte tänkt någon touring för e6x från början heller?
Lasse Karlsson
Tyckte det var ganska mycket gnäll på "gamla" M5:ans(E60) utseende när den kom, att det inte var BMW-look osv. Nu kommer nya M5:an, som är slående lik föregångaren, och berömmet haglar över utseendet!

Visst! den nya är riktigt snygg! men i mina ögon är föregångaren minst lika snygg, och det vore ju konstigt annars! baken är lite ändrad, med annorlunda lyktor, och fronten något mer "rundad" med något annorlunda lyktor. I övrigt är det ju i stort kopior!

Man kan ju i alla fall inte påstå att nya M5:an är mer lik "lillebror" E39 än "mellanbror" E60, för då ljuger man!

HA DET!

modolasse
Stilren: Jag tyckte även att den var mer diskret irl än E60

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...nog kunde man ha pressat turbomotorn till 600hk iaf, då hade de varit lite mera "wow-faktor" över bilen..
Ja visst, 560hk räcker och blir över, men många presumtiva spekulanter ville nog att bilen skulle haft lite mera "övereffekt" ändå..

Känns för övrigt bara för mig lite som "Jasså, ungefär som väntat", ok fin/proper bil, men ingenting mer.
Ganska förutsägbar i både utvändig design och stil i övrigt..nästan lite feg i stilen :/
Hade varit kul med lite svulstigare kaross och mera spännande inredning etc..

Men man ändrar sig säkert när man ser den i verkligheten....möjligen.

Mvh Janne.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Effekten är tillräcklig, vilket BMW insett (läs: Före Audi/M-B). Nu jobbar man på annat som bidrar positivt till prestanda istället, som tex att göra bilarna lättare.
Fantastisk fin bil M5:an, med fabulöst avskräckande (förväntat) andrahandsvärde :/
Ok, en minimal grej som jag stör mig på. Jag tycker skalan på hastighetsmätaren ska vara mer fingraderad än bara ett streck för varje 10 km/h. Men annars så ;-)
St
1.200
Stilren

Dfallman haha det är väl bara att köpa lite tip-ex eller en vitfärgad spritpenna och do your magic ;)
Ni som önskar 600hk kan kanske lugnas av att motorn (som vanligt för BMW) lämnar mer än fabriksuppgiften 560hk. I verkligheten handlar det vad jag hört om ca 600hk om inte bränslet är för dåligt. xDrive-versionen får troligen ytterligare lite mer moment då det ju finns lite mer grepp att tillgå i starten. Man talar om 0-100km/h på ca 3,8sek vilket ju är Panamerans tid. 1M Coupé uppmättes ju till över 400hk från vevaxeln i standardutförande. Till alla er som kört bilar som accelererar på under 4sek till 100km/h så kanske ni håller med mig om att det inte känns direkt långsamt, i vanlig trafik är det inte svårt att skapa direkt farliga situationer med dessa effekter!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det verkligen standard för BMW att ange siffrorna i underkant? Jag tycker mig komma på några få modeller där det varit så, som M52B25 och kanske även 325d E90 och 335i E90 som ska ha gett några fler hästar i bromsbänken än uppgivet.

Vilka modeller är det du hänvisar till 332 och vilka bevis för detta finns? Kan du länka till det testet där 1M ger 400hk?

Jag har mer fått för mig att det är Porsche som "aldrig" släpper en modell med mindre hästar än uppgivet.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Läser mitt inlägg en andra gång och det känns lite väl utfrågande, ber om ursäkt för det, men jag är såklart nyfiken på vilka modeller som är generösare med effekten.

mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tror att just effektuttagen på bilar av den här kalibern inte bara beror på vad man kan plocka ut, tror även att den stor portion marknadsföring samt "politik" ingår i vilken effekt man plockar ut.. Det skall vara mer än förra generation, men inte så mycket så att man orsakar "krig" med konkurrenterna. Sen kan man nog anta att de planerar för kommande modeller. Och dessutom tror jag att de tar höjd för de som vill trimma sina bilar, lite som jag vet att Audi gjort (vill minnas att de la 1.8t motorn lågt, för de räknade med att folk skulle chippa dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.