|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
du skrev att bilen stått 2 månader i garage, har den dragit tjuvström? dvs blivit tvungen att ladda batteriet någonting? sånna fall skulle jag verkligen göra säkringstestet samt mäta om det kryper någon ström över någon av säkringarna när bilen är avstängd... läste för inte så länge sedan om någon som vart tvungen att byta hela matarkabeln... Länk kanske nått att kolla över, eller koppla förbi iaf i testsyfte... /Magnus |
|
|
Man kanske kan göra ett instrumenttest för att kolla så att instrumentklustret åtmminstone är ok och får ström. En beskrivning följer här (saxat från: Länk "There are two buttons on the instrument panel. The button to the lower left of the speedometer is the reset button for the trip odometer, which I'll call the Reset or R button. The button to the lower right of the tachometer is the check control key, which I'll call the Check or C button. If you don't have both of these buttons—and the check control indicator—on your instrument panel, this isn't likely to work for you. " "TEST-NR. 02 (Instrument test) This test works only when the key is in position 1, NOT when the car is running. Press Reset and all of the gauges and lamps in the instrument cluster come to life. All the lamps except for the warning indicators (such as overheating and low oil) come on. I presume the "idiot lights" are connected directly to their respective sensors so they still work even if the OBC dies. The speedometer and tachometer move on their own from one extreme to the other, so if you want to get a picture of your speedometer reading 155 without leaving the garage, this is the way to do it. (This is not how I made my autobahn video, though. If you press the Check button to advance to test 03, then hit the Reset button, the indicator will display "LOCK: ON". This refers to a lock function that will keep you out of most of the remaining tests. " Jag rekommenderar att du läser igenom texten på länken jag angav, det kanske finns fler självtester du kan prova (på egen risk :-)) |
|
|
Testa att koppla bort instrumenthuset, funkar torkarna eller elhissarna då. Testa att koppla bort torkarmotorn, funkar instrumenten eller elhissarna då. Testa att koppla bort elhissarna, funkar torkarna eller elhissarna då. Ta bort så många säkringar som möljigt och se om du får något att fungera då, tex ha bara dom säkringar som absolut måste vara för torkarna på plats och se om dom fungerar då. /// Kristian |
|
|
Hasso: Instämmer, små till synes obetydliga saker ställer till rejäla problem som känns som om man letar efter en nål i en höstack... Ctech: Har inte kollat laddningsströmmen, lägger till det på listan Pema: Den drar inte tjuvström och då och då har jag kopplat in c-tech laddaren eftersom jag har tändningen på rätt frekvent när jag letar fel Ang. pluskabeln i tråden så var inte den boven, utan en nyckel som inte var konfigurerad mot systemet. Phastey: Det finns två typer av mätarhus vad jag förstått "high" som har två rattar och "low" med en ratt. Jag har en sådan med en ratt och jag har följt dessa instruktioner till punkt och pricka, men får aldrig upp testfunktionerna. Vare sig på det gamla eller nya huset?! Tipsaren: Problemen med torkarna och elhissarna kom efter de synbara problemen med instrumenthuset, dvs hastighetsmätare m.m. Efter ytterligare en kväll i garaget har jag uppdaterat sammanställningen enl. nedan; *** Följande åtgärder har gjorts för att försöka lösa problemet hitills; *** * Kollat alla hastighetsgivare på samtliga 4 hjul och bytt vänster bak till ny orginalgivare för säkerhetsskull * Testat att byta ut ABS modulen * Testat att byta ut kombiinstrumentet * Kollat samtliga säkringar i handskfacket * Kollat och rengjort samtliga kontakter i rattområdet * Nollställt plus och minuskablarna efter att ha kopplat bort batteriet * Testat att byta ut GM3 modulen (över handskfacket) * Kontrollerat kabelstammar baklucka * Prövat att koppla bort stereon helt, Resultat: ingen skillnad * Ruckat på samtliga kablar till radiomodulen (vänster bak) samtidigt som jag haft bilen på tändning. Resultat: ingen skillnad * Kontrollerat mattor efter fukt vid samtliga sittplatser i bilen samt bagageutrymme, Resultat: ingen fukt funnen. * Prövat att smörja upp tändningslåsets pinnar med olja - Resultat: ingen skillnad * Inspekterat databoxen efter fukt, oxid mm, knackat på samtliga reläer samtidigt som jag inspekterat mätarhuset efter förändring, Resultat: inga fel funna. * Tagit loss, rengjort och smörjt upp kontakt och yttertempgivare samt inspekterat