AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
15.371

Återigen vägrar en tillverkare ta sitt ansvar. (Mercedes)

Sida 1 av 4
Mercedes gör som många andra bilfabrikanter och låter kunderna få ta smällen när deras skitbilar går sönder. Länk Det här är bara ett exempel ibland många att prestigebilstillverkarna Audi, BMW och Mercedes arrogans inte vet några gränser.

I USA får kunderna ofta sina bilar åtgärdade utan kostnad och utan en massa motkrav när det är uppenbart att det är ett konstruktions eller materialfel. Men i resten av världen där får kunderna bara ta emot käftsmäll efter käftsmäll utan att något händer.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Trams, bilen i artikeln har inte blivit servad enligt intervallerna, då hade jag också som tillverkare vägrat ta något ansvar.
Kom tillbaka när det blir fel inom garantitiden och bilen är servad korrekt säger jag.

Folk är inte kloka.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Jag håller inte med dig. Det är frågan om ett materialfel och inte misskött service som har orsakat felet. Även bilar där servicen är gjord enligt tillverkarens rekommendationer är drabbade. Att servicehistoriken inte är fullständigt dokumenterad är bara ett svepskäl för att slippa undan ansvaret.

Om du läser hela artikeln så framgår det att det är ett materialfel.
En bilmotor ska hålla längre än fem år eller 8.000 mil, har garantitiden gått ut får dom fasen ta det som en goodwillreparation.

saxat från artikeln: "Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras."

"En MB-handlare, som vill vara anonym, har sagt till mig att de felaktiga balansaxlarna är del av ett parti om en halv miljon stycken som inte härdats ordentligt."
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Spelar ingen roll om det är ett vanligt fel, serviceintervallerna måste följas. Bilen i det här fallet är 6 år gammal och gått över 13000 mil...

You can call me Bon
Länk

Vi BMW-ägare med sexor kan i alla fall trästa oss med att vi definitivt är förskonade från problem med balansaxlar. En rak sexa är naturligt blanserad genom sin konstruktion och behöver/har ingen balansaxel.

mvh/ Anders
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
henke lexus > Det står "troligtvis", självklart ska tillverkaren ta ansvar för ett konstruktions eller materialfel, men hur länge då och till vilken gräns?

En 6 år gammal bil med 13000 mil på mätaren och ett antal ägare kan ha varit med om precis vad som helst!

Sedan hoppas jag att marknaden är självsanerande så bilar med undermålig kvalitet inte säljs... Men det tar förstås ett tag...

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
...fast å andra sidan är det väl inte så svårt att följa serviceschemat så hade hans problem varit ur världen?
Se också detta Länk dokument från min tidigare länk.

mvh/ Anders
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad säger ni om kostnaden 6.600 kr för att släcka motorlampan?
Rena rånet eller hånet säger jag, beroende på hur man ser det.
Får man ryktet att köra "hårda stilen" med kunderna som Mercedes tidigare gjort, så kommer konsekvenserna av det att påverka nybilsförsäljningen, var så säker.
I dagens konkurrens går det inte att sälja på gamla avlagda meriter.

Dagens kunder är generellt lite mer medvetna och kan lättare bli otrogna sitt märke vid minsta
missnöje. Annat var det förr när kunderna stod med mössan i handen hos MB återförsäljaren och bad om att få köpa en bil. Men den tiden är definitivt förbi, även om konservativa MB inte fattat det.
Men det är härligt när marknaden har muskler, då får man en väl fungerande konkurrenssituation.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har inte läst in mig på alla fakta, men om jag har förstått det hela rätt har det alltså gått "5 700 mil mellan första och andra service, 2 500 mil mellan andra och tredje och 5 000 mil mellan tredje och fjärde."

