AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.104

Funderar på en E70 3.0d. Behöver hjälp och råd.

Sida 1 av 2
Verdi
Jag var och provkörde den här: Länk precis.

Skulle få den för ett rätt bra pris. Tyvärr fanns det inga stämplar i serviceboken förrän efter drygt 5000 mil. Kändes inte helt ok. Säljaren skulle "kolla upp saken" och ringa mig imorgon. Tänker se till att kolla upp det själv också om jag kommer så långt...

Den var även rätt nött och sliten på förardörren (liksom små hack i alu-panelen på dörrsidan). Säljarens svar var att "det är bältet, det blir så på alla Audi och BMW". Men det har jag aldrig hört talas om förut. Är det vanligt?

I vilket fall, såg under provkörningen att det blir rätt svårt att komma under litern per mil. Kan det stämma? Nu kör jag inte så långt så det spelar inte så himla stor roll. Men kan vara kul att veta vad man kan förvänta sig.

Hur är kostnaderna för service, försäkring osv jämfört med en vanlig 5-serie? Mitt huvudalternativ som det känns nu är att försöka få loss en 520dA F11 till hyfsat pris i aug/sept.

En nästan ny F11 är säkert ett betydligt mer förnuftigt val men jag gillade verkligen känslan man fick när man satt i X5:an. Ironiskt nog är prestandan mellan X5 3.0d och F11 520dA i princip identiska. 0-100 på 8.1 sekunder (båda) och toppfart kring 220 km/h (X5 216km/h och 520d 225km/h).

520dA ska dra 0,53 och X5:an 0,81.
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Mitt råd kort och gott är att köpa dig en BMW X3 2.0d istället. Då har även fått med lite "Jeep-känsla" som det låter som att du eftersöker.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
X5 E70 är en bra bil. Men jag håller nog med Prongs ang. X3 förutsatt att vi pratar om en helt ny X3. Gamla X3 är inget att hänga i julgranen enligt mig...

Du kan räkna med en förbrukning på 1/liter milen mycket beroende på hur och var du kör givetvis. Att komma ner i 0.81 gör du bara vid snäll landsvägskörning. Själv ligger jag på allt mellan 0.85-1,3.

Jag vet inte vad du har för krav osv men om du inte måste ha den större modellen samt AWD skulle i alla fall jag gått på en 520dA F11 före en E70 då jag anser att det egentligen är en förnuftigare val. En F11 känns även klart nyare och fräschare.

Men för biltypen är X5 E70 extremt svårslagen.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Fantastik bil, men som Amli säger, räkna med litern. Det är trots allt drygt 2-ton med 4WD och stor motor som skall ha mat. Jag har också hack i panelen på förarsidan, men det beror på slarviga meckar som kopplade ur airbagen så det är hack lite var stans.

Den är inte så mycket dyrare att försäkra än en 535D, men den du tittat på har rätt hög skatt då den släpper ut mycket jämfört med en F11.

Hade en 530DA F11 i helgen och gjorde ca 30mil i den. Måste säga att jag var mycket imponerad av motor och växellåda. Kommer helt klart att överväga en sådan när Passaten jag har som andrabil skall bytas. Prestandan är klart tillräcklig och en snittförbrukning på ca 0,51 i raskt tempo är inte fel.
Verdi
Tack för svaren.

Det är f-n svårt. Men ett lyxproblem. :)

Det som framförallt talar för en F11 är att man skulle få den helt fräsch och att det skulle bli aningen billigare. X5:an i länken är ju aningen sliten. Men visst är väl priset på den ganska ok ändå? Enligt bilpriser.se borde priset på bilfirma ligga på ~380' och det gör de flesta andra med sportstolar osv... Fast samtidigt så dyker ju törstiga SUV:ar snabbare än snåla kombibilar så det kanske tar ut varandra?

Det som talar för X5:an är väl kungligheten och fyrhjulsdriften. Har ju haft en audi quattro förut och gillar verkligen fyhjulsdrift.

