AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.866

Tips som leder till lösning belönas med 2000 kr!

Sida 1 av 4
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Jag har en BMW 523 och har under ett antal veckor kämpat med ett cluster av fel som kommit samtidigt. Har även fått en hel del tips här på autopower men måste nu öka takten och mängden tips markant, jag SKA lösa problemet och jag VET att någon sitter på lösningen, därav detta något oortodoxa försök.

Därför utfäster jag en belöning på 2000 kr skattade pengar till den som kommer med det tips som visar sig lösa problemet. Du behöver alltså inte göra mer än att komma med en genomförbar idé (givet att ditt tips inte innebär en kostnad som är dyrare än bilens värde då det i praktiken är ogenomförbart att testa, i a f ekonomiskt oförsvarbart). Jag kommer löpande att rapportera testade tips och utfallet, när någon kommit med det tips som ledde till lösningen får ni pm:a mig kontonr så sätter jag över pengarna direkt (och jag kommer le medans jag gör det, är så less nu...)

Till problemet;

För några veckor sedan körde jag bilen genom en biltvätt med högtryck och underspolning. Vet ej om det orsaktat felet, men dagen efter la hastighetsmätaren, tempmätaren, tankmätaren, momentanförbrukning av helt och hållet. En del andra funktioner fungerar till och från, t.ex. vindrutetorkare, elhissar m.m. Alla problem kom samtidigt. Se exakt beteende på respektive funktion i lista nedan, där ser du även vad som är testat hitills.

Följande fel finns i dagsläget på bilen;

* Elhissar - fungerar endast när vindrutetorkarna fungerar
* Vindrutetorkare - fungerar lite när de känner för det
* Tempmätare motor - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Tank volymmätare - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Yttertempmätare - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Färddator - går ej växla till något annat läge än yttertemperatur
* Momentanförbrukningsmätare - helt död
* Hastighetsmätare - helt död
* Tripmätare - räknar mil, men går ej att resetta med knappen

Följande knappar ger inget resultat när man trycker på dem;

* Knappen för byte av visning färddator (vänster blinkersspak)
* Nollställning tripmätare

Följande åtgärder har gjorts för att försöka lösa problemet hitills;

* Kollat alla hastighetsgivare på samtliga 4 hjul och bytt vänster bak till ny orginalgivare för säkerhetsskull
* Testat att byta ut ABS modulen
* Testat att byta ut kombiinstrumentet
* Kollat samtliga säkringar i handskfacket
* Kollat och rengjort samtliga kontakter i rattområdet
* Nollställt plus och minuskablarna efter att ha kopplat bort batteriet
* Testat att byta ut GM3 modulen (över handskfacket)

Inget av ovanstående har gett något som helst resultat, det har varken blivit bättre eller sämre, utfallet har varit att allt fungerar / inte fungerar på precis samma sätt som innan delen byttes.

Så nu är det bara att brainstorma och sätta mig och polarna i arbete =)

Mvh
andreas
Det är ingen avancerad gissning att vattnet orsakat problemen. :)

Har du kontrollerat baljorna vid luftintagen? Vill minnas att de kan sättas igen på E39 och svämmas över.

Kontrollerat alla jordpunkter? Kanske högtrycket/underspolningen pressade in vatten där och orsakar momentana eller konstanta glapp.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kontrollerar så du inte har kortis i kablaget eller i givaren till yttertemperaturmätaren kan ställa till det rejält.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kolla så du har ordentlig jord med karossen. Rengör jordfläta mellan motor och chassie och mellan batteri och chassie. Kolla även kabel stock mellan motor och chassie, kan ha böjts åtskilliga gånger med glapp som följd.

Lycka till!

Mvh. Richard
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag förslår kontroll av multikontaktern med alla små kontakter på LKM. Låter som det kommit in vatten i den vid tvätten. Jag förmodar att bilen har taklucka? Har det kommit vatten i multikontakten så kortsluter det minst en av signalbussarna vilket kan förklara ett flertal av felen.

För att konstatera fel kan det vara nödvändigt att ta bort kontakthylsan när kontakten är urdragen ur LKM. Alternativt i stiften i LKM-sidan av kontakten.

