AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.891

Vart är Vi på väg ?

Sida 1 av 2
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, första gången jag körde i USA stod jag vid en fyrvägskorsning och väntade på grönt för att svänga höger. Då började det tuta bakom, för där är det just så att rött ljus gäller inte vid högersväng och det funkade ju utmärkt bara man vet om det.
Dessutom har de den perfekta allroundfilen i mitten som man får åka i åt båda håll i, men bara max 100m eller nåt. Perfekt när man ska svänga vänster på mångfilig väg i rusningstrafik. Bara att lägga sig där och vänta på en lucka. Lite som trafikdelare här hemma.
gO
1.407
gOry
335i Touring
De kan vara en bra början till en övergång med trafikljuslöst samhälle där ljusen enbart används när en fotgängare vill gå över gatan! Detta har bevisats funka betydligt bättre i en stad i England om jag inte minns fel.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Har även hört att om de var UPS eller FedEx som har utvecklat ett trafikledarsystem som räknar ut rutten så de ska bli flest högersvängar, spar tydligen oerhört mycket pengar på det!
Som Anders-72 säger så funkar ju detta bara i de länder där man får svänga höger när de är rött!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har bott flera år i USA och tycker möjligheten att kunna svänga höger vid rött i de flesta fall är lysande.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att svänga höger vid rött är ju perfekt. Ge mig!

-------
//Lövet
Jag tillhör skaran som skulle välkomna en lag som gör det möjligt att svänga höger mot rött.
Kul,de flesta är positiva alltså :)

Eftersom jag själv är "lantis" och inte snurrar runt så ofta i storstäderna så var jag nyfiken på vad Ni storstadsbor anser i frågan?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns många ställen där det skulle bli bättre flyt med rödljushögersvängen. Vi har ju en selektiv variant med lilla tilläggsljuset med grön pil samt gult på många ställen.
Alex84: Kommer du ihåg ljusen som fanns på Marnäs torg för många år sedan? Där kunde man komma helt solo mitt i natten på 66:an och stå och vänta någon minut på grönt fast man inte ens hade några medtrafikanter :) Det var antiflyt det.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det där med att "köra mot rött" vid höger sväng är inget nytt.
Dock är det ofta en grön pil i samband o väjnings plikt gäller då.
Vet att det finna i bl.a. Polen.

Länk

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men i USA är det konsekvent vid vanligt helfyllt rödljus. Inga kompletterande pilar. Tror inte ens det sitter någon skylt för väjningsplikt.
Anders-72: Vad jag vet har jag inte sett några lämna företräde skyltar då jag varit i USA. Däremot sitter det ibland ett antal stora skyltar som säger "No Turn On Red" om det inte är tillåtet att svänga höger mot rött.
Har korsande trafik grönt ljus är det nog säkrast om högersvängande rödkörare har väjningsplikt. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, dom har undantag åt det hållet istället. Sedan har de ju lite textskyltar som inte är så torra o tråkiga. "Click it or ticket!" och "Litter and it will hurt!" bl.a. som är delstatskampanjer. Mycket mer trafikskyltning över lag i text när engelskan är ett gångbart språk.

OT: Passerade ett vägarbete nånstans i nordvästra USA. Två, tre maskiner, ett tiotal gubbar med krattor och spadar samt en gubbe i var ände av arbetsområdet med en skylt utan fot, men en stav som nådde ner till marken, i näven. På den stod det "Slow" :) Möjligen mer respektingivande med en mänsklig skylthållare, men vilket skitjobb!
@Anders-72: hahaha jodå trafiklysen man minns ;)

Korsningen Snöåvägen-Rv50 (63) är också ett aber i sej :S
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, där tjockar det till sig. En stor rondell vore nog inte så dumt där.
På ett fåtal ställen i Göteborg släcker de ner trafikljusen under natten. Vilket jag tycker är en smart lösning när trafiken är gles. Finns ju ingen som helst anledning att stå stilla och vänta pga rött när det knappt finns några andra bilar ute på vägarna.
Var något snille som räknade ut att om alla trafikljusen i sverige skulle ha Led-ljus istället för konventionella lampor som lyste så skulle 1st kärnkraftverk elimineras ;)

Tänk då om alla trafikljusen kunde elimineras ;)
Skylt med grön pil intill trafikljuset finns i Tyskland, främst i östra Tyskland eftersom det är ett arv från DDR-tiden.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det kan fungera i länder där invånarna är ålagda att använda hjärnan i trafiken men i Sverige där chanstagande och egoistiskt "jag ska fram först" råder skulle det bli mer kaos än vad det redan är.
Människor i Sverige kan ju inte ens stå i en längre kö utan att blockera en annan korsning som ligger mitt i kön. För ärligt talat - att stanna längre än 30 cm från bakluckan på framförvarande bil är ju otänkbart, eller hur!

Det finns pilar i Sverige också. Det fungerar bra så. Om det blir långa köer kan korsningen hellre bytas ut mot en cirkulationsplats. Trafikljus är en dinosaurie i infrastrukturen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Högersväng på rött fungerar utmärkt de gånger jag kört i USA. Och det stämmer att det är frågan om väjningsplikt för de som svänger, dvs det är inte bara att köra rätt ut i korsande trafik.

esadh: Jag håller helt med dig men skulle vilja revidera det till att främst handla om Skåne. Enligt mina erfarenheter är trafikmoralen som allra värst här nere. blixtlåsprincipen som fungerar utmärkt i resten av världen är något som skåningen praktiserar könskvoterat bakom låsta dörrar :-)

Men det vore ett steg i rätt riktning att införa högersväng på rött på prov tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.