AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.103

Funderar på en E70 3.0d. Behöver hjälp och råd.

Sida 2 av 2
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Navigon fungerar perfekt. Har dessutom Tom toms aktiva hållare med extra GPS. Men den fungerar utmärkt både med och utan den. Gratis uppdateringar till kartorna. (inga 2000 kr för en DVD) och en massa andra fördelar. Jag vill ha en stor LED skärm utan nav och tjafs. Integration med olika telefoner så man kan se telefonens skärm på displayen och nyttja alla bra appar istället för stenåldersgrejerna som sitter i bilen! Saker jag vill ha för entertainment är: Stor skärm, bra takantenn, BT. Internet, appar, musik, nav och allt annat vill jag nyttja från telefonen. Telefonen byter jag nästan en gång per år. Utvecklingen springer ifrån bilen. Den dagen en tillverkare börjar kunna uppgradera saker i bilen på allvar börjar det bli spännande. Idag är man ju tvingad att byta bil för att få senaste sakerna i connected drive! Sjukt dåligt!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Inte helt enig. E70 navi med navi proff är mer än nog. Ska man surfa är det bara att stoppa bilen och fiska upp IPADen. Grym GPS antenn i hajfenan och det faktum att navi känner hur fort bilen går tex hjälper massa i tunnlar etc.

Mvh
Hosse
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle aldrig köpa en bil i den klassen utan nav. Både på grund av funktion, men främst estetik. Som begagnatköpare betalar man ju dessutom inget / en bråkdel av nypriset och ska man sälja vidare så kommer bilen vara hetare. Men visst, börjar vi prata 10-15 år gamla bilar så spelar det ingen roll. Men bilar 0-5 år gamla bilar i den här klassen ska ha nav.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tänkte först köpa en utan Nav, men på en bil för 800 är det fel att spara in på. Det är inte bara Nav som följer med, USB ingång, HUD och den totala integreringen av alla systemen får man inte med iPhonen oavsett vilka hållare och appar man köper till.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Vi har blivit itutade att vi "måste" ha viss utrustning i bilen. 20K+ för nav? Jag sitter på jobbet och plitar in dit jag skall åka i telefonen, dockar i den i bilen och fungerar klockrent. Kan dessutom ta med mig den och navigera till fots om det behövs. GPS i bilen är något jag inte vill betala för. Beggat fine men annars. BMW säljarna försöker alltid trycka in nav, 20" fälgar och en massa annat "must have". När man är klar kostar en X5 800K istället för 600K. (sjuk värdeminskning) Såg att det fanns en option att docka i en iphone istället för att ha en skärm i bilen. Vet inte riktigt på vilka bilar det fungerar då alla ju har en skärm. Som sagt skönt att man i nya 5-serien och X3 kan skippa naven men fortfarande få BT mm. Hoppas på samma val i nya X5, X6 och X7.

Saker jag värderar i en beggad X5 E70: Komfortstolarna (el och minne, oslagbart sköna, ett måste! Sportstolarna går fetbort!), dragkrok, avstängning av airbag, bra ljud, snygg färg, aerokit och ok fälgar. Det är faktiskt core för min del. Resten inget måste. Har haft det mesta i extra utrustning och mycket är otroligt onödigt eller går att komplettera billigt på eftermarknaden. Skall jag ha nav etc skall det inkludera iphone integration, USB, app integration (nytt from Mars i år). Många begagnade kärror med Nav har inte full telefonintegration. Många har missat kryssa i rätt val så fungerar det dåligt eller bara delvis. Provade en 730d som jag var sugen på men den fungerade inte fullt ut med iphone. dockan gick inte att komplettera med då ägaren inte kryssat i iphone integration. En bil för en mille från början... Så antingen skall det vara hela vägen eller så kan det kvitta!
Verdi
Fick sån lust att bara skita i allt vad schysst bil heter och köpa nåt gammalt och billigt. :-)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
NAvi har massor med andrahandsvärdet å göra. Helt enig med komfortstolarna oxå.

Detta var mitt minsta krav på X5:

Aktiv styrning
Adaptivedrive
HiFi proff
navi proff
Komfortstolar
Panorama
Drag

Men så kostar en 07a 700-800.000 NOK i Norge oxå. Det är klart att 20.000 för navi blir en mindre andel då än i sverige.

Mvh
Hosse
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Tycker det sjuka är när en bil kostar 560K och sedan landar den på 800-900K med utrustning. Samma problem 5-serien, X3, X5, X6 mm. Tänkte byta min X5a till en ny BMW med "X". Men hittar inte riktigt alternativet som känns rätt.

* 3-serien? Kommer en helt ny modell snart. Dvs går bort. Gillar inte utseendet på dagens 3-serie.
* 5-serien? Finns bara i 530xd. Ingen 520xd eller 525xd vilket hade varit optimalt. En 530xd kostar som en X5 3.0d och mellan dem är valet enkelt. X5!
* X3? Inte gillat utseendet. Inte lika snygg som X5. Men med M-paketet och rätt färg blir den faktiskt helt ok.
* X5? Har ju en som fungerar kanon. Värt att uppgradera årsmodell? Tveksamt innan ny modell. 2013?
* X6? Ja ett intressant alternativ med tanke på 5 säten som alternativ. Det jag inte gillar: HUD är inte uppgraderad med nya färger etc, har fortfarande gula angel eyes och inte de nya vita som i X5. Detaljer? Ja fast stör mig tillräckligt för att tveka. Rykten om facelift cirkulerar men när?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hybris: sitt på din E70 tils nya kommer. Faceliften är så minimal att den inte är värt det. Annars enig i din lista. Om du inte går för en X6 5 säten och uppgraderar Angel Eyes lyktorna då:-)

Mvh
Hosse
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
En sak att kolla upp. Checka statusen på bromsarna. När du åker på att byta klossarna kostar det multum på en E70!
Jag har både 5-serie och X5 (fast äldre bilar). X5 drar 0.15 mer / mil än mun 540 pga klumpig karossform. Skillnaden ökar med fart - 540 går att köra kring litern i 130, det är bara att glömma i en X5. Försäkring är något dyrare, men inte så farligt (jag har villa och flera andra bilar och motorcyklar i IF). Vad gäller kostnad för reservdelar och service ser jag ingen skillnad alls.

Körmässigt har du redan upptäckt skillnaden - X5 känns betydligt mer som en fet "hulk-bil" medan 5-serie touring är en "förnuftig" bil.

Vad gäller lister så är dom skitbilliga (i sammanhanget) att byta - några hundra kanske?

Oavsett vad du väljer - och om du väljer med hjärtat eller hjärnan - så kommer du få en fin bil.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
hybris: ungefär vad går det på att byta klossar på en E70? Tror att det börjar bli dags för mig... :(
Mekonomen, klossar, repsats och slitagearnare 2800 fram, 1900 bak. Dyrt men billigare än BMW och samma sak. Byt själv med en hammare, körnare och tång på ca en timme. Alt lämna bort den en dag och betala 2500.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Kollat på ebay.de?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.