Ett tredje alternativ är Mercedes E-klass kombi men jag får inte den där riktiga "vill ha"-känslan av den. Inte min stil riktigt. Skulle kännas lite som att man är ute med "pappas bil". :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har också varit intresserad av den länkade bilen. Dom skulle återkomma med ett mellanpris på min Porsche 996 cab.
Priset är "rätt" för en sv-såld X5 -08, men jag tror att det kommer ett stor prisras på dom, ner mot 300k, till hösten. Även X3 2007-> är ett alternativ för mig. Inte samma kungliga känsla som X5 men det är nästan halva priset.
Kollar även på ML/GLK och tycker dom är riktigt tuffa.
//Marin
Ro
972
Robert J
Såg nu att jag skrivit 530DA, det var en 520DA jag hade till låns. Det var ändå förvånansvärt bra drag i den "lilla" 4:an!

Efter ha kört 4WD en vinter (först Passat 4-motion och sedan X5) så är det svårt att gå tillbaka till en 2WD. Får se när nya 3-serien kommer om Passaten blir utbytt mot en 320DA.
Ro
972
Robert J
Glömde: Såg att X5:an i första inlägget hade sportstolar med el. Jag skulle försöka hitta en med komfortstolar.
Verdi
Kollade försäkringskostnaden och det blir nog tyvärr omöjligt att ha en X5:a för mig. 16 tusen om år hos BMW originalförsäkringar känns rätt ovärdigt. Fanns iofs nåt billigare också men...

Blir nog en F11:a. Då har man ju dessutom nybilsgaranti, fri service, fräschare bil, mycket lägre skatt och förbrukning osv osv.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag fick oxå ett liknande pris från BMW orginalförsäkring, men jag kan säga direkt att de är med råge dyrast. Prova att ringa runt lite, t ex Insplanet. Jag gjorde det och mer än halverade priset jag fick hos BMW.
Verdi
Jo, jag kollade på deras site. Billigaste försäkringen blev "Watercircles gröna försäkringar" med 9337:-/år. Är väl bättre. Nästan ok. :)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det beror såklart på en rad olika faktorer men jag betalar 7700:- hos Länsförsäkringar. Det var iofs ett specialpris eftersom vi har massa andra försäkringar där.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kolla med Dina försäkringar. Min kollega har sin X5 3.0si försäkrad där. Han har snittförbrukning på 1.3 lit/mil som jämförelse.

-------
//Lövet
För mig var Originalförsäkring billigast. Kollade på en lågmilad 3.0d -08 hos M-bilar, försäkringen landade på 7600kr/helår. Men det blev istället en X3 till slut, kändes lite fräschare och mer humanare driftskostnader om man bortser från värdefallet...
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jag har en F10 på jobbet och en E70 30D privat och jag rekomenderar utan tvekan X5 an!

Jag ligger på ca litern per mil. Var säkert 10% mer också innan jag chippade den.

Ang de listen så är den gjort av mjul aluminium. Jag beställde en ny list direkt när jag köpte min. Detta och en helt ny Msport ratt gö att bilen känns som ny:-)

Jag betalar 14.000 året i försäkring, men det är i Norge och i Oslo:-)

Mvh
Hosse
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
En fråga bara. Är denna helt utan Navi? Verkar vara lite utrustning på den, men det kan ju vara en säljare som inte är helt på BMW också. Fixa chassinr och dra ut en utrustningslista eventuelt.

Mvh
Hosse
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har en X5 E70 3.0d och mycket nöjd med den. Har inte nav och glad då jag har en grymt mycket bättre nav i min mobiltelefon. (Navigion). Hela entertainment delen i bilar är löjligt dyr. Som tur är kan man lägga till telefonintegration utan nav på nyare BMW (F10 och nya X3 som exempel)
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har alulister och visst blir det jack i dem. Dels bältet gör det och sedan undrar jag om det inte tillkommit vid service också... Mycket vanligt i varje fall. Sök lite på xoutpost.com forumet.
Ro
972
Robert J
Jag måste dock säga att Nav i min -11 är helt klart i klass med den Tomtom 930 jag har, på vissa saker tom bättre. Snabbare på att uppdatera och större skärm.

Navigon i iPhonen får pisk med råge då den inte har lika noggrann mottagare och lika snabb processor.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Efter slutet av -09 blev navin ljusår bättre! :-)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Massa knappar är kung:-)
Ang listerna, så funderar jag på att sätta transparent folie på dom utsatta listerna. 2 av mina är helt nya nu och gruvar mig till första repan..

Mvh
Hosse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.