Om detta innebär att ingen olja är bytt på dessa intervaller så ser jag inte hur Mercedes kan hållas ansvarigt. Bilen har ju i så fall uppenbarligen missköts.
Jag är faktiskt lite inne på tryggves linje - bilen är långt ifrån skött enligt MBs rekomendationer och är dessutom 6 år gammal och har rullat 13,000mil. Köper man en sådan bil, ja då får man lite stå sitt kast och vara medveten om att man kanske köpt grisen i säcken. Troligen har det avspeglats på priset också.

Den bristfälliga skötseln gör situationen omöjlig för ägaren att åberopa goodwill i efterhand.
Jag känner inte till ett enda bilmärke som på ren goodwill reparerar 6 år gamla slarvigt skötta bilar med felaktig servicehistorik.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Kristoffer och tryggve. Även om felet kanske beror av klena material (enligt MB Sverige så är det inget typfel, så frågan är hur vanligt det är?) så sätter man sig som kund i en dålig sits om bilen inte är servad enligt tillverkarnas föreskrifter. 5700 och 5100 mil mellan servicetillfällena är ett garanterat sätt att diskvalificera sig från någon som helst goodwill.

Historien förtäljer inte heller historiken? Importbil? Övrigt historik, skruvad?

Efter Teknikens Världs reportage där de försvarade Solna Bilteknik så har jag inte mycket förtroende kvar för den tidningen.
Huruvida bilen i TV:s artikel verkligen har misskötts med service eller ej det låter jag vara osagt, det kan ju finnas en möjlighet att den har blivit servad korrekt men att det har slarvats med dokumentationen. Oavsett vilket så är det inte den enda bilen i världen det är fråga om.

Det finns bilar som har blivit servade helt enligt tillverkarens rekommendationer och ändå pajat.

Och att MB Sverige säger att det inte är ett typfel, det är inte första gången en biltillverkare skyller ifrån sig. Dom gör vad dom kan för att komma undan kostsamma garanti och goodwillåtaganden.
tryggve: "självklart ska tillverkaren ta ansvar för ett konstruktions eller materialfel, men hur länge då och till vilken gräns?"

Det är alltid svårt att säga exakt hur länge dom ska ta ansvar men jag tycker att det defintivt ska vara längre än 6 år eller 13.000 mil. Men om jag måste ge ett svar så säger jag att 12 år eller 25.000 mil tycker jag vore rimligt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du visar en artikel där en bil som skötts enligt serviceintervallen och rasat då är det lättare att tro på det. Att bara säga "det finns bilar som drabbats ändå" ger inte så mycket. Bilen i länken tillhör definitivt inte den kategorin.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mercan i exemplet är väl inget bra exempel på "typfel" utan mer ett exempel på vanvårdad bil!

Bilen i fråga har ju MINST gått 13200mil EFTER första servicen, troligen har den således gått MINST 15700mil och under den tiden har någon ägare hoppat över två servicetillfällen helt....

Jag har full förståelse för att Mercedes inte vill ta på sig det felet!

Däremot har jag svårt att förstå att Mercedes tar 6000kr för att släcka en felkod!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Goddamn läs förfan AKN:s länk så kanske polletten trillar ner!

Det är ett pissigt exempel som TV har tagit upp men det är för helvete inte den enda bilen i världen som är drabbad! Vill ni fortsätta tjafsa kan ni läsa på benzworld eller mbworld för mer bevis. Nej jag tänker inte länka åt er leta upp dom trådarna själva eller gör vad fan ni vill!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Men ge dig, bilen är misskött. Hade nog varit skillnad om killen hade full servicebok då kanske dom tagit en del på goodwill.

You can call me Bon
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
DU påstår något. Då ska DU motivera det!

Tills dess köper vi inte på ditt påstående att "massa servade bilar minsann också har drabbats" bara på grund av att någon står och tjuter i Teknikens Värld med sin misskötta Mercedes.

-------
//Lövet
En Mercedes motor ska inte rasa, spelar ingen roll om man kör 3000 eller 5000mil mellan servicen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
More: 7000, 10000 eller 15000 mil då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.