dess kablage, resultat: inga fel funna *** Uppföljning från kvällens tester; *** * Kontrollmätt yttertemperaturmätare (runda2 nu med multimeter), ingen kortslutning på givare eller kablage * Plockat bort säkring för säkring och testat funktionerna - Inga funktioner kopplade till en säkring fungerar när de är ur och ingen frånkopplad säkring förändrar / rättar värdena på instrumenthuset. * Kontrollerat jord och pluskopplingar på startmotorn efter tips - fanns glykolspår på som jag rengjorde, inga övriga fel funna. Ingen skillnad efter rengöring. * Demonterat kontaktplattan bakom tändningslåset samt återmonterat och "ruckat" på den med tändningen på, resultat; ingen skillnad (enheten är ny från BMW) *** Förslag som ligger i kö för test; *** * Richo: Jordflätan mellan batteri och chassi är kollad, men inte mellan motor och chassi, återkommer med resultat! * Balmgren: Har inte taklucka...Sitter LKM enheten vid passagerarsidan mot ytterväggen? Jag ska kolla den, återkommer med resultat! * Tooon: Har inte kollat kablage och inte heller främre givare eftersom carsoft inte gett felkoder, men jag testar och återkommer med resultat! * Kontrollera spänning från generator Mvh andreas |
|
|
Jag antar att du redan har kopplat upp bilen mot en dator med inpa, carsoft eller liknande program avsett för felsökning av BMW. Kunde du se om bilen reagerade som den skulle? Var det någon funktion som fungerade i datorn men inte i bilens instrument, tex hastighetsmätaren? Fick du några lustiga felkoder? ________________________ Mer är bättre! |
|
|
Iloper: Jag använder carsoft Ultimate home 9.0 och där har jag testat live data som ger korrekta värden för motortemp och hastighetsmätare när bilen står still och när bilen rullar. Dessa värden återspeglas dock inte i instrumenthuset utan där är de låsta på det senaste korrekta värdet. Gör jag dock en servicereset på bilen så uppdateras samtliga värden på instrumenthuset t.ex. tempen, bensinvolym m.m. antar ett uppdaterat värde som den sen låser sig på. Felkoder som är konstanta vid avläsning; * AC okänd felkod Felkoder som kommer och går * Felkod 90 powersupply term. 15 * Felkod 16 Belt sensor driver side Mvh Andreas |
|
|
byt kontaktplattan på tändningslåset, term. 15 ger/har ingen ström, som jag kan läsa ska den ha det från t-låset... |
|
|
Databus-strul av något slag kanske. Förutsätter vi att det är något CAN nät så kan man mäta totala resistansen med allt avslaget och då bör man ha 60 ohm mellan CAN signalerna, dvs 120 ohm terminering i varje ände. Sedan ska de inte ha kontakt med jord eller matning heller. Slår man gång systemet ska signalerna röra sig kring 2,5V. Läser man lite i elschemat borde man kunna klura ut om det finns en gemensam CAN-bus mellan enheterna som jävlas. //Magnus |
|
|
bmwtouring: Kontaktplattan är bytt i samband med felsökning av startproblem för några månader sedan, splitterny från BMW för 700 sura slantar. Visade sig vara EWS modulen som packat ihop. Det är det som är så märkligt. Dessutom kommer felkoden inte alltid tillbaka direkt, utan den kommer och går... 944_driver: jag är inte ens en halv elektriker, men har en polare som förstod hälften av vad du skrev och trodde du var inne på något, så jag ska konsultera honom på sön och se om han greppat vad du menar =) Mvh Andreas |
|
|
Fungerar larmnyckel, larm och centrallås? Även extrafunktionerna att öppna bakluckan och öppna/stänga fönstrena mha fjärren? (Dvs om funktionerna finns på en -97'a.) Jag inser att de två första frågorna kan vara känsliga och har inga problem ifall du ignorerar dem. |
|
|
Hej HN! Innan strulet i den här tråden så har jag haft följande elrelaterade problem; Fel: bilen gick inte att starta Felsökningsåtgärder: Bytte batteri, startmotor, bottenkontakt till tändningslås, EWS centralenhet Lösning: EWS centralenhet hade packat ihop Fel: Bilen saknade radiomottagning, senare gick bilen inte att öppna med fjärren på nycklarna Felsökningsåtgärder: bytte radiomodulen i c-stolpen vänster bak Resultat: Radiomottagning ok, fjärrlås fungerar på ena nyckeln, andra går inte att koda in Övriga fel som ej är elrelaterade som precis har åtgärdats; Fel: Kylarslangen bakom motorn sprack och stora mängder kylarvatten forsade ner på och omkring växellådan. Åtgärd: Bytte slangen, luftade systemet, temp normal när bilen är varm enl. carsoft (eftersom jag inte ser den på instrumenthuset längre =) Mvh andreas |
|
|
