AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.873

Tips som leder till lösning belönas med 2000 kr!

Sida 4 av 4
sl
16
slobbo
530dat-03
Hej.

Prova att mäta länkarna med ett oscilloskop.
Instruktioner finns i min tidigare länk.
En styrenhet kan överbelasta länken med "brus" som gör att dom andra inte kan kommunicera.

Lycka till!
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Folke: Ja, du har nog rätt om den breda fronten jag gått fram på, har varit tämligen desperat från tid till annan dessutom... Jag är borta till sön, men jag ska direkt ordna kablarna i bakluckan när jag kommer hem och kolla vad relät har för funktion.

FAF: Jag är ingen elexpert, men det reläet klickade inte när man drog igång tändningen, det gjorde det andra gröna på samma plats. Jag tog då bort reläet som inte slog till och såg att kontakterna var flammiga/sotiga, de såg ut som att de hade blivit brända (det såg inte vackert ut). Men eftersom jag inte är expert så vet jag inte med säkerhet att det var bränt. Själva huset, överdelen av reläet var fräscht.

Slobbo: Vad är ett oscilloskop, var kan jag köpa det och ungefär vad kostar ett sådant?

Mvh
Andreas
sl
16
slobbo
530dat-03
Hej
Ett ocilloscop avvänds för att se trafiken i ett canbus nätvärk(bland annat).
Borde finnas hos dom flesta märkesverkstäder.Detta använder vi på mitt jobb.
Länk
Kostar dock 30 lök,så kanske inte så aktuellt.Även om man får tag i ett billigt så måste man kunna tolka resultaten,ställa in det rätt osv,krävs lite kurs på det.
Åk till en bra bmw åf,så ska dom kunna fixa det åt dig.

slobbo
Det är några steg innan man börjar titta på själva signalerna och kurvformen på de olika databussarna, och det är mätteknik som kräver mycket mera kunskap än att t.ex använda en multimeter osv.
Just instrumentet i länken som kopplas mot en PC osv är en variant men det finns ju billigare och enklare instrument med inbyggd bildskärm, kan fås begagnade för nån tusenlapp osv, fast åter igen, man kan kolla en del utan denna metod. I verkstadens diagnosutrustning ingår också funktioner för att kolla signaler i databussar osv.
Det där reläet som du kikade på var kanske inte defekt? Kontakterna blir alltid mer eller mindre brända även vid normal drift. Klickade det i reläet om du provbytte mot ett exakt likadant?
Är du helt bekant med vilken funktion just det aktuella reläet har, kanske det inte skall dra igång just när man vrider om nyckeln?
Vad jag menar är att det sitter ju tjogtals med reläer i en bil på olika platser och med olika funktioner. Alla är inte det vi kallar avlastningsreläer som skall koppla in just vid nyckelläge 1 och 2 osv.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Ytterliggare en återvändsgränd: Nu har jag rivit hela bakluckan och lagat samt isolerat samtliga kablar (ca 8 st) som hade koppartråden blottad pga skavskador på tre olika ställen (vid gångjärnen och även där den går ner i bakluckan vid verktygssatsen. Ingen som helst skillnad.

Jag brukar inte ge upp, men jag börjar inse att jag i a f inte kan hitta / lösa detta fel. Jag ska kolla med BMW vad de tar för en diagnos av bussarna, alt. säljer jag bilen billigt med felet till en mer kunnig person än mig eller rent av säljer bilen i delar, jag har ju bytt det mesta på den så det är i princip ett rullande lager av fräscha reservdelar, någon som behöver något?

Mvh
andreas
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag behöver en vinterbil, nä skämtåsido.
Nu har jag inte följt tråden till punkt och pricka, men har du kört någon diagnos alls? Jag har bärbar dator med fungerade carsoft och interface, får lånas mot pant eller så följer jag med.
Andreas: Ge inte upp, tag en paus och fundera lite logiskt. De fel som du har hittat och åtgärdat hade i vilket fall behövt fixas. Gör en liten lista, bocka av dessa och fundera på om det möjligen kan finnas följdfel från dessa osv. Logisk felsökning och tänkande är det som gäller här.
Att lägga ner nu och t.ex sälja bilen tror jag inte skulle kännas bra heller, efter en tid så kanske kommer du på något simpelt som du missat...
En liten paus och kanske en kompis som kan komma med lite nya infallsvinklar skulle säkert göra gott. Man fastnar lätt och kan missa saker när man hållit på länge med felsökning.
Tro mig, jag har bara fixat fel och problem under drygt 40 år nu, men man lär sig nytt hela tiden..

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Gory: Tack för erbjudandet! Har dock köpt carsoft 9.0 för att ens ha en chans att hänga med på alla fel som uppstår på åbäket =). Jag får dock varken felkoder för bussar eller databoxar. Men det får jag om jag koppla ur styrenheterna (vilket visar att carsoft fungerar)...

Däremot har BMW tydligen diagnosutrustning för att läsa av trafiken i bussarna vilket carsoft inte klarar och det vi nu spekulerar i, är om det inte är där felet ligger.

Folke: Som vanligt visa ord, hade varit enklare om tanten hade samma förståelse för alla garagetimmar som krävs =) Men visst, det är ju bra att de fel som jag stött på i processen är lösta absolut...

Mvh
Andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Vill inte lämna tråden hängande, felet är inte löst trots alla bra tips och hundratals timmar i garaget. Jag har helt enkelt lessnat och sålde bilen med brakförlust för 10.000 i bef. skick igår. Jag ska försöka få reda på av den nya ägaren om var felet var (om denne lyckas lösa det) då vi är många som är intresserade av svaret.

Stort tack såhär långt till er alla som engagerat er!
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Efter att ha läst hela tråden är jag lite intresserad av om nya ägaren hittade något fel?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Ja, pluskabeln i hjulhuset var kraftigt ärgad. Efter att de bytt hela pluskabeln i bilen hoppade allting igång.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Där ser man. Trist att det blev som det blev, Andreas, men kanske skönt också att ha en bil som man bara vrider om nyckeln på och kör efter den där felsökningssvängen? :-)
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Man skulle nog kunna säga med säkerhet att jag aldrig kommer äga en BMW 523 igen i a f =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.