|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Slobbo, Tack för länken, precis den dokumentation jag utgått från,problemet är att när man vill ha upp diagrammen så får man ladda hem en svg fil som jag inte lyckas läsa i något bildprogram, antar att det är en bild? Vet du något progam som klarar av detta format? Mvh andreas |
|
|
Länk Jag får det bara att funka till 100% (zoom etc) i Internet Explorer. |
|
| SVG är ett bildformat som är definierat för att kunna zooma in och ut i bilder. Stöds av explorer 9 och senare. | |
|
Hej. Känns väl som ZKE modulen är en gemensam nämnare för dina problem. Ryck ur den och se om instr. funkar då. slobbo |
|
|
Marin849: Stort tack! Visar hur kassa pyttemjuk är, när man i windows tog "föreslå lämplig tjänst att öppna filen med" så återkom den med svaret att den inte hittade något... Tänk om allt på marknaden fungerade lika dåligt som windows... Slobbo: ZKE modulen? Var sitter den och vilka funktioner hanterar den? Jag har provat att koppla ur ljusmodulen, general module III och abs modulen, alla placerade vid passagerarsidan vid fötterna (bakom och runt handskfacket) Mvh andreas |
|
|
Det finns som det verkar endast en gemensam nämnare och du har redan nämnt den ett par gånger: Terminal 15 (KL 15) har ju felindikerat vid diagnos osv. Detta är en MYCKET vital detalj i sammanhanget, eftersom det innebär matningsspänningen till stora delar av de drabbade systemen osv. Även om du bytt tändningslåsets brytarblock så skulle jag dubbelkolla igen så att allt kablage osv sitter på plats. KL 15 utgår ju härifrån och är enkel att mäta upp (använd WDS) men sedan finns det ett par avlastningreläer ute i bilen som tar över vissa kretsar och fördelar matningen vidare. Kan inte exakt svara på var de sitter men heta tips är ett över batteriet och ett i E-boxen under höger kupéfilter. Lyssna efter releäernas tillslag när du vrider nyckeln till tändningsläget. Även radioläget på nyckeln (KL R) fördelas ut, dels direkt och dels via minst ett avlastningsrelä. Båda kretsarna ger matning till i stort sett hela bilen, och förutom denna gemensamma nämnare så återstår bussystem som du är inne på men detta borde generera andra felkoder. FP |
|
|
Vet inte vart den sitter men den sköter elhissar och torkare mm. Länk slobbo |
|
|
Denna versionen av wds funkar bättre än min föregående länk. Länk |
|
|
För mig låter det som problemen skulle bero på något strul med I/K-bussen. alla enheter som du har problem med är kopplade via K-bussen och om det är störning i någon av kablarna så sprids det till alla andra enheter och kan orsaka sådana problem som du har. K-buss kablarna är ihop kopplade via en "kopplingsplint" och på bilar som har det "lilla" instrumentet (bilar utan check control) är k-bussen även ihop kopplad med I-bussen. Jag skulle prova med ta bort en kabel åt gången för att se om något av problemen försvinner, försvinner inte något av problemen så sätter du tillbaka kabeln och provar med nästa. "kopplingsplintarna" finns ovanför grundmodulen till vänster om ett par reläer, K-buss kablarna är vit/röd/gula och I-buss kablarna är vit/grå/gula. |
|
|
1/ Reläfel i grundmodulen bakom handskfacket. 2/ Kabelbrott i dörren och/eller I-bussystemet. |
|
|
Folke, Slobbo, Daniel och Turbo4ever: Jättebra och detaljerade tips, blir påbörjat imorgon natt (har blivit en del nätter nu ;)) Mvh andreas |
|
| Fick någon rätt och funkar bilen nu? | |
|
Dessvärre inte, har förgäves hållt på natt efter natt. Idag har jag fullkomligt dammsugit internet efter folk med samma problem. 99.9% med samma symptom har 98, 99, 00 eller 01:or och där är lösningen ABS modul som är defekt eller givare. Förutom mig har jag inte hittat mer än en handfull 97or som haft samma symptom och då har det ALDRIG varit abs modulen. Detta eftersom den är placerad i handskfacksområdet, skiljt från värmekällan i motorrummet som ställer till problem på senare modeller. De lösningar som varit för de andra jag har hittat är alla testade, har varit kontaktstycket bakom tändningslåset (bytt till ny orginal från BMW), säkringar som brunnit (har kollat alla säkringar), reläer som folke föreslog (har provat att byta relä för relä mot ett friskt och startat om mellan varje byte). Inga resultat hur mkt jag än försöker. Provade även att koppla ur ljusmodulen igår, blev ingen som helst skillnad på symptomen, det enda som hände var att bakgrundsbelysning och halvljus mm dog. Kämpar just nu med att försöka få ett sammanhang ur WTS dokumenten som jag är väldigt ovan med att läsa. Ser mörkt ut i a f... |