Är inne lite på det som 944_Driver är inne på. OM fönsterhissarna går över CAN-bus (eller någon annan form av bus system) och dina problem börjat efter en ordentlig tvätt kan det vara oxid som bildats i någon kontakt till en av dörrarna. När fönsterhissarna fungerar, fungerar de då som de ska? alla 4 från förardörren och individuellt? Ingen som har ett elschema? //Micke |
|
|
Micke_R: Det som händer är att första gången bilen slås på efter att den varit avstängd så fungerar inte torkarna. Man får hålla spaken mot sig för fönsterspolning typ 10 sek, då hoppar de igång. Sedan kommer de att fungera ända tills bilen stängs av igen, då blir det samma sak. När torkarna fungerar så fungerar elhissarna perfekt, både individuellt och från förarpanelen. Men när torkarna inte fungerar, då fungerar inte elhissarna överhuvudtaget. Tror ni detta är ihopkopplat med instrumentpanelproblemen? För det var ett tag mellan dessa två fel, typ en vecka eller två... Mvh andreas |
|
|
Andreas523: Har du gått igenom elboxen som är placerad under det högra kupeluftfiltret i motorrummet? Tänkte om det kan vara så att det trängde in vatten i denna box när du fick läckan på kylsystemet!? Där sitter ju iallafall en del elektronik som inte skulle må så bra av vatten.. Relät för torkarn sitter för övrigt i denna box. Jag skulle plockat av kupefilterhuset och skuva av locket på denna elbox för att iallafall göra en kontroll att allt är torrt och fritt från oxider. Om det skulle kommit in vatten i boxen så kan det ju ta ett tag innan felen börjar dyka upp. Hoppas du hittar felet snart! Vet hur jobbigt det är att felsöka.. Lycka till! |
|
|
Wannabedivers: Jag har kollat databoxen (vänstra boxen om man står framför bilen) dock inte den högra säkringsboxen? Det läggs upp på listan över saker som skall kollas även om jag tvivlar på att det kommit in vatten där. Det ligger rätt högt upp och en bra bit ifrån kylarläcken som var mer mitt i motorrummet. Kylarvattnen forsade ner på växellådan och stänkte en del åt sidorna, men inte så långt ut på sidorna och uppåt. Mvh andreas |
|
|
Har för mig att ljusmodulen sitter i golvet på passagerarsidan, kontrollera denna samt dess kablage och kontakter. Mvh Emil |
|
|
Har inte slutat leta efter felet, blev kort paus för midsommar och sen bjöd E39:an från helvetet (i vanlig ordning) på ett nytt akutfel av värsta sorten (brukar få ett nytt master-fel varannan vecka ungefär så de var väl dags nu). Handbromswiren gick av, naturligtvis hade ändstycket ärjat fast i hjulhållaren, så det har blivit några dagar i garaget bara för att försöka komma åt att borra ut det gamla skräpet, sen blir det några kvällar för att försöka trä igenom den nya kabeln utan att behöva följa BMWs genilösning med att ta ner avgassystem, kardanaxel, värmeplåtar m.m. för att byta en förbannad vajer, hur tänkte de?? Nåväl, ville bara säga att jag återkopplar så snart jag tagit hand om detta "pausfel" eftersom jag får körförbud annars... Mvh andreas |
|
| har bara läst igenom lite här och där men som CTech säger ger generatorn rätt spänning.. jag hade en 525 som gav nästan 19 volt vilket medförde att all el krånglade. världens märkligaste fel hela tiden.. bytte generatorn och allt löste sig. säkert redan kollat det men ville ändå lägga in det förslaget hoppas du får ihop det=) | |
|
Generatorn laddar ca 14 V, dock har jag spenderat gårdagsnatten med att läsa på om bussystemet i e39:an Länk Jag har sedan starten av denna felsökning varit förbryllad över att det till synes inte finns något samband mellan alla olika fel, men efter att ha satt mig in i hur bussystemet fungerar, räcker det i princip med att en av buskablarna har kontakt med b+ eller b- så kommer alla enheter på den bussen att få problem att kommunicera och bete sig som om de vore trasiga, t.ex. instrumentclustret eller vindrutetorkarna som inte utför torkning när man drar i spaken. Detta skulle kunna bero på att kommandot aldrig skickas över bussen. Således är min fråga, är det samma buss som används för vindrutetorkare, elhissar, tempmätare, soppamätare och hastighetsmätare? I så fall vilken av bussarna sänds dessa kommandon på och vilken färg har den höga resp. låga "kanalen" för denna buss? Jag läste även om att BMW har ett program för elfelsökning (Fanns skärmbilder av det i länken ovan) som möjliggör test av respektive buss. Vad heter det programmet? Är det INPA, EDIBIAS eller dyl som man sett nämnas många gånger? Behövs speciell utrustning för dessa program eller kan man, när de väl är installerade, använda samma hårdvara som till carsoft för att låta dessa program kommunicera med bilen? Mvh andreas |
|
|
Hej. Denna sida kanske kan vara till hjälp? Länk slobbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.