Lycka till och hoppas du får ordning på den snarast.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tvättar du ofta i biltvätt med högtryck?luktar det fukt/immar det i bilen?
Kolla under golvmattorna speciellt under förar golvet,Jag hade precis samma problem som du på min första bmw 325 92a.....
Dom flesta kablar går under förar säten..I mitt fall var det så att det läckte in vatten vid luftintaget på motorhuven,samt vid takluckan..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glöm inte heller att kontakten bak för elkopplingen till dragkroken kan få kortis av vatten och orsaka många mysko fel....

Förutsätter dock att bilen har dragkrog givetvis.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Ställ in bilen i ett garage, på med värmefläkten och öppna alla rutor. Är det fukt i bilen så kommer du vilja ha bort det innan du kan börja leta andra fel. Det kan även vara så att det fixar sig automatiskt med lite värme.
Men om man tänker rent krasst så borde det ligga i ett kontaktdon antingen i motorrummet eller i cupen på förarsidan. Typ vid golvet.

Lycka till!
to
268
tooon
325ix -07
Kolla även kablage till ABS-givare (kortis) samt _främre_ ABS-givare. Har för mig att jag läst om någon som haft liknande problem på något utländskt forum där givare eller kablage var paj - utan att ABS-lampan tänts.
Där var det INTE vänster-bak som var orsaken, även om det är mest logiskt när hastighetsmätaren inte fungerar...
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
glapp i tändningslåset blir mitt tips...
yo
61
yoyo59
318i -04
Jag tror du har problem på IBUS. Har du något 3. parts interface för iphone/ipod/cd-växlare inkopplat så prova att ta bort
jo
18
johnstefan71
Alpina B10 4.6 Touring -01
jordfel,kolla dem stora de gemensamma jordpunkterna.
Lycka till
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Underbart! Vilken anstormning av bra idéer, nu har vi en hel del saker som jag inte tänkt på att testa, där förhoppningsvis någon löser problemet. Kommer någon på något mer är det bara att posta i tråden, jag kommer med start ikväll att testa vart och en som är lagda för test i kategoriseringen nedan och återkoppla med resultat tills felet är löst.

*** Förslag som redan är åtgärdade / inte går att åtgärda; ***

* Falsterbo: Batteriet är splitternytt, byttes i samband med att EWS
havererade för några månader sedan
* Speedlover: Båda baljorna är rengjorda i samband med att jag kollade alla
reläer när jag hade startproblem vilket visade sig vara trasig
EWS enhet för några månder sedan.
* Johan B: Bilen saknar dragkrok och såldes även kontakten, annars bra tips!
* Sh4me: Bilen har varit i varmgarage under ca 2 månader då jag konstant
försökt lösa problem, det är ingen fukt i bilen. Samtliga kontakter
kring ratt, golv och sidor vid förarplatsen samt under förarsäte är
kollade att de har kontakt och inte oxiderat.

*** Uppföljningsfrågor; ***

* BMWtouring: Menar du i själva låscylindern eller i kontaktplattan bakom
låscylindern? Kontaktplattan byttes till splitterny i samband
med felsökning på startproblem som visade sig vara trasig
EWS enhet för några månader sedan.
* Yoyo59: Orginalstereon är utbytt mot en eftermarknads dubbeldin som i
sig har iphone anslutning, men kan det påverka bakåt från
stereon till bussen? Testar jag genom att koppla bort stereon i s f
eller?

*** Förslag som nu åker upp på lista för test; ***

* Hasso: Yttertempmätaren har jag inte kollat, återkommer med resultat!
* Richo: Jordflätan mellan batteri och chassi är kollad, men inte mellan
motor och chassi, återkommer med resultat!
* Balmgren: Har inte taklucka...Sitter LKM enheten vid passagerarsidan mot
ytterväggen? Jag ska kolla den, återkommer med resultat!
* Catch_me: Det var fuktigt under dessa mattor när jag köpte bilen, men
det vädrade jag ut och rostskyddade samt bytte bottenpluggar.
Jag har dock inte kollat denna gång, återkommer med resultat!
* Tooon: Har inte kollat kablage och inte heller främre givare eftersom
carsoft inte gett felkoder, men jag testar och återkommer med
resultat!