|
| Jag tror att Daniel Sjöholm och 944_driver har gett mig lite nytt hopp efter ingående förklaringar om I och K bussen. Natten blir till att studera WTS vidare och morgonen / dagen testning av att koppla loss kabel för kabel på buss-plinten vid handskfacket och ohm mäta. | |
| Vet inte hur det är på 5 serien men på 7:an finns det en kabelstam innanför hjulhus plasten på höger sida fram, som kan skavas sönder och orsaka en massa skumma fel. | |
|
Har läst igenom lite av innehållet iegn, och säker efter gemensamma nämnaren... Strömförsörjningen har vi redan avhandlat, utan denna så stannar allt. K och I-bus är också gemensamma för många system redan vid normal funktion och kan kanske ge ytterligare ologiska fel när bussarna störs ut osv. CAN-buss nämns också, en mera säkerhetskritisk buss som inte direkt används för de delar (i en 523 -97)som du har problem med. Instrumentklustret (IKE) funkar som gateway mellan I och K-buss, GM och LKM är andra viktiga moduler för dessa bussar. Länken tidigare över bussystemen samt Bentleys manualer är bra underlag för att fördjupa sig i bussystemen. Förmodar att du redan kollat men i just Touring är det ju inte ovanligt med avbrott och kortis/överledning mellan diverse kablage i stammarna som går ut vid bakluckans gångjärn. Detta kan ge MYCEKT skumma och ologiska problem, även på helt andra platser i bilen, dränerat batteri osv. Slutligen, ge inte upp, försök reseta hjärnan och gå vidare... Har du förresten gjort diagnos, isf med vilken utrustning? På BMW-verkstaden (DIS) finns hjälpmedel just för analys och felsökning av bussystemen. Man kan såklart bli trött för mindre och man kan ibland undra varför man sätter ihop systemen med olika bussystem osv, kunde det inte varit enklare? Kanske en eller max två typer av databussar (CAN-buss) hade räckt och dugt till allt? Man har väl kommit till insikt om detta på senare år verkar det, dessutom vore det ju bra om alla biltillverkare höll sig till samma struktur och samma gränssnitt, detta klarar man ju inom industri och kontor t.ex. Utan speciell felsökningsutrustning så spekulerar man ju mest när det gäller t.ex databussarna i din bil, men givetvis så finns felet där nånstans, oftast ett simpelt fel när man väl dyker på det. Många, inkl jag själv, har haft evbrott på k-bussen i regionen mellan IKE och LKM på E39. En enda tråd som sitter dåligt i ett kontaktstycke gör då t.ex att det mesta av indikeringar i instrumentet slutar funka, högtalaren som plingar för öppen dörr, dragen handbroms osv tystnar. Även fast t.ex helljusindikering och blinkersindikering slocknar så funkar dessa lampor externt, man kan inte tänka på gamla logiska sätt vid felsökningen... Lycka till, ge oss feedback efterhand. FP |
|
|
Tack för peppingen folke, hade ner ALLT vid passagerarsidan igen idag. Hittade ett bränt avlastningsrelä, bytte det och då försvann felindikationen på terminal 15, men det blev ingen skillnad på kombit. Provade även att koppla ur GMIII för att låta ljusmodulen ta över som busmaster, ingen skillnad, provade att koppla in GMIII och koppla ur ljusmodulen, ingen skillnad, provade att koppla ur båda samtidigt, ingen skillnad. Kollade även de två kabelstammarna i bakluckan, båda hade små skavskador på nästintill varje kabel i båda stammarna, men jag struntade i det eftersom jag drog slutsatsen att 1) de går enbart till belysning eftersom kabelstammen är i luckan och 2) all belysning fungerar så det verkade inte vara något problem, men jag kanske har fel här? Vad ska jag i så fall göra? Kapa och löda om varje kabel eller bara isolera med eltejp? Hade också ner den stora vita ställningen som GMIII modulen sitter i, handskfack, hållare handskfack mm. Dessvärre fick jag inte sådan åtkomst att jag kunde dra ur busskabel för busskabel som jag hade tänkt, kabelstammarna till kopplingsplintarna var helt enkelt för korta, i min värld måste hela instrumentpanelen bort så att man kan göra det uppifrån, har jag missat något? Finns det något annat sätt? jag skruvade även bort ALL eftermonterad utrustning och återställde hela bilen till orginal, dvs bort med C-tek laddare, slutsteg, navistereo, motorvärmare, ingen skillnad. Kollade även alla jordpunkter jag hittade, två var dåliga från och till, jag rengjorde och återmonterade dem så de var bra konstant, men återigen, ingen skillnad... Fick tips om placering av samtliga jordpunkter i bilen enl. nedan, de med * framför har jag ännu inte hittat, övriga är kollade / fixade; There are several so-called "ground cable shoes" scattered around the chassis. These "shoes" terminate a few, and many ground wires. The Germans prefer the color brown for ground. Here's where they are: 1. * Under driver's seat 2. * Under driver seat carpet 3. Left front inner fender panel 4. Engine compartment, front right 5. Engine compartment, right rear on outside of e-box (under the cabin air filter housing) 6. * Right side footwell, under carpet 7. * Right side footwell, under carpet, beneath cover 8. Right side of trunk, in battery compartment 9. Left side of trunk behind trim panel 10. Under rear window shelf, right side Övriga funderingar som jag inte blir klok på efter att ha resonerat runt bussarna; Om det nu är något som stör kommunikationen mellan Kombi och GMIII/ZKE så förklarar det varför värdena kan uppdateras och få en snapshot som den låser sig vid när jag gör en servicereset, för den går ju via diagnosbussen som är en helt egen kabel (och alla värden finns korrekta att läsa ut via live data, t.ex. hastighet, kylvattentemp m.m. så givare och absmodul måste lira så långt, varför diagnosdatorn med Carsoft Ultimate Home 9.0 kan hämta dessa värden och skriva dem till kombit över diagnosbussen utan problem, så långt är jag med). Vad jag dock inte förstår, som förefaller helt ologiskt, är varför kombit även får korrekta värden när jag hänger av och hänger på batteriet!? Då borde diagnosbussen inte vara transportsättet för informationen, för ingen diagnos pågår ju och således borde informationen gå över k-bussen om jag inte är felinformerad och om den fungerar direkt när batteriet kommer på, varför fortsätter den inte att fungera direkt efter? Jag får ju bara en ögonblicksbild även här, som instrumentet stannar på... En annan mysko sak som jag inte heller blir klok på, är varför mitt basic kombi inte svarar på selftest via tripmätarknappen...ej heller kombit från skroten som kopplades in för snabbtest, båda beter sig identiskt... Status nu är i a f att jag har följande felkoder kvar, i övrigt är allt fullt fungerande enl. carsoft; AB module: Belt switch driver side AB module: Airbag warning lamp failure Airco: F1 läs felminne (går ej läsa ut felminnet, får bara samma svar) I övrigt inga andra fel efter två tester på raken med start och avstängning av bilen emellan. Mvh Andreas |
|
|
Glömde en intressant detalj till: Mina torkare och elhissar hänger ihop såtillvida att fönsterhissarna enkom fungerar när torkarna gör det och torkarna i sin tur tar ca 30 sek första gången de ska igång från att spaken är aktiverad, sen fungerar de direkt fram tills dess att bilen stängs av, då är det samma sak igen. Med min nyvunna lilla förståelse över busssystemet, så provade jag att via diagnossystemet styra ZKE modulen och aktivera komponent för komponent med förhoppningen att allt borde fungera då OM det vore fel på t.ex. P bussen, eftersom det nu gick via diagnostikledningen. Resultatet var än mer förbyllande, vindrutetorkarna startade förvisso direkt, men de stannade mitt över rutan och alla fönster utom förarsidan stannade 1/3 på väg ner, jag fick trycka på aktivera 3 ggr för att öppna helt... Något som blir klokare på det? Jag blir bara mer förvirrad =) |
|
|
Lugn och fin. Du hittade ett bränt avlastningsrelä. Stanna upp där och kolla exakt vilket relä i schemat, vilka grupper som styrs osv. Man bör alltid söka upp anledningen till att reläer eller andra komponenter bränns, det finns alltid en bakomliggande anledning. Annars blir det vanliga, man åtgärdar symtomet men inte orsaken... Du hittade även lite skador på kabelstammarna bak vid luckan. Stanna upp även där, kan detta ha orsakat överbelastning i avlastningsreläet, sök möjligt samband osv. Jag kan bara relatera till andras erfarenheter, det blir ofta mystiska icke-logiska följdfel när dessa kablar skadas, och skadorna ligger inte alltid synliga, de kan finnas en bit in under innertaket osv, tyvärr. Tror man kan inspektera/känna lite via högtalarpanelen i taket. Jag får känslan att du kanske går fram på lite för bred front, jag skulle följt upp enstaka delar, mäta upp matningsspänningar ute vid förbrukare osv. Om t.ex torkare och fönsterhissar jobbar ologiskt, kolla var dessa matas från, troligen via komfort och/eller generalmodul. Mät in och utgångar på modulerna. Lycka till. FP |
|
|
Kan du förklara lite mer ang avlastningsrelät, var var det som var bränt och hur? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.