Mvh
Andreas

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Jag hade förvisso inte lika många fel som din bil har, men Navi/radio osv la av, blinkers, helljus, visade inte att man använde dessa i instrumentet (dock fungerade dessa ute på bilen) och kanske något annat som inte fungerade. (e39 540iat)
Nu till orsaken. Jag hade glapp i radiomodul kabeln. Vickade lite på den, och vips så började allt fungera igen. :)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Har även haft problem med mitt tändningslås, vilket gjorde att några mindre problem uppkom. Som tex konstant lysande bromlyse, fryst gps/radio system osv.

Det som blir fel är att några metall piggar i tändningslåset kärvar. För mej räckte det med att olja upp tändningslåset, och plocka ned kåpan runt och olja upp piggarna i tändningslåset.

Lycka till
yo
61
yoyo59
318i -04
Originalstereon har IBUS anslutning, så om din eftermarknads använder samma kablage hade jag testat att koppla bort den helt. om det löser problemet kan du prova att koppla i den igen.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Långskott, men köp nya säkringar. Dra ut alla gamla säkringar. Sätt först i de nödvändiga för att starta bilen (tändning + några till). Kolla att motorn startar. Nu bör det mesta vara släckt, right? Testa nu de funktioner som fallerar. Om du exv får på lyktor eller vindrutetorkare trots att ingen säkring sitter i är det krypström el. Liknande. När du testat en funktion och den är död, sätt i säkringen för den aktuella gruppen. Blir det ingen skillnad är min gissning datafel i ngn modul. Lycka till! /mvh
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Profossen: Jag har testat att byta instrumentkluster, ABS modul, GM3 modul m.m. utan resultat. Däremot kan det absolut vara intressant att göra säkringstestet, det kommer dock ta en stund så det får bli till helgen.

*** Uppföljning från kvällens tester; ***

* Kontrollerat kabelstammar baklucka
* Prövat att koppla bort stereon helt, Resultat: ingen skillnad
* Ruckat på samtliga kablar till radiomodulen (vänster bak) samtidigt som jag haft bilen på tändning. Resultat: ingen skillnad
* Kontrollerat mattor efter fukt vid samtliga sittplatser i bilen samt bagageutrymme, Resultat: ingen fukt funnen.
* Prövat att smörja upp tändningslåsets pinnar med olja - Resultat: ingen skillnad
* Inspekterat databoxen efter fukt, oxid mm, knackat på samtliga reläer samtidigt som jag inspekterat mätarhuset efter förändring, Resultat: inga fel funna.
* Tagit loss, rengjort och smörjt upp kontakt och yttertempgivare samt inspekterat dess kablage, resultat: inga fel funna

Får fortsätta imorgon, hög tid för att krascha nu så man kommer upp i tid till jobbet =)

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Hasso: För att kolla om det är kortslutning i yttertempgivaren antar jag att jag mäter om de två pinnarna har kontakt med varandra med multimeter? (trött nu =)). Var slutar kablaget från givaren någonstans?

Mvh
andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns säkert nån förgrening i motorrummet samt , jag vet att en bortkörd temggivare där kablaget blev oisolerad, knäckte två generatorer när det blev kortis, samt att det påverkade laddningslampan i instrumentet, hur satt jag med schemat ganska länge utan att kunna lista ut det den enda gemensamma nämnaren var via instrumnetet så det kan ju vara överledning nånstans som går via instrumentet och ger felbilder som dina.

(Jag anslöt en gång en ericssonladdare till ett extra cigguttag som var inkopplat bakpå säkringspanlen för radioläga (lila kablage) när laddarens stoppades i uttaget så blev hela garagedörren RÖD=bromsljuset lös för fullt ingen förklaring till detta heller schematisk , men det säger att det är väldigt lätt att få till fel som man minst anar kan hända)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Som hasso är inne på. Har du kollat själva generatorn ?

Det är ju trots allt den som förser allt med energi som du har problem med. Laddar själva generatorn rätt spänning ? (ca 14 volt)

Är anslutningarna till generatorn oskadda och helt felfria och sitter fast ordentligt